صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در گفت‌وگو با آنا:

برای فیلمساز «هویت» از هوش مصنوعی مهم‌تر است

مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از چگونگی حضور نوجوانان برگزیده در این رویداد و جایگاه فناوری در آموزش به آنها می‌گوید.
کد خبر : 931637

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با مدیریت وحید ملتجی از ۲۴ تا ۲۹ شهریورماه امسال توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان به میزبانی اصفهان  در حال برگزاری است.

در این رویداد سینمای ـ آموزشی از میان نزدیک به هزار متقاضی، ۳۰ نوجوان فیلمساز از ۱۴ استان کشور برگزیده شده‌اند. لیلی عاج (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، مریم بحرالعلومی (کارگردان و تهیه کننده)،  زیور حجتی (کارگردان و فیلمنامه نویس) به همراه مهدی خرمیان (انیماتور و گرافیست)، مرتضی علی عباس‌میرزایی (فیلمنامه نویس و کارگردان) و محمد حمزه‌ای (بازیگر و کارگردان) به عنوان مربی، فیلمسازان نوجوانان برگزیده مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی را در ساخت فیلم‌هایشان همراهی و راهنمایی می کنند.

این ۳۰ نوجوان فیلمساز دختر و پسر از امروز (یکشنبه ۲۵ شهریورماه) ساخت فیلم‌های خود را در گروه‌های ۵ نفره به سرپرستی یکی از مربیان یاد شده آغاز می‌کنند.

توجه به فناوری و هوش مصنوعی در المپیاد نوجوانان

درهمین ارتباط، مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا بر لزوم به‌روز شدن نسل آینده فیلمسازان کشور تأکید کرد و افزود: در جلساتی که با ۶ مربی حاضر در المپیاد داشتیم، موضوع فناوری‌های نوین فیلمسازی و هوش مصنوعی نیز مطرح شد. البته در یک فرصت کوتاه پنج روزه که برای تولید یک فیلم کوتاه درنظر گرفته شده، نمی‌توان توقع داشت که این نوجوانان به صورت عمیق  در این حوزه کارکنند. با این حال هوش مصنوعی  نیزبه یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر فیلمسازی و تولید محتوا تبدیل شده است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و تلاش ما هم این است که شرایط تولید اثر دراین فضا را مهیا کنیم.

وحید ملتجی افزود: از سوی دیگر خودِ این هوش مصنوعی (حالا  چه به عنوان تهدید یا فرصت) می‌تواند موضوع یکی از فیلم‌های بچه‌ها باشد و یا طرحی را آماده کنند که در آینده به آن بپردازند.

وی در ادامه عنوان کرد: البته از نگاه من، فراتر از بحث فناوری و هوش مصنوعی که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله «هویت» برای نوجوانان و جوانان ما در درجه اول اهمیت است. «هویت» مهم‌ترین نیاز معنوی افراد در سن نوجوانی است که شاید به صورت مستقیم هم به آن اشاره نکند، اما در این سن حساس بسیار مهم تلقی می‌شود. اصولاً برای فیلمساز و مولف «هویت» از هوش مصنوعی و فناوری مهم‌تر است.

ملتجی اظهار کرد: به هرحال الان در شرایطی زندگی می‌کنیم که با توجه به پیشرفت‌های فنی و ارتباطی، کسب این مهارت‌ها تا اندازه‌ای قابل دسترس است. اما خلاءهویت حتماً به نقش‌آفرینی عوامل انسانی همچون والدین، مدرسه و نهادهای فرهنگی دارد و یک کار زمان‌بر و حساس است. در فیلمسازی هم باید نسل آینده فیلمسازان را با مبانی هویتی فرهنگ غنی کشورمان آشنا کنیم. یعنی بچه‌ها باید بدانند در خاکی ریشه کرده‌اند که اصالت دارد و حاصل جانفشانی جمع زیادی در طول تاریخ بوده است. 

انجمن سینمای نوجوان؛ نیاز نوجوانان امروز

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در ادامه به ضرورت تشکیل یک نهاد مستقل برای پیشبرد امور فیلمسازی نوجوان اشاره کرد و افزود: ما هرچقدر در حوزه ارتقای فرهنگ  نوجوان سرمایه‌گذاری کنیم کم است؛ در روزگاری به سر می‌بریم که به نسبت دهه شصت یا هفتاد، سن نوجوانی پایین‌تر آمده و از سوی دیگر فضا و ابزارهای بیشتری برای نقش‌آفرینی این بچه‌ها مهیا شده است. لذا این ظرفیت واقعاً وجود دارد که همچون سینمای جوان که یک نهاد مستقل و کاربردی در فیلمسازی دارد، برای نوجوان هم این فضا و این نهاد فراهم شود.  

وی گفت: با این حال منتظر تشکیل این نهاد نمانده‌ایم و به دنبال این هستیم که فضا را برای فعالیت رسمی نوجوانان فیلمساز فراهم کنیم؛ بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان امضا شده که طی آن نوجوانان شرکت کننده در المپیاد می‌توانند از امکانات موجود در انجمن برای کار و آموزش استفاده کنند. ما به این باور رسیده‌ایم که المپیاد، فضایی برای شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان است که نیاز به توجه دارند.

لازم به یادآوری است، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به عنوان یکی از رویدادهای مرتبط با جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، با مدیریت وحید ملتجی از ۲۴ تا ۲۹ شهریورماه امسال توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر