صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌شود؛

اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان بودجه از سوی دولت به دانشگاه‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در روزهای اخیر سازمان برنامه و بودجه دولت چهاردهم، سه هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها پرداخت کر‌د تا به استقبال آغاز سال تحصیلی بروند.
کد خبر : 931635

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس روسای دانشگاه ها و پارک ها صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

علی خطیبی معاون مالی و اداری وزارت علوم در این همایش اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه جهت پرداخت حق‌التدریس اعضای هیئت علمی به وزارت علوم اختصاص داده که بدهی سالیان گذشته را پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: هزار میلیارد تومان نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه برای هزینه در امور دانشجویی مانند تغذیه و خوابگاه به وزارت علوم تخصیص یافت تا دانشگاه‌ها با دغدغه کمتری سال تحصیلی جدید را شروع کنند.

خطیبی افزود: در ماه اخیر هزار میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز به دانشگاه‌ها تخصیص یافت که صرف بازسازی و آماده‌سازی فضای آموزشی و خوابگاهی شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت‌: مطابق تصویب مجلس شورای اسلامی تاکنون باید 1500 میلیارد تومان از محل جدول 12 به وزارت علوم تخصیص می‌یافت که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: در مجموع سهم آموزش عالی از کل بودجه کشور کمتر از سه درصد است و به دلیل پایه پایین، حتی تخصیص بالای صدرصد بودجه در سه سال اخیر نیز نتوانسته است مشکلات دانشگاه‌ها را رفع کند.

خطیبی گفت: در برنامه هفتم تکلیف شده است که ما به رتبه 14 علمی دنیا برسیم که تحقق این امر نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، چون هر رتبه صعود علمی در اثر انتشار 7 هزار مقاله علمی حاصل می‌شود که نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی و ... است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: ما به افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر اقدام کردیم و توفیق خوبی هم حاصل شد اما وقتی 89 درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان می‌شود ما را به این نتیجه می رساند که برای رشد در آموزش و پژوهش و فرهنگ باید تحولی در بودجه آموزش عالی صورت بگیرد.

وی گفت: نگهداشت نخبگان از زمینه‌های رشد و توسعه علمی است که در این جهت یکی از اقدامات ما احداث خوابگاه متاهلین است و هم اکنون 5500 واحد خوابگاه در حال ساخت است و برای تکمیل کمک دولت لازم است.

خطیبی با بیان اینکه کارکنان دانشگاه‌ها یکی از ارکان آموزش عالی هستند، از رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه حضور داشت درخواست کرد: به تصویب فوق‌العاده ویژه کارکنان وزارت علوم و دانشگاه‌ها که در شورای حقوق و دستمزد مراحل بررسی را طی کرده است، کمک نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر