صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۹ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

نماینده مجلس: دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور به دولت کمک کنند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری نفس تازه‌ای در کشور دمیده شد، دانشگاه‌ها نیز باید به دولت چهاردهم برای اداره و حل مسائل کشور کمک کنند.
کد خبر : 931625

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید علیرضا منادی سفیدان امروز (شنبه) در اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری که با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور همچنین روسای دانشگاه‌ها در حال برگزاری است، گفت: دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است و ایده وفاق ایده خوبی است و امیدوارم تسری یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدوارم وزیر علوم زودتر با روسای دانشگاه‌ها گفتگو کند؛ زیرا اساس وفاق گفتگو است.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی به آموزش نگاه ویژه‌ای داریم و معتقدیم آموزش یکپارچه است؛ اما متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود. در حالیکه در عربستان و ترکیه که در زمینه آموزش عالی رقیب ما هستند به مسأله زنجیره آموزش توجه ویژه‌ای دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه بندی معلمان گفت: در رتبه بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت گرفتیم و به معلمان دادیم، اکنون معلم درجه دارد و این امر بر ثبات امنیتی کشور کمک کرد و معیشت معلم بهبود یافت. همچنین با این کار کرامت معلم را افزایش دادیم.  

رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به کمبود معلم در کشور اشاره و تاکید کرد: در گذشت حدود ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر معلم داشتیم؛ اما امروز ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داریم، کمبود معلم سال گذشته مشخص شد و ۴۵ روز ابتدای مهر ماه در بعضی مدارس معلم نداشتیم.

وی توضیح داد: در دولت دوازدهم با همکاری سازمان برنامه بودجه دو بار و هر بار ۳۰ درصد به حقوق اساتید اضافه شد، اما در دولت سیزدهم در مقابل اعطای ۳۰ درصد به حقوق دانشگاهیان مقاومت کردند، چون درکی از اهمیت آموزش و اقتصاد آموزش عالی نداشتند.  ما برای افزایش همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دو وزارت علوم تلاش می‌کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظارات ما از دانشگاه‌ها بالا است در حالیکه از ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی تنها ۲.۸ درصد آن مربوط به آموزش عالی است و این بودجه کافی نیست.

منادی سفیدان تاکید کرد: مجلس آماده است به نظام آموزشی کمک کند، از آموزش عالی می‌خواهم با مجلس رابطه خود را بهبود دهد؛ زیرا ما در مجلس خادم شما هستیم. البته گاهی اشتباهاتی شده که آمادگی داریم کمک کنیم. برای مثال مالیات دانشگاه‌ها در دولت گذشته پلکانی شد که در انتهای دولت سیزدهم آن را به شکل ثابت و ۱۰ درصد رساندیم.

وی از وزیر علوم خواست به دانشگاه‌ها امید دهد و افزود: روسای دانشگاه‌ها نباید نگران تغییرات باشند و تا آخرین لحظه فعالیت کنند.

نماینده مجلس با تاکید. بر اینکه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حامی دولت پزشکیان هستند، ادامه داد: با پیروزی او نفس تازه‌ای در کشور دمیده شد، دانشگاه‌ها هم می‌توانند به وی کمک کنند.

به گزارش آنا، اجلاس یک‌روزه روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به وزارت علوم و دستگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید و به منظور افزایش هماهنگی بین روسای دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد و تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر