صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
کاربرد فناوری ۳؛

چرا به ابزار «مدیریت گذرواژه» نیاز دارید؟

ابزارهای مدیریت گذرواژه به شما این امکان را می‌دهد به جای تایپ مستقیم رمز عبور یا استفاده از رمز عبوری مشترک برای چند حساب، از رمزهای عبور منحصربه‌فردی برای هر حساب کاربری استفاده کنید.
کد خبر : 931618

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ما در دنیای دیجیتالی امروز، اکنت‌های آنلاین زیادی داریم. هر حساب کاربری به یک رمز عبور منحصر به فرد نیاز دارد و به خاطر سپردن این رمزهای عبور می‌تواند بسیار سخت باشد. اینجاست که ابزارهای «مدیریت گذرواژه» (Password Managers) وارد عمل می‌شوند!

ابزار مدیریت گذرواژه کمک می‌کند همه رمزهای عبور خود را در یک مکان امن ذخیره کنید. فقط باید یک رمز اصلی را به خاطر بسپارید. این امر مدیریت حساب‌های شما را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

استفاده از ابزار مدیریت گذرواژه امنیت آنلاین را بهبود می‌بخشد، طبعاً گذرواژه‌های قوی ایجاد می‌کند و نفوذ هکرها را سخت‌تر می‌کند. گذرواژه‌های ضعیف می‌توانند منجر به سرقت داده‌ها و کلاهبرداری شوند که می‌تواند اثرات فاجعه‌باری برای زندگی شما داشته باشد(به هک رمزهای بانکی فکر کنید!).

{$sepehr_key_1933}

ابزارهای مدیریت گذرواژه نیز به طور خودکار رمزهای عبور شما را پر می‌کنند. این امر از یک سو باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و از سوی دیگر کمک می‌کند از کلاهبرداری فیشینگ جلوگیری کنید و لازم نیست رمز عبور را در سایت‌های مشکوک تایپ کنید.

بسیاری از ابزارهای مدیریت گذرواژه گزینه‌هایی را برای احراز هویت دو مرحله ای ارائه می‌دهند که یک لایه امنیتی دیگر به حساب‌های شما اضافه می‌کند.

در دنیایی که تهدیدات سایبری همه جا وجود دارد، استفاده از ابزار مدیریت گذرواژه انتخاب هوشمندانه ای برای همه است.

ابزارهایی مانند LastPass و 1Password کمک می‌کنند رمزهای عبور خود را ایمن ذخیره و مدیریت کنید. آنها می‌توانند رمزهای عبور پیچیده ایجاد. اما ابزارهای مدیریت گذرواژه چگونه کار می‌کند؟

ابزار مدیریت گذرواژه چیست؟

ابزار مدیریت گذرواژه نرم افزاری است که برای ذخیره و مدیریت رمزهای عبور شما طراحی شده است. یک ابزار مدیریت گذرواژه به شما این امکان را می‌دهد به جای تایپ مستقیم رمزهای عبور یا استفاده از رمز عبور یکسان برای چندین حساب بتوانید رمزهای عبور منحصر به فردی را برای هر حساب ایجاد کنید و آنها را به صورت ایمن ذخیره کنید.

اکثر ابزارهای مدیریت گذرواژه این ویژگی‌ها را دارا هستند:

  1. ذخیره سازی رمز عبور: رمزهای عبور شما را در قالبی رمزگذاری‌شده ذخیره می‌کنند.
  2. تولید رمز عبور: به ایجاد رمزهای عبور قوی و پیچیده به طور خودکار کمک می‌کنند.
  3. پر کردن فرم: فرم‌های ورود را برای شما پر می‌کنند.
  4. احراز هویت دو مرحله ای (2FA): بسیاری از ابزارهای مدیریت گذرواژه از 2FA برای امنیت بیشتر پشتیبانی می‌کنند.

بسیاری از افراد از رمزهای عبور ساده استفاده می‌کنند زیرا به راحتی قابل یادآوری هستند. با این حال، این نوع پسوردها به راحتی شکسته می‌شوند. ابزارهای مدیریت گذرواژه می‌توانند رمزهای عبور طولانی و پیچیده ای را که شامل حروف، اعداد و نمادهاست ایجاد کنند. این امر باعث می‌شود حدس زدن یا هک کردن آنها بسیار سخت تر شود.

ابزارهای مدیریت گذرواژه رمزهای عبور شما را رمزگذاری می‌کنند. این بدان معناست که اطلاعات شما درهم است و هیچ کس به راحتی نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد. حتی اگر یک هکر به مدیریت گذرواژه شما دسترسی پیدا کند، بدون رمز عبور اصلی قادر به خواندن رمزهای عبور شما نخواهد بود.

به خاطر سپردن چند رمز عبور پیچیده چالش‌برانگیز است. با مدیریت گذرواژه، فقط باید یک رمز عبور اصلی را به خاطر بسپارید. این امر به شما امکان می‌دهد بدون دردسر به خاطر سپردن هر رمز عبور جداگانه، به همه حساب‌های خود دسترسی داشته باشید.

{$sepehr_key_1934}

ابزارهای مدیریت گذرواژه چگونه کار می‌کنند؟

استفاده از ابزار مدیریت گذرواژه ساده است. در ادامه یک راهنمای گام به گام برای شروع کار برایتان آورده شده است:

مرحله 1: یک ابزار مدیریت گذرواژه را انتخاب کنید

گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. از بین این موارد می‌توان به LastPass، 1Password، Bitwarden و Dashlane اشاره کرد. با سرچی ساده درباره ویژگی‌های آن‌ها تحقیق کنید و ببینید کدامیک بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد.

مرحله 2: حساب خود را تنظیم کنید

بعد از انتخاب ابزار مدیریت گذرواژه، برنامه یا افزونه مرورگر را دانلود کنید. یک حساب اصلی ایجاد کنید و یک رمز عبور اصلی قوی انتخاب کنید. فراموش نکنید این رمز عبور کلید تمام رمزهای عبور دیگر شماست بنابراین واقعاً سخت و غیرقابل حدس باشد.

مرحله 3: رمزهای عبور خود را اضافه کنید

می توانید شروع به اضافه کردن رمز عبور به حساب‌های آنلاین خود کنید. برخی از ابزارهای مدیریت گذرواژه می‌توانند رمزهای عبور را از طریق مرورگر شما وارد کنند. این کار انتقال به یک ابزار مدیریت گذرواژه جدید را آسان تر می‌کند.

مرحله 4: احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

برای امنیت بیشتر، 2FA را فعال کنید. با این کار برای ورود به یک اکنت مجازی به مرحله دوم احراز هویت نیاز دارید (مانند ارسال کد به تلفن همراه شما). این کار یک لایه حفاظتی اضافه می‌کند.

مرحله 5: از Password Generator استفاده کنید

از Password Generator یا تولیدکننده رمز عبور برای ایجاد رمزهای عبور قوی برای حساب‌های خود استفاده کنید. این رمزهای عبور امن تر و سخت تر از رمزهای عبور ساده هستند.

مرحله 6: به طور منظم رمزهای عبور خود را به روز کنید

به طور منظم رمزهای عبور خود را تغییر دهید. بسیاری از ابزارهای مدیریت گذرواژه می‌توانند به شما یادآوری کنند که برای امنیت بهتر، رمزهای عبور خود را آپدیت نگه دارید.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری پسورد
ارسال نظر