صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
در نشست خبری «مچ مدگ» مطرح شد؛

ستاره اسکندری: سال‌هاست کنار دانشجویان و اساتید تئاتر ایستاده‌ام

تهیه‌کننده نمایش «مچ مدگ» گفت: سال‌هاست پذیرش دانشجو داریم، ولی تکلیف این بچه‌ها وقتی فارغ التحصیل می‌شوند مشخص نیست و همه پس از تحصیل رها می‌شوند.
کد خبر : 931611

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نمایش «مچ مدگ» شنبه ۲۴شهریور با حضور ستاره اسکندری تهیه کننده، صادق سهرابی کارگردان و نصیراحمد ملازهی نویسنده و مترجم در تئاتر شهر برگزار شد.

«مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی از ۲۵ شهریور در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

ملازهی نویسنده اثر در صحبت‌هایی گفت: مچ به زبان بلوچی همان نخل و مدگ همان ملخ است، داستان اشاره به هجوم ملخ‌ها به نخلستان‌ها دارد و یکی از بزرگترین آفت‌های مردم بلوچ و کشاورزان ملخ بوده است و داستان جریانی واقعی دارد. در این اثر ملخ به هر چیزی از داشته‌های یک جامعه اشاره دارد و بیانگر این است که جوامع چطور در برابر این هجوم مقابله می‌کنند.

صادق سهرابی کارگردان کار نیز در ابتدای سخنانش عنوان کرد: راه برون رفت بسیاری از مسائل استان ما از فرهنگ می‌گذرد. به همین دلیل هم دغدغه من به‌عنوان کارگردان این نبود که فقط به جشنواره برویم و از همان ابتدا به فکر اجرای عمومی بودم دوست داشتم یک کار هویتی از بلوچستان اجرا کنیم چون به نظرم نمونه کار‌ها شبیه به این جایشان در تئاتر خالی است.

وی افزود: این نمایش در استان مورد بازبینی قرار گرفت و پس از کش و قوس‌هایی برگزیده شد، سپس به منطقه رفت. از تیر ماه که پروژه کلید خورد تا اوایل مهر و آبان کار‌ها را ادامه دادیم و در آخر هم  به فجر رسید. چون ما شرایط تمرین در تهران نداشتیم و بازیگران از استان می‌آیند، سعی کردیم بخش‌هایی که مخاطب پسند است را بیشتر کنیم وگرنه تغییر دیگری ندارد. اجرای ما از فردا شب تا سی ام شهریور است.

ستاره اسکندری نیز در صحبت‌هایی گفت: علت حضور من در کنار دوستان بلوچم مسئولیت فرهنگی و اجتماعی من است. سال‌هاست به‌عنوان تهیه کننده تئاتر فعالم چه در کنار دانشجویان و چه کنار استادم علی رفیعی و در این کار هم سعی کردم پل ارتباطی خوبی برای دوستان بلوچ باشم. دغدغه من ارتباط مرکز و دیگر شهر‌ها است و افتخارم است اولین ارتباطم با بلوچستان در جشنواره مد و لباس بود و آنجا فهمیدم چقدر نسبت به کشورم کم دانشم. متاسفانه سینما و ادبیات ما آنچه انعکاس داده فقط بحث قاچاق، ترور و فقر بوده، اما این استان فرهنگی غنی دارد که مهجور مانده است.

وی با ادعای اینکه اولین فیلم تاریخ سینما درباره بلوچ‌ها را ساخته! گفت: وقتی فیلم «خورشید آن ماه» ساخته شد من به جادوی بلوچستان دچار شدم. این فیلم  کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفت ولی در خارج از کشور خوب دیده شد. اگرچه اسم تهیه کننده از ابتدا تا انتها می‌تواند شامل حال من نشود، اما کنار بچه‌ها ایستادم تا لااقل خیلی‌ها را متوجه این نگاه کنم که دوستان در شرایط سخت بدون پشتوانه مالی به این باور که تئاتر شاخصه فرهنگی است، اعتقاد دارند.

اسکندری در بخش پرسش و پاسخ نیز اظهار کرد: تمام تلاش ما بیدار کردن اهل فرهنگ است و می‌خواهیم بگوییم هر کدام مان سهم مسئولیت اجتماعی خود را برداریم و ببینیم در شرایط فرهنگی کنونی، چه چیزی پیش آمده و در حال نهادینه شدن است. امیدوارم همه ما این مسئولیت را نسبت به استان‌های کشور داشته باشیم. من یکی از نیاز‌های جدی سیستان، تهران، کردستان و سایر شهر‌ها را در توجه به فرهنگ کتابخوانی می‌دانم، فرهنگی که این روزها در حال از بین رفتن است. کودک ار طریق کتاب می‌تواند رویاهایش را بزرگ کند، امیدوارم قدم بعدی همه ما ایجاد کتابخانه‌های سیار باشد.

یارانه تئاتر قطع شد!

اسکندری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگار آنا گفت: ما تئاتر را در سیاست‌های دولتمردان نمی‌بینیم، سال‌هاست در دانشگاه‌ها دانشجو می‌گیریم ولی تکلیف این بچه‌ها وقتی فارغ التحصیل می‌شوند مشخص نیست. امروز هم اگر کاری کردم با کمک رئیس تئاتر شهر و دوستان بوده نه براساس دغدغه هنردوستان و دولتمردان!

وی ادامه داد: تئاتر خصوصی راه‌اندازی شد که این هنر پول خود را دربیاورد، اما نظارت کماکان هست. در حالی که یارانه‌ها قطع شد. در گذشته تئاترها باید ابتدا در شهرستان‌ها اجرا می‌شد بعد در تهران، اما امروز شرایط به چه گونه است؟ متاسفانه هیچ سیاست گذاری درستی نداریم، همانطور که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی رها می‌شوند.

ستاره اسکندری در پایان سخنانش گفت: این واژه سلبریتی به قدری فاجعه شده که من آن را به کار نمی‌برم، اما در همه جای دنیا چهره‌های شناخته شده، کار تئاتر انجام می‌دهند. در نمایش «مچ مدگ» شاخصه یک استان از فرم و موسیقی و روایت وجود دارد .اساس تئاتر به حضور تماشاگر است، نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌دهد و تاثیر می‌گذارد. معلوم است که تماشاگر باید بیاید تا کار دیده شود، منتها نمی‌دانم چرا شرایط در سال‌های اخیر اینگونه شده است. در حال حاضر فضای مجازی نصف خواسته‌های آدم‌ها و انرژی‌شان در مصرف می‌کند و این بسیار دردناک است. من از همه مردم برای دیدن فرهنگ واقعی قوم شریفی که سال‌هاست نادیده گرفته شدند، دعوت می‌کنم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر