صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

ایران با کسب ۵ مدال طلا در المپیاد نجوم و اخترفیزیک رتبه اول دنیا را کسب کرد/ آبان ماه؛ میزبان المپیاد ترکیبیات هستیم

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه آبان ماه میزبان المپیاد ترکیبیات هستیم، گفت: ایران با کسب ۵ مدال طلا در المپیاد نجوم و اخترفیزیک رتبه اول دنیا را کسب کرد.
کد خبر : 931569

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز ظهر برگزار شد، اظهار کرد: المپیادهای جهانی ۲۰۲۴ نزدیک به یک هفته است که به پایان رسید.

وی با بیان اینکه دو نوع المپیاد در کشور وجود دارد، تصریح کرد: برخی از المپیادها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و برخی دیگر نیستند. ما در شش مورد از المپیادهایی که مصوب شورای عالی انقلای قرهنگی بودند، شرکت کردیم. در سه المپیاد مانند هوش مصنوعی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود، نیز شرکت کردیم.

حسینی با اشاره به رتبه‌های دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای مختلف، ابراز کرد: ایران در المپیاد جهانی ریاضی رتبه ۱۹، المپیاد کامپیوتر رتبه ۹، المپیاد شیمی رتبه ۸، المپیاد زیست‌شناسی رتبه ۴، المپیاد فیزیک با کسی یک طلا و ۴ نقره رتبه ۴ و المپیاد نجوم و اخترفیزیک با کسب ۵ مدال طلا رتبه اول دنیا را کسب کرد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امسال در المپیادهای نجوم، اخترفیزیک، شیمی، ریاضی، کامپیوتر   ۱۰ مدال طلا و ۱۰ مدال نقره ، ۲ برنز در المپیادهای  نجوم، کسب کرده است.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه پس از ده سال در المیپاد فیزیک مدال طلا را کسب کردیم، عنوان کرد: در المپیاد فیزیک ما خودمان میزبان بودیم. پنج المپیاد اصلی اعم‌از فیزیک، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی و فیزیک رتبه سوم را توانستیم کسب کنیم.

حسینی ادامه داد: ایران از نظر علمی بالاتر بوده است که بتواند سوالات را طراحی و تصحیح کند.

وی با بیان اینکه نخبگان کشور می‌توانند حرکت‌کننده شروع جدید باشند، ادامه داد: دانش پژوهان ما در مجموع رتبه سوم را کسب کردند. میزبانی ایران در المپیاد جهانی فیزیک افتخارآفرین بود و توانست مدال جهانی را به کشورهای دیگر توزیع کند. دانش‌پژوهان توانست ۵ مدال طلا کسب کنند و این اتفاق ۸ سال متوقف شد.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه تعلیم و تربیت و آموزش نسل آینده از اهداف دانش‌پژوهان است، ابراز کرد: هم‌افزایی نسل‌های قدیم المپیادی برای نسل‌های جدید اتفاقات خوشایندی را رقم زده است. انگلستان، هند، کانادا و آمریکا رقیب سرسخت ما بودند؛ اما در رشته نجوم و اخترفیزیک حنانه خرم دشتی از جمله دخترانی است که توانست برای اولین بار مدال طلا کسب کند.

حسینی با بیان اینکه باید بتوانیم سال آینده همه رشته‌ها را یک‌رقمی کنیم، اظهار کرد: در رویداد دوره تابستانه باشگاه دانش‌پژوهان میزبان‌ ۷۰۰ نخبه کشور بودیم تا بتوانیم مدال‌های جهانی را توزیع کنیم و آن‌ها را آماده شرکت در المپیاد سال آینده کنیم.

وی با بیان اینکه آبان‌ماه امسال میزبان المپیاد ترکیبیات هستیم، خاطرنشان کرد: این المپیاد ترکیب کامپیومتر و هوش مصنوعی است که به صورت برخط برگزار می‌شود و در این المپیاد بیش از ۵۰ کشور شرکت می‌کنند.

وی درباره تاثیر امتحانات نهایی در روند المپیادهای جهانی گفت: دانش آموزان از پایه هشتم، نهم درگیر المیپاد هستند و باید در پایه دهم و یازدهم برای معدل تلاش کند و این تاثیر معدل باعث ریسک‌‌ نگرانی دانش آموزان المپیادی شده است که در این راستا طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم که در این طرح درخواست دادیم که معدل دوازدهم جایگزین معدل پایه دهم و یازدهم شود تا بتوانیم به دانش آموزان المپیادی کمک کنیم. 

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان بابیان اینکه مدال آوران از استانهای مختلف ازجمله شیراز و قزوین هستند و تنها از تهران نیستند، عنوان کرد: در گذشته طرح مشاور جوان دولت توسط مدال آوران را تدوین شد و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت اما تصویب نشد و باتوجه به تاکیدات اخیر رهبری مبتنی بر استفاده ظرفیت نخبگان در دولت دوباره این طرح مورد توجه قرار گرفت . امروز طرح  اصلاح شده قبلی با عنوان همیاران نخبه و جوان دولت به وزیر آموزش و پرورش داده می شود که در این طرح نخبگان در کنار مسئولان بلندمرتبه قرار بگیرند، تجربه به دست آورند.

حسینی گفت: اولین دوره المپیاد هوش مصنوعی امسال برگزار می‌شود، و به زودی با سازمان هوش مصنوعی تفاهم نامه منعقد می شود تا دانش‌آموزان المپیادی در این سازمان مشغول به کار شود، المیپاد اقتصاد و مدیریت هم یک مدال نقره و برنز برای اولین بار کسب کردیم.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت:غالب دانش آموزانی که در شهرستان های ما سمپادی هستند، فارغ التحصیلان باشگاه درراستای عدالت آموزشی مدرسه آنلاینی راه اندازی می کنند و امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم این مدارس را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: بیشتری شرکت کنندگان از استان های مازندران، خراسان رضوی، تهران و کمترین شرکت کنندگان از استان های یزد، اردبیل بودند و تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین مدال آور کشوری را رشته است، از ۴۹ عضو تیم های المپیادی ۲۸ نفر متعلق تهران و مابقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شیراز هستند.

محمد نوروزی، رئیس کمیته علمی زیست‌شناسی، در ادامه نشست اظهار کرد: این کار بزرگی است که دانش‌آموزان انجام دادند، دانش‌آموزان در کشورهای دیگر با هزینه‌های گزاف و تجهیزات گران شرکت کردند و نتیجه آن‌ها با ما اصلا قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به تاثیر معدل‌های نهایی در کنکور سراسری است، ادامه داد: این امر تاثیر خیلی منفی در نتایج دانش‌آموزان خواهد داشت. این موضوع ریسک ورود به المیپاد را زیاد می‌کند و نیاز به بازنگری جدی و شرایط ویژه برای المپیادی دارد.

حنانه خرم دشتی مدال آور طلا نجوم در ادامه گفت: المپیاد نجوم در ۵۳ کشور مابین ۲۷۰ نفر برگزار شد و ایران در گروه ۵ نفره توانست مدال طلا را کسب و رتبه اول جهان شود.

وی با بیان این که در مدرسه فرزانگان ۲ تهران درس خوانده افزود: در ایران متاسفانه به فیزیک توجهی نشده بنده علاقه دارم در رشته کامپیوتر شرکت کرده و فیزیک را با آن ترکیب کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر