صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

پوسیدگی‌ و عفونت دندان، شایع‌ترین علل سرطان دهان

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ویروس‌HPV، بهداشت بددهان، پوسیدگی‌ و عفونت دندان، مصرف سیگار و قلیان، نوشیدن الکل، آلودگی‌های صنعتی از علت‌هایی است که موجب بروز سرطان دهان می‌شود.
کد خبر : 931452

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سرطان دهان (Oral Cancer)، نوعی سرطان است که دهان و حفره دهان را درگیر می‌کند؛ و باعث ایجاد تومور روی لب‌ها، زبان، گونه‌ها، لثه‌ها، سقف و یا کف دهان می‌شود. طبق آخرین آمارهای منتشرشده، سالانه ۴۵۰ مورد جدیدِ ابتلا به سرطان دهان در ایران شناسایی می‌شود.این بیماری شایع‌ترین نوع سرطان سر و گردن است؛ تشخیص به‌موقع و درمان فوری حیاتی‌ترین نقش را در بهبود پیش‌آگهی (Prognosis)، مدیریت و دستیابی به نتایج دلخواه دارد.

پیمان دبیر مقدم، متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بابیان اینکه، بهداشت بددهان، پوسیدگی‌ و عفونت دندان، شایع‌ترین علل سرطان دهان است، گفت: ویروس‌HPV، مصرف سیگار و قلیان، نوشیدن الکل، آلودگی‌های صنعتی از دیگر علت‌هایی است که موجب بروز سرطان کام می‌شود.

وی افزود: جنس سرطان‌های دهان متفاوت است و انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نوع این سرطان سلول سنگ‌فرشی است، در این نوع سرطان، سلول‌های نازکی به نام سلول‌های سنگ‌فرشی حفره دهان شامل لب‌ها، زبان، لثه‌ها و پوشش داخلی گونه‌ها و گلو را می‌پوشاند.

دبیرمقدم ادامه داد: سلول‌های سارکوم، آدنوکارسینوم، کارسینوم موکواپیدرموئید و کارسینوم وروکوس ازجمله دیگر انواع سرطان است که کمتر شایع است و با استفاده از غدد بزاقی رشد و بروز پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود زخمی که مدت طولانی فرد را درگیر کند، از شایع‌ترین علامت‌های این سرطان است، عنوان کرد: این زخم در ناحیه زبان‌، کام، حلق و ...خود را نشان می‌دهد و گاهی بیمار تا مدتی اصلاً دردی احساس نمی‌کند و با پیشرفت بیماری درد، سوزش، خونریزی و مزاحمت حین غذا خوردن و صحبت کردن به علائم بیماری سرطان کام اضافه می‌شود.

وجود زخمی که مدت طولانی فرد را درگیر کند، از شایع‌ترین علامت‌های این سرطان دهان است، این زخم در ناحیه زبان‌، کام، حلق و ...خود را نشان می‌دهد و گاهی بیمار تا مدتی اصلاً دردی احساس نمی‌کند و با پیشرفت بیماری درد، سوزش، خونریزی و مزاحمت حین غذا خوردن و صحبت کردن به علائم بیماری سرطان دهان اضافه می‌شود.

 

وی گفت: برای درمان این بیماری پزشک معالج در صورت شک به بدخیم بودن نوع سرطان از بیمار نمونه‌برداری می‌شود، پس از نمونه‌برداری تعیین محل درگیر با سلول‌های سرطانی است و با تصویربرداری احتمال سرایت سرطان به دیگر نقاط بدن برسی می‌شود که در همین رابطه بر اساس پیشرفت بیماری روش درمانی برای بیمار انتخاب و زیر نظر پزش مراحل درمان آغاز می‌شود

طول مدت درمان بستگی به پیشرفت بیماری دارد

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در عمده موارد درمان سرطان حفره دهان، برای برداشتن ضایعه سرطانی و غدد لنفاوی از جراحی استفاده می‌شود و در صورت نیاز از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی به‌ عنوان روش‌های درمانی تکمیلی درمان بیمار بعد از جراحی استفاده می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه درمان سرطان دهان توسط متخصصی داخل کشور به‌خوبی در حال انجام است، تشریح کرد: طول مدت درمان بستگی به پیشرفت بیماری دارد و گاهی اوقات تا 6 ماه طول می‌کشد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر