صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

تکرار بیانیه اتهامی اروپا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ادعایی با تکرار اتهامات بی‌اساس و بدون سند خود و بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های برجام و عدم اجرای تعهدات خود از ایران خواست تا اقدامات هسته‌ای خود را متوقف کند.
کد خبر : 931315

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اتحادیه اروپا مجدداً با تکرار اتهامات بی‌اساس خود درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵)، بیانیه‌ای ادعایی را در وبسایت خود منتشر کرد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه مدعی شده است: این یک اولویت امنیتی برای اتحادیه اروپا است که تضمین کند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. اتحادیه اروپا همچنان به یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد است. ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

این اتحادیه همچنین بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام مدعی شد: متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، نگرفته است. پیشرفت‌های بی وقفه هسته‌ای ایران در ۵ سال گذشته، بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز کرده است. خطر یک بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران در حال افزایش است.

این اظهارات در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی بار‌ها تهدید به استفاده از بمب اتم کرده‌اند و نه تنها شورای امنیت نسبت به آن واکنشی نداشته، بلکه کشور‌های اروپایی نیز با سکوت خود و همچنین ارسال تسلحیات به اراضی اشغالی، در صدد حمایت از رژیم صهیونیستی برآمدند.

پیشتر موشه ویگلین، عضو پیشین پارلمان خواستار استفاده از بمب اتم علیه غزه شده بود. او با عنوان کردن «انتقام خشن» در توییتی نوشته بود: موشک اریحا! موشک اریحا. هشدار راهبردی. قبل از فکر کردن به وارد کردن نیرو‌های زمینی به غزه. سلاح روز قیامت. این نظر من است.

همچنین وزیر میراث فرهنگی رژیم اسرائیل در اظهاراتی گفته بود که «انداختن بمب اتم روی غزه یکی از گزینه‌های کابینه جنگ اسرائیل است.»

این اتحادیه در ادامه بیانیه ادعایی خود اظهار داشت: اتحادیه اروپا همچنان از ادامه گسترش نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران نگران است. ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده و به دانش برگشت ناپذیری دست یافته است. اتحادیه اروپا با نگرانی خاصی به انباشت قابل توجه اورانیوم با غنای بالا و گسترش توانایی و عملیات غنی سازی هسته‌ای ایران، از جمله از طریق نصب هزاران سانتریفیوژ پیشرفته اضافی اشاره می‌کند. گزارش مدیرکل آژانس افزایش شدید مواد را در غنی سازی ۶۰ ٪ نشان می‌دهد. چنین اقداماتی خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای بسیار مهم را به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران ایجاد می‌کند، زیرا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارند.

این اتهامات تکراری در حالی مطرح شده که مقامات رده بالای جمهوری اسلامی ایران بر عدم نظامی بودن دکترین هسته‌ای ایران تاکید کرده و همچنین گزارش‌های پیشین آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده بود.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی شده است: ایران به آژانس اطلاع داده که تصمیم سپتامبر ۲۰۲۳ خود را مبنی بر پس گرفتن تعیین نام هیچ یک از بازرسان با تجربه آژانس که قبلاً در ایران کار می‌کردند، لغو نخواهد کرد. ما از ایران می‌خواهیم که این تصمیم شدید را که مستقیماً و به‌طور جدی بر کار آژانس در ایران تأثیر می‌گذارد، بدون تأخیر لغو کند. این امر ضروری است تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی خود را در ایران به طور مؤثر و کامل انجام دهد.

این اتحادیه در ادامه ادعا کرده است: ایران اجرای تعهدات مربوط به موضوع هسته‌ای خود در چارچوب برجام را متوقف کرده است. برای بیش از سه سال و نیم آژانس قادر به انجام چند فعالیت کلیدی راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام نبوده است. تصمیم بعدی ایران برای حذف تمامی تجهیزات نظارتی و نظارتی مرتبط با برجام، وضعیت را بیشتر تشدید کرده است.

نماینده اتحادیه اروپا مدعی شد: ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که به طور سیستماتیک اورانیوم بسیار غنی شده را تولید و انباشته می‌کند. این نه تنها به نگرانی‌های آژانس، همانطور که در گزارش تاکید شده پاسخ نمی‌دهد، بلکه به نگرانی‌های ما نیز می‌افزاید. با توجه به این نگرانی‌های متعدد و شدید، ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر هشداردهنده هسته‌ای خود را برگرداند و بدون تأخیر بیشتر به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد. اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد که نصب تجهیزات نظارتی و نظارتی را تکمیل کند و به آژانس اجازه دسترسی بدون مانع به داده‌های آنها را بدهد.

این در حالی است که نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در یادداشت توضیحی اخیر خود در خصوص مسئله بازرسان آژانس تاکید کرده است که این مسئله جزو حق حاکمیتی ایران است و به طور صریح در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/۲۱۴) به رسمیت شناخته شده است.

در یادداشت نمایندگی ایران آمده است: حق انتصاب و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/۲۱۴) به رسمیت شناخته شده است. در این زمینه، ایران پاسخ نهایی خود را طی نامه‌ای از سوی جناب آقای اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به جناب آقای گروسی ارائه کرده است که باید مورد احترام آژانس قرار گیرد.

همچنین نمایندگی ایران در خصوص نظارت‌ها و دوربین‌های ادعایی که در بیانیه اتحادیه اروپا و گزارش مدیرکل آژانس آمده تاکید می‌کند: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود از جمله موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) پایبند بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا آژانس بتواند به طور مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران را انجام دهد.

ایران همچنین استدلال می‌کند: تفکیک موضوعات در این دو گزارش مختلف به درستی رعایت نشده است. برخی از موارد مرتبط با برجام در گزارش پادمانی (NPT) عیناً تکرار شده و برخی از موارد مرتبط با موضوعات پادمانی NPT در گزارش برجامی مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با کارگاه‌های ساخت روتور سانتریفیوژ‌ها و بیلوز فقط بایستی در محدوده گزارش برجام تعریف شوند.

نمایندگی ایران همچنین نوشت: در بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ دو عنصر مهم یعنی چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع و روش انجام کار مورد توافق باید درنظر گرفته شوند. جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و حتی تا زمان حصول توافق در مورد روش‌ها، به آژانس اجازه نصب ۹ دوربین نظارتی را داد. علاوه بر این، ایران به دبیرخانه آژانس اجازه داد تا سرویس دوربین‌ها را با موفقیت انجام دهد و داده‌های ضبط شده را ذخیره نماید. پیشرفت حاصل از همکاری متقابل با آژانس باید توسط شورای حکام مورد قدرشناسی واقع می‌شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر