صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۹ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
محمدعلی کی‌نژاد:

جذب هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی از اهداف اصلی ماست

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جذب اعضای هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی یکی از کار‌های اساسی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
کد خبر : 931306

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نودوهفتمین نشست سراسری مسئولان بسیج اساتید استان‌های سراسر کشور با شعار (جهادتبیین و امید آفرینی، پیشگامی در علم و فناوری و تهذیب و تربیت نفسانی) که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: جذب اعضای هیأت علمی در تراز انقلاب اسلامی یکی از کار‌های اساسی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. 

وی افزود: از همان ابتدا مصوبه‌ای در این زمینه داشتیم و هدفمان این بود که اساتیدی در تراز انقلاب اسلامی جذب کنیم. هرچند هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم، اما امیدواریم به یاری خداوند به آن دست پیدا کنیم. 

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به روز‌های ابتدایی حضورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در آن زمان، شورا نیاز به یک حرکت بسیجی داشت و با عنایت خداوند، ما موفق شدیم این حرکت را در داخل شورا آغاز کنیم. این حرکت به تصویب بسیج دانشجویی و سپس به تأسیس هیأت عالی جذب منجر شد. 

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون، بیش از ۶۲ هزار نفر به هیأت علمی دانشگاه‌های کشور اضافه شده‌اند که این یک کار بی‌نظیر در دنیا است. این حجم از جذب اساتید، به تغییر فضای دانشگاه‌ها منجر شده است، هرچند که هنوز به ایده‌آل‌های خود نرسیده‌ایم. 

وی در پایان تأکید کرد: یکی از اهداف ما این است که اساتید بسیجی تربیت شده در دانشگاه‌ها، دانشجویانی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنند. ما معتقدیم که هر استاد بسیجی باید از لحظه ورود دانشجو به دانشگاه، نقش حمایتی و تربیتی خود را ایفا کند. 

تربیت اساتید بسیجی برای آینده، هدفی استراتژیک است 

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اهمیت تربیت اساتید برای آینده کشور تصریح کرد: بلد هستیم که چگونه این افراد را جذب و برای آینده تربیت کنیم. البته این فرآیند باید به صورت انفرادی انجام شود، نه به صورت جمعی. 

کی‌نژاد بیان کرد: برخی اساتید که از نظر ساختار اداری فرصت دارند، مثل رؤسای دانشگاه‌ها، می‌توانند کلاس‌های تربیتی جمعی برای پرورش استادان برگزار کنند. با این حال، این امر مشروط به تعریف و معرفی صحیح نیروی موردنظر است. 

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: بسیاری از دانشجویان با ورود به دانشگاه‌ها از نقش‌های سیاسی و تربیتی استادان گریزانند. بهترین روش این است که در کلاس‌های تربیت استاد، حساسیت‌ها و انگیزه‌های لازم را در آنان ایجاد کنیم تا به‌صورت طبیعی به این مسیر سوق داده شوند. 

کی‌نژاد، در ادامه افزود: علاوه بر تأثیرگذاری در فرهنگ دانشگاه‌ها و دانشجویان، تربیت اساتید بسیجی می‌تواند در ده سال آینده، استادانی را به جامعه دانشگاهی معرفی کند که به اصول انقلاب اسلامی پایبند هستند. البته مواردی نیز پیش می‌آید که نیاز به جراحی‌های اصلاحی دارند. 

وی به موضوع تغییرات مدیریتی و فشار‌های سیاسی در روند جذب اساتید اشاره کرد و گفت: ما مسائل استادی را با نگاه سرمایه‌ای برای کشور می‌بینیم و ضوابط استخدامی را بر اساس قانون اجرا می‌کنیم. 

او تأکید کرد: حرکت بسیجی در تربیت استادان باید به‌صورت داوطلبانه و با انگیزه‌های شخصی انجام شود. ایده‌آل ما این است که این فرآیند از دوران دبیرستان یا حتی دبستان آغاز شود. اما در حال حاضر، باید با امکانات موجود پیش برویم و از هر فرصتی برای تربیت نسل جدید استادان بسیجی استفاده کنیم. 

تلاش برای جذب و تربیت اساتید انقلابی ادامه دارد 

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه سخنان خود به اهمیت جاذبه‌های تربیتی برای جذب اساتید و دانشجویان بسیجی اشاره کرد و گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که برای بسیج اساتید و دانشجویان، بهترین جاذبه همان تربیت استاد است. 

کی‌نژاد افزود: انتظار داریم دوستانی که در این جلسات شرکت می‌کنند، اگر خودشان قادر به انجام این کار نیستند، افراد مناسب را معرفی کنند تا بتوانیم این کلاس‌های تربیتی را گسترش دهیم. در این راه، با توجه به تجربیات گذشته، تلاش می‌کنیم تا هر چه بیشتر از توانمندی‌های موجود بهره بگیریم. 

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در انقلاب اسلامی، گفت: دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب پیشرو بودند و بسیاری از شخصیت‌های حقوقی کشور نیز در این مسیر با ما همکاری کردند.

کی‌نژاد به تجربه خود از بررسی شکایات و درخواست‌های جذب اشاره کرد و گفت: در گذشته با شکایات زیادی مواجه بودیم، اما اکنون بیشتر شکایات مربوط به این است که فردی احساس می‌کند حقش ضایع شده است. ما این شکایات را مجدداً بررسی می‌کنیم و در بیشتر موارد، مشکلات خاصی یافت نمی‌شود. البته مواردی هم وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارند. 

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: در جمهوری اسلامی، هرچند ممکن است برخی دانشجویان یا اساتید از فعالیت‌های سیاسی گریزان باشند، اما با هدایت صحیح و قرار دادن استادان مناسب در کنار آنان، می‌توانیم تغییرات مثبت و اصلاحات لازم را به وجود آوریم. یقین دارم که این تلاش‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر