صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۲ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌ویکم شهریور (۱۱ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 931266

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1859}

تصویر روز ناسا

NGC 1333 منطقه ستاره‌زایی در نزدیکی ما است و در صورت فلکی پرسئوس قرار دارد. تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بخش بزرگی از NGC 1333 را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این تلسکوپ با استفاده از ابزارهای ویژه، اجرام سیاره‌ای را در این منطقه یافته است. ابزارهای مورد اشاره شامل Near-Infrared Imager و Slitless Spectrograph هستند.

تصویر روز apod

این تصویر توسط مارچین روسادزینسکی (Marcin Rosadziński) ثبت شده است. کوه‌های تاترا مرز طبیعی بین اسلواکی و لهستان قرار دارد. آنها مرتفع ترین کوه‌های کارپات هستند. بسیاری از عکاسان نجومی از تاترا بازدید می‌کنند. در این تصویر که در ماه می‌گرفته شده است، می‌توانید مرکز کهکشان راه شیری ما را ببینید.

دو سحابی مرداب و امگا، درست بالای کوه‌های تاترا قابل مشاهده هستند. این مناطق با هیدروژن یونیزه شده پر شده اند. این هیدروژن برای تشکیل آب مهم است. آب یک عنصر کلیدی برای همه حیات به گونه ای است که ما می‌شناسیم. در فضای پیش‌زمینه، رودخانه بیالکا را می‌بینید.

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر فردی به نام اد دمنچیک (ed demencik) است و این تصویر در اسلواکی، اروپا ثبت شده است. تاریخ/زمان عکس7 آگوست (7.83 UT) است. تجهیزات مورد استفاده شامل Skywatcher Stargate 450p 18" f4.2 با تصحیح/کاهش کننده Nexus 0.75 است که با نسبت سرعت به حدود f3 کاهش یافته است.

 این عکس دنباله دار 13P Olbers را در آسمان عصر نشان می‌دهد که از حیاط خلوت منزل اد دمنچیک گرفته شده است. او از دو دوربین استفاده کرد؛ یکی دوربین تک رنگ ZWO183mm برای جزئیات در دم یونی و یک دوربین سونی A3000 RGB برای رنگ. زمان ادغام 8 دقیقه برای RGB و 15 دقیقه برای داده‌های سیگنال تک رنگ با استفاده از فیلتر Baader Neodymium LP بود.

تصویر روز astronomy

آبهیجیت پاتیل (Abhijit Patil) این عکس را در پارک ملی یوسمیتی، کالیفرنیا گرفته است. گنبد سنگ خارای هف دوم (Half Dome) که اهمیتی نمادین دارد به دلیل درخشش شفق دارای نورپردازی طبیعی است. این اتفاق در شب 11/12 اوت رخ داد. رگه‌های شهاب‌های برساووشی در سراسر آسمان دیده می‌شود. عکاس از دو دوربین استفاده کرده است. یکی دوربین بدون آینه نیکون برای اینکه تصویری قابل قبول از پیش‌زمینه (گنبد سنگ خارا) ثبت شود و دیگری یک دوربین DSLR برای تصویربردای از شهاب‌های آسمان.  

تصویر روز Earthsky

این تصویر توسط پیوتر موزدیلسکی (Piotr Modzelewski) در 2024/09/08 ساعت 2:00 بامداد در لهستان ثبت شد. نور ستارگان مجاور از گرد و غبار اطراف خوشه پروین منعکس می شود. دوربین مورد استفاده Canon 6d، لنز Samyang 135mm f/2.0  و تجهیزات Star Adventurer 2i است. 46 عکس هر کدام طی 90 ثانیه گرفته شده است و سپس با استفاده از AstroPixel، Graxpert، Starnet++ و PixInsight پردازش شد.

.

انتهای پیام/

ارسال نظر