صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
تقویم علم؛

۲۱ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 931166

به گزارش خبرگزاری علم  وفناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۱ شهریور اردیبهشت برابر ۱۱ سپتامبر را ورق می‌زنیم.

***

اولین کسی که در فضا خوابید

۱۱ سپتامبر ۱۹۳۵ میلادی برابر با ۲۱ شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی، گرمان ستپانوویچ تیتوف، کیهان‌نورد روس به‌دنیا آمد. تیتوف هدایت فضاپیمای وستوک 2 را در پرواز مداری ۶ و ۷ آگوست ۱۹۶۱به مدت ۲۵ ساعت و ۱۸ دقیقه به عهده داشت و این‌گونه پس‌از یوری گاگارین، آلن شپارد و گاس گریسوم، چهارمین انسانی شد که به فضا رفت. او همچنین اولین انسانی بود که بیش‌از یک‌روز را فضا گذراند و اولین کسی بود که در فضا خوابید. فضاپیمای او تجهیزات پشتیبانی حیات، رادیو و تلویزیون برای نظارت بر وضعیت فضانورد، ضبط صوت، سامانه تله‌متری، آزمایشگر‌های زیست‌شناختی و تجهیزات کنترل خودکار و دستی را حمل می‌کرد. زمانی که تیتوف به فضا رفت فقط ۲۶ سال داشت به‌همین‌علت تا زمان مرگ (سال ۲۰۰۰) عنوان جوان‌ترین فضانورد تاریخ را حفظ کرد. این رکورد تا سال ۲۰۲۱ یعنی تا وقتی که اولیور دامن ۱۸ ساله همراه با فضاپیمای بلو-اورجین پرواز زیرمداری انجام داد، متعلق به تیتوف بود.

رابرت کریپن

۱۱ سپتامبر ۱۹۳۷ میلادی برابر با ۲۱ شهریور ۱۳۱۶ خورشیدی، رابرت لورل کریپن، فضانورد آمریکایی به‌دنیا آمد. کریپن اولین پرواز آزمایشی مداری برنامه شاتل فضایی ایالات متحده را در ۱۲ تا ۱۴ آوریل ۱۹۸۱ هدایت کرد و فرماندهی سه پرواز دیگر شاتل را هم عهده‌دار بود. او ابتدا در اکتبر ۱۹۶۶ به برنامه آزمایشگاه مداری سرنشین‌دار نیروی هوایی ایالات متحده پیوست و در سپتامبر ۱۹۶۹ فضانورد ناسا شد. از آن زمان، کریپن بخشی از خدمه پشتیبانی فضانورد برای ماموریت‌های اسکای‌لب ۲، ۳ و ۴ و همچنین ماموریت پروژه آزمایشی آپولو‌-سایوز بود. کریپن بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ مدیر عملیات شاتل در مرکز فضایی جان اف کندی بود و سال ۱۹۹۲ مدیر مرکز فضایی کندی شد و تا سال ۱۹۹۵ در این مدت مرکز ۲۲ مأموریت شاتل را سرپرستی کرد.

کارل زایس

 ۱۱ سپتامبر ۱۸۱۶ میلادی برابر با ۲۱ شهریور ۱۱۹۵ خورشیدی، کارل زایس به‌دنیا آمد. او صنعتگری آلمانی بود که به‌عنوان تولیدکننده ابزارهای نوری خوب شهرت جهانی به‌دست آورد. زایس پس‌از کسب مدرک پزشکی، ساخت ابزارهای نوری‌ای را آغاز کرد که می‌دانست با پیشرفت علم و پزشکی تقاضای فزاینده‌ای خواهند داشت. او هفت سال را در کارگاه‌های سازندگان مختلف اروپایی گذراند تااینکه در سال ۱۸۴۶ یک کارخانه نوری در ینا تأسیس کرد و به‌سرعت برای محصولات با بالاترین کیفیت شهرت پیدا کرد. بیست سال بعد با ارنست آبه (۱۸۴۰-۱۹۰۵) که مشاور او درزمینه پیشرفت‌های نظری در اپتیک بود، شراکت کرد. آبه پس‌از مرگ زایس مالک انحصاری آن شرکت شد و شهرت آن را افزایش داد.

اولین گردشگر فضایی زن

۲۱ شهریور ۱۳۴۵ خورشیدی، انوشه انصاری که به‌عنوان نخستین گردشگر فضایی زن و اولین زن ایرانی‌تبار و اولین زن مسلمانی است که به فضا سفر کرده است به‌دنیا آمد. طبق اعلام قبلی سازمان کیهان‌شناسی روسیه، انوشه انصاری، به‌عنوان چهارمین کسی که با هزینه شخصی خود به فضا رفته است همراه با ماموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹ در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد و به‌مدت ۹ روز در ایستگاه مدارگرد اقامت کرد و در این مدت، درباره علل کم‌خونی، تاثیر تغییرات عضلانی بر کمردرد و اثرات تابش‌های فضایی بر فضانوردان ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی مطالعه کرد.

.

انتهای پیام/

ارسال نظر