صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق محروم هستند/ بزرگترین مولفه هویت یک ملت زبان آن ملت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۷۵ درصد دانش‌آموزان در رتبه های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق ۲ و محروم هستند؛ از هیچ کوششی برای تقویت مدارس سمپاد، هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دریغ نخواهیم کرد.
کد خبر : 931163

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوس که امروز ظهر برگزار شد، اظهار کرد: از مشارکت پرشور دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و والدینی که حمایت کردند، لازم است که تشکر ویژه داشته باشم.

وی افزود: فردوسی‌شناسان بزرگی در کشور وجود دارند و جای آن‌ها بود که در این جلسه صحبت کنند. نکته اول، امروز با بحران هویت مواجهیم. در این موضوع و مولفه‌های موثر در شکل گیری هویت انقلابی، دینی و ملی دانش آموزان کم کار کردیم.

کاظمی با بیان اینکه همه ما می دانیم بزرگترین مولفه هویت یک ملت زبان آن ملت است، اظهار کرد: توجه به زبان یک ملت باارزش ترین مولفه در جامعه است. این مولفه در مجموعه تعلیم و تربیت نه‌تنها در عرض کتاب‌های درسی نیست؛ بلکه بنیان کتاب‌های درسی است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که در ادبیات فارسی ضعف داشته باشد، در همه حوزه‌ها دچار مشکل می‌شود. میزان تسلط در حوزه‌های دیگر به تسلط در این حوزه بستگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه یک ملت آثار ماندگار و اثرگذار مرتبط با زبان ملت است، اظهار کرد: در کشور هیچ شخصیتی به اندازه فردوسی و هیچ کتابی به اندازه شاهنامه نتواسنته در سرنوشت ملت ایران، شکل‌گیری هویت ملت ایران و غرور و افتخار نقش داشته باشد و پیدا نیر نخواهیم کرد.

کاظمی ادامه داد: هر نوع سخن حکیمانه و ارزش فرهنگی، اجتماعی و دینی را در شاهنامه می‌توانیم جستجو کنیم و به بهترین شکل متوجه آن می‌شویم.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها و متون بسیار زیادی با محتوای شاهنامه در کشور وجود دارد،  ابراز کرد: اما به ماندگاری این شاهنامه نبوده است و بعد از هزار و اندی سال این محتوا سلیس، جذاب و دلپذیر است.

کاظمی ادامه داد: قرآن نیز در دو بعد ارزش‌های فرهنگی و جذاب بودن ماندگار است، کهنه نمی‌شود؛ امروز مکلفیم از این گنیجنه فرهنگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: باید غصه بخوریم که چرا این جشنواره در سطح ملی برگزار نشده است. دانش‌آموزان با این گنجینه ارزشمند بیگانه‌اند و وظیفه ماست که به دست تمام دانش‌آموزان در مدارس برسد. باید سال آینده از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و این جشنواره را در سطح گسترده‌تری انجام دهیم. یکی از راهبردی ترین حوز‌ه‌ها کشور مدارس سمپاد است و تمام دانش‌آموزان نخبه و تیزهوش ما را در جای جای کشور پوشش می‌دهد. بیش از ۷۵ درصد دانش‌آموزان در رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد مناطق ۲ و محروم هستند و از هیچ کوششی برای تقویت مدارس سمپاد و هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دریغ نخواهیم کرد. رهبر انقلاب اسلامی با رویکرد عدالت‌بخشی زمینه استعداد همه دانش‌آموزان را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر