صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
رکوردشکنی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان:

حضور بی‌سابقه بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سال ۲۰۲۵

مجله «تایمز هایر اجوکیشن» (THE) به تازگی اعلام کرده است تعداد بی‌سابقه‌ای از دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۵ که ماه آینده منتشر می‌شود، قرار خواهند داشت.
کد خبر : 931154

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مجموع ۲۰۹۲ مؤسسه در این جدول حضور خواهند داشت که این تعداد دانشگاه ۹.۷ درصد بیشتر از تعداد دانشگاه‌های سال گذشته است و این افزایش، بزرگترین رشد در تعداد دانشگاه‌ها طی پنج سال گذشته است. در جدولی که منتشر خواهد شد تعداد کشور‌ها یا مناطقی که دانشگاه‌های آنها معرفی شده است، از ۱۰۸ به ۱۱۵ افزایش یافته است.

ترکیه و هند در مقایسه با سال گذشته بیشترین رشد را در تعداد دانشگاه‌های جدید رتبه‌بندی‌شده داشته‌اند و هر کدام با ۱۶ دانشگاه جدید در این جدول حضور دارند.تعداد دانشگاه‌های رتبه‌بندی‌شده هند از ۹۱ به ۱۰۷ افزایش یافته و تعداد دانشگاه‌های ترکیه نیز از ۷۵ به ۹۱ رسیده است. نکته قابل توجه این است که تعداد دانشگاه‌های برتر هند در این رتبه بندی، هم اکنون برابر با تعداد موسسات برتر انگلستان در رتبه بندی «تایمز هایر اجوکیشن» است.

تعداد دانشگاه‌های برتر هند در این رتبه بندی، هم اکنون برابر با تعداد موسسات برتر انگلستان است.

در آفریقا، مصر بیشترین تعداد دانشگاه‌های جدید را با افزودن ۷ دانشگاه داشته است و نیجریه نیز شاهد افزایش ۶ دانشگاه بوده است. در اروپا، فرانسه بیشترین رشد را با ۶ دانشگاه جدید تجربه کرده است. در آمریکای جنوبی، برزیل و آرژانتین هر کدام ۵ دانشگاه به جدول رتبه بندی دانشگاه‌های «تایمز هایر اجوکیشن» اضافه کرده‌اند. ایالات متحده همچنان بیشترین تعداد نماینده در دانشگاه‌ها را دارد و تعداد دانشگاه‌های آن نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

در پنج سال گذشته، آسیا بیشترین تعداد کشورهای تازه‌وارد به این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده است. از میان ۲۱۱ دانشگاهی که از نسخه ۲۰۲۱ برای اولین بار به رتبه‌بندی پیوستند، ۶۰ درصد از آسیا، ۱۷ درصد از اروپا، ۱۰ درصد از آفریقا و ۱۰ درصد از آمریکای جنوبی هستند.

{$sepehr_key_1830}

همچنین رشته‌هایی که بیشترین رشد در مشارکت را داشته‌اند شامل رشته حقوق با ۱۸ درصد افزایش، علوم اجتماعی (۹.۵ درصد افزایش)، آموزش (۹.۱ درصد افزایش) و علوم کامپیوتر با (۹ درصد افزایش) هستند. رشته مهندسی همچنان تنها رشته‌ای است که بالاترین میزان مشارکت را دارد و ۷۱ درصد از دانشگاه‌های رتبه‌بندی‌شده، آموزش‌هایی را در این زمینه ارائه کرده‌اند.

هفت کشور برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور دارند

آمار منتشرشده در ماه ژوئن نشان داد که ۲۸۶۰ مؤسسه بین ژانویه و مارس داده‌های خود را برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان ۲۰۲۵ ارسال کرده‌اند.در حالی که ارسال داده‌ها برای تمامی دانشگاه‌ها باز است، تنها مؤسساتی رتبه‌بندی می‌شوند که به آموزش مقاطع کارشناسی می‌پردازند، در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی تولید می‌کنند و حداقل ۱۰۰۰ مقاله تحقیقاتی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ و حداقل ۱۰۰ مقاله در سال منتشر کرده باشند.

هفت کشور برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور دارند: بحرین، جمهوری دموکراتیک کنگو، مغولستان، پاراگوئه، رواندا، سوریه و ازبکستان. هر کدام از این کشور‌ها تنها یک دانشگاه به نمایندگی از کشورشان در این جدول حضور دارد به جز کشور ازبکستان که با سه دانشگاه حضور دارد.

امسال، تعداد مقالات پژوهشی که دانشگاه‌ها باید سالانه برای واجد شرایط بودن در رتبه‌بندی‌ها منتشر کنند، از ۱۵۰ به ۱۰۰ عدد کاهش یافته است که این به آن معنا است که برخی از موسسات برای اولین بار واجد شرایط شدند. این تعداد ۲۹ درصد (۵۳ دانشگاه) از دانشگاه‌های جدید رتبه‌بندی‌شده را شامل می‌شود.

{$sepehr_key_1829}

«بیلی ونگ»، دانشمند بررسی داده‌های اصلی تایمز هایر اجوکیشن، گفت: بسیاری از دانشگاه‌های در حال رشد سریع، تحقیقات جالبی انجام می‌دهند که این امر به ما این امکان را می‌دهد که آنها را در رتبه‌بندی‌ها لحاظ کنیم.

وی افزود: ورود‌های جدید دیگر نیز بازتابی از اهمیت روزافزون رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان و تقویت سیستم‌های دانشگاهی در سراسر جهان است. این داده‌ها همچنین به رتبه‌بندی‌های موضوعی تایمز هایر اجوکیشن ۲۰۲۵ و همچنین چندین رتبه‌بندی منطقه‌ای و موضوعی مانند جداول دانشگاه‌های عرب، آسیا، آمریکای لاتین و دانشگاه‌های جوان و رتبه‌بندی علوم بین‌رشته‌ای کمک خواهد کرد.

تایمز هایر اجوکیشن (به انگلیسی: Times Higher Education) یا مخفف شده THE، مجله‌ای هفتگی در بریتانیا است که در خصوص اخبار و اطلاعات آموزش عالی می‌باشد. این نشریه مجله‌ای پیشرو و نخستین مجله دربارهٔ آموزش عالی و تحصیلات عالیه در بریتانیا است. نخستین شماره مجله تایمز هایر اجوکیشن در اکتبر ۱۹۷۱ منتشر شد.

«موسس آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۴ مؤسسۀ آموزش عالی تایمز که در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، نام ۷۳ موسس ایرانی را در لیست موسسه‌های برتر جهان منتشر کرد. بر پایه این گزارش، دانشگاه «صنعتی شریف» در جایگاه نخست ملی و ۳۵۰-۳۰۱ جهانی است. جایگاه دو موسسه ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسه‌هایی که رتبه جهانی آن‌ها «reporter» است، آن‌هایی هستند که داده‌های خود را به «مؤسسة آموزش عالی تایمز» داده‌اند، ولی رتبه لازم برای به دست آوردن رتبه جهانی را نداشته‌اند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر