صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

دروس مهم برای کنکور روانشناسی: چه بخوانیم تا موفق شویم؟

کنکور روانشناسی! این اسم برای خیلی از داوطلبان، پر از استرس و نگرانیست. شاید فکر می‌کنید که برای موفقیت در این آزمون باید همه کتاب‌ها رو خط به خط حفظ کنید، ولی واقعیت چیز دیگریست! اکثر رتبه‌های برتر که دانشگاه‌های روزانه قبول می‌شوند.
کد خبر : 931130

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنکور روانشناسی! این اسم برای خیلی از داوطلبان، پر از استرس و نگرانیست. شاید فکر می‌کنید که برای موفقیت در این آزمون باید همه کتاب‌ها رو خط به خط حفظ کنید، ولی واقعیت چیز دیگریست! اکثر رتبه های برتر که دانشگاه های روزانه قبول می شوند میانگین درصدی بین 50-65 در دروس متفاوت داشته اند، پس با داشتن منابع ارشد روانشناسی و جزوات کمک آموزشی با پوشش دهی بالا می توان به راحتی به قبولی دانشگاه های روزانه رسید. جزوات کیهان در کنکور ارشد روانشناسی 1403 به طور میانگین در دروس متفاوت 85-90 درصد سوالات کنکور را پوشش داده است بنابراین با تسلط روی مطالب جزوات کیهان قبولی در ارشد روانشناسیِ دانشگاه های روزانه کشور تضمین خواهد شد.

و اما به طور کلی یکی از مهم‌ترین نکات در مورد موفقیت توی کنکور روانشناسی، شناخت دقیق و عمیق دروسی است که از نظر ضریب یا تعداد سوالات تأثیر بیشتری روی نتیجه نهایی خواهند داشت. در این مقاله، می‌خوایم به شما کمک کنیم که از بین کلی درس و مبحث، مهم‌ترین‌ها رو پیدا کنید و با روش صحیح مطالعه داشته باشید. آماده‌اید؟ بیایید شروع کنیم!

دروس مهم برای کنکور روانشناسی: از کجا شروع کنیم؟

اولین سوالی که هر داوطلب کنکور روانشناسی از خود می پرسد ، این است که "چه درس‌هایی باید مطالعه شوند؟" خب، جواب این سوال را به سادگی با آگاهی از منابع ارشد روانشناسی می توان پاسخ داد اما نکته قابل توجه حجم و گستردگی بسیار زیاد منابع مطرح شده از سوی سنجش برای ارشد روانشناسی است که اغلب داوطلبین هوشمند و هدفمند کنکور را به سمت مطالعه جزوات کمک آموزشی با پوشش دهی بالای سوالات کنکور سوق می دهد. جزوات کیهان با حذف موارد حاشیه ای و بی اهمیت منابع اصلی، و خلاصه و سازمان دهی مطالب نکات مهم و پرتکرار کنکوری را در قالب جزوات با پوشش دهی تضمین شده 85-90 درصد سوالات کنکور، با آموزش و توضیحات کافی و دقیق جمع آوری کرده است.

منابع ارشد روانشناسی

ابتدا می باید گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید تا با توجه به گرایش مورد نظر و دروس مرتبط مسیر مطالعاتی خود را شروع کنید چنانچه در انتخاب گرایش مورد نظر خود تردید دارید یا اطلاعات کافی از منابع و گرایش ها ندارید می توانید در یک جلسه مشاوره رایگان با رتبه های برتر به تصمیم قطعی برسید. به طور کلی برخی دروس مانند زبان و آمار و روش تحقیق در تمام گرایش ها یکسان هستند و برخی دروس مانند روانشناسی رشد، عمومی،و.. در اغلب گرایش ها مهم هستند.

روانشناسی عمومی:

روانشناسی عمومی یکی از پایه‌ای‌ترین درس‌های کنکور روانشناسی است. از نظریه‌هایی مثل فروید، یونگ و اسکینر تا مفاهیم اساسی مثل ادراک، یادگیری، و انگیزش در این درس پوشش داده می شود. برای این که در این درس به خوبی عمل کنید، باید مفاهیم رو عمیقاً درک کنید و فقط حفظ نکنید. از آنجایی که مبنه اصلی این درس ،هلیگارد، کتاب حجیمی است قطعا برای داوطلبین مطالعه جزوه روانشناسی عمومی کیهان گزینه امن تر و معقولانه تریست.

آمار و روش تحقیق:

اگه فکر می‌کنید آمار درس خشک و خسته‌کننده‌ایست، باید اشاره کنم که واقعاً اشتباه می‌کنید! آمار یکی از ابزارهای اصلی روانشناسان برای تحلیل داده‌ها و نتایج تحقیقات است. پس باید روی مفاهیم آماری و روش‌های پژوهش تسلط کافی داشته باشید. این درس نیازمند تمرین و مرور جهت یادگیری عمیق و درک کاربرد مفاهیم است. به علت ماهیت متفاوت آمار و روش تحقیق نسبت به سایر دروس، اگر در این درس ضعیف هستید حتما شرکت در کلاس های آموزشی یا استفاده از فیلم های آموزشی کیهان با تدریس اساتید دانشگاه های برتر توصیه می شود البته کنار این موارد جزوات هم بسیار مفید هستند.

روان شناسی رشد:

درس رشد، از دوران کودکی تا بزرگسالی، به بررسی مراحل مختلف رشد انسان می‌پردازد. اگه قصد دارید روانشناس شوید، باید این درس رو عمیقاً مطالعه کنید به ویژه اگر هدف شما فعالیت در حوزه کودک و نوجوان است. رشد از جمله دروسی است که تعداد منابع اصلی آن بسیار زیاد و حجیم است برای این درس جزوه کیهان با میانگین پوشش دهی جزوات 85-90 درصد سوالات کنکور برای مطالعه درس رشد نسبت به منابع اصلی ارجحیت دارد.

فیزیولوژی:

روانشناسی فیزیولوژیکی به ارتباط بین مغز و رفتار انسان می‌پردازد. این درس خیلی به علم پزشکی نزدیک است و به شما کمک می‌کند فعل و انفعال های مغز و بدن را در مواجهه با اضطراب، افسردگی، و.. سنجش کنید. برای تقویت پایه فیزیولوژی می توان از فیلم های آموزشی استفاده کرد و کنارش جزوات آموزشی کیهان که هر سال به روز رسانی می شوند ایده آل ترین منبع برای درسی با نکات گسترده مانند فیزیولوژی است.

چطور برای کنکور روانشناسی برنامه‌ریزی کنیم؟

خب، حالا که با دروس مهم برای کنکور روانشناسی آشنا شدید، وقت آن است که برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی یعنی چه؟ یعنی باید به شکل اصولی و با یک زمان‌بندی درست شروع به مطالعه کنید. اینجا چند تا نکته هست که به شما کمک خواهد کرد:

  • زمان‌بندی روزانه: هر روز برای مطالعه هر درس یک زمان مشخص اختصاص دهید. مثلاً ۲ ساعت برای روانشناسی عمومی، ۱ ساعت برای آمار و .... برای برنامه ریزی دقیق و منحصر به فرد از جلسات مشاوره با رتبه های برتر و مشاورین تخصصی کیهان غافل نشوید.
  • مرور مطالب: فقط یک بار خوندن کافی نیست! باید هر هفته درس‌ها رو مرور کنید تا در ذهن‌تان تثبیت شود.
  • آزمون‌های شبیه‌سازی شده: شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند شما را با شرایط کنکور واقعی آشنا کند. پس، حتماً از این فرصت استفاده کنید. برای شرکت در آزمون های ازمایشی جامعه آماری بالا و سوالات استاندارد از اولیت های انتخاب یک آزمون شبیه سازی شده مناسب است.

سوالات متداول

۱. کدام درس بیشترین ضریب رو در کنکور روانشناسی دارد؟

پاسخ به این سوال بستگی به گرایش مورد نظر شما خواهد داشت در هر گرایش دروس ضریب بالا متفاوت خواهند بود.

۲. آیا می‌توانم بدون کلاس آموزشی در کنکور روانشناسی قبول شوم؟

بله، با برنامه‌ریزی درست و تمرین مداوم، می‌توانید موفق شوید. فقط باید به منابع صحیح و با پوشش دهی بالای مطالب مسلط باشید.

۳. چه منابعی برای مطالعه دروس مهم کنکور روانشناسی توصیه می‌شود؟

منابع زیادی برای مطالعه هستند، با توجه به حجم زیاد کتب مرجع اغلب توصبه مشاورین و رتبه های برتر برای ارشد روانشناسی مطالعه کمک آموزشی هایی با پوشش دهی بالای سوالات کنکور است.

نتیجه‌گیری

در نهایت، کنکور روانشناسی مسیریست که با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به آن رسید. مهم نیست که چند بار شکست خوردید یا چقدر از درس‌ها عقب افتادید؛ همیشه فرصت برای جبران وجود خواهد داشت. با تمرکز روی دروس مهم برای کنکور روانشناسی و استفاده از روش‌های مطالعه درست، می‌توانید به هدف‌ خود برسید. پس ناامید نشوید و از همین امروز شروع کنید، موفقیت به شما نزدیک است و کیهان کنار شماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر