صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
معاون وزیر علوم در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

راه اندازی اولین سامانه متمرکز صحت سنجی مدارک دانش آموختگان کشور/ شرکت‌های دانش بنیان مکمل می‌شوند

رئیس سازمان امور دانشجویان از راه اندازی اولین سامانه متمرکز صحت سنجی مدارک دانش آموختگان دانشگاه‌های دولتی و آزاد در سراسر کشور خبر داد.
کد خبر : 931077

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) با حضور مسئولان دانشگاهی وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳) در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

سعیدحبیبا، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرد تا پایگاه اطلاعات داده را در سازمان‌های مختلف مهیا کند؛ بنابراین سازمان امور دانشجویان هم الزام به راه اندازی این سازمان شد تا اطمینان سایر ارگان‌ها را از استعلام و صحت مدارک دانش آموختگان دانشگاه‌های دولتی و آزاد جلب کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا قبل از راه اندازی سامانه پام تک سامانه‌ای برای صحت سنجی مدارک دانش آموختگان وجود داشت یا خیر؟، گفت: سامانه‌ها پراکنده بودند، اما این سامانه متمرکز در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم است، حتی این سامانه برای دانش آموختگانی که از کشور‌های مختلف دنیا مدرک دانشگاهی دریافت می‌کنند هم کاربرد دارد. 

حبیبا با اشاره به کمک شرکت‌های دانش بنیان در سامانه پام تک به سازمان امور دانشجویان گفت: برای اینکه پایگاه‌های داده بتوانند خدمات مفیدتری ارائه دهند باید از تجارب سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی استفاده کند؛ چرا که بخش عمده‌ای از مصرف کنندگان این سامانه شرکت‌ها هستند و از آنجایی که در بخش نرم افزار‌ها فعالیت دارند، پس می‌توانند مکمل سازمان‌هایی باشند که مکلف توسعه و ایجاد پایگاه‌های داده باشند. 

معاون دانشجویی وزارت علوم با اشاره به جذب دانشجویان بین الملل اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مکلف هستیم تا ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی را از کشور‌های مختلف جذب کنیم؛ بنابراین در این عرصه بر اساس رایزینی‌های علمی و فرهنگی در کشور‌های مختلف و شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی به هدف خود خواهیم رسید.

دعوت به همکاری سازمان امور دانشجویان از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات 

در این  رویداد مصطفی صالحی مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی مطالب مهمی را درباره رویداد و محورهای اصلی آن عنوان کردند.

طبق اظهارات وی، برگزاری این رویداد به عنوان اولین برنامه از سلسله نشست ها و رویدادهایی است که از امسال آغاز گردیده و قرار است به امید خدا این هم آفرینی هر ساله با تعیین موضوعات کاربردی، تجدید شود.

 مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی افزود: به نظر می رسد رویداد در حال برگزاری، نخستین رویداد برگزار شده درخصوص تبیین جوانب فنی و محتوایی در کنار ارائه نیازمندی ها و چالش‌ها پیرامون یکی از پایگاه های اطلاعاتی پایه 27 گانه کشور، مذکور در قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (موسوم به دوام) ‌باشد و سازمان امور دانشجویان اولین دستگاه اجرایی پیش قدم در این حوزه است.

وی در ادامه پس از مرور گذرا بر وضعیت کشور در هوشمندسازی و قوانین بالادستی، ضمن تعریف خدمات هوشمند از منظر دولت، الزامات حاکمیتی تشکیل پایگاه اطلاعات و ارائه استعلامات بین دستگاهی را یادآور گردید.

سپس با اتکا به مفاد قانون دوام، توسط صالحی اهمیت و کاربردهای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) در هوشمندسازی خدمات، گزارش‌های آماری از دانشجویان و دانش آموختگان، تصمیم سازی و سیاست‌گذاری، هدایت شغلی و برنامه ریزی آموزشی، جلوگیری از تقلب و جعل و در نهایت استعلام برخط (بدون حضور و بدون مدرک فیزیکی) توضیح داده شد. ضمنا مختصری از ضرورت و سوابق همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه های علمیه و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برگزاری جلسات کارگروه چهارجانبه تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک کشور صحبت به میان آمد.

همچنین از سوی مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات سازمان، معماری مفهومی پام تک و استعلام های برخط مبتنی بر این پایگاه از جمله استعلام از سامانه ملی کد صحت به تفصیل مطرح گردید و در ادامه برخی از آمارهای استخراج شده از پام تک با توجه به اطلاعات موجود کنونی از داده های جمع آوری شده از دانشگاه های ذیل وزارت علوم ارائه شد.

وی در ادامه، ضمن تشریح سبد فعلی سرویس های استعلام برخط تعریف شده بر روی پام¬تک، سیاست های ارائه سرویس سازمان امور دانشجویان را بدین ترتیب برشمردند: تنوع بخشی و ایجاد ریزدانگی در سبد سرویس ها، ارائه مجوز دسترسی در چارچوب قانونی و بر اساس اقناع کمیته داخلی سازمان و کارگروه تعامل پذیری، ارائه به دستگاه های دولتی روی بستر GSB و به کسب و کارهای خصوصی روی PGSB از طریق اپراتور گذرگاه دولت و در نهایت ارائه سرویس بدون تعرفه تا زمان ارزیابی بازار.

صالحی در ادامه اظهار کرد: با توجه به سنجش سطح آمادگی سازمان امور دانشجویان در حوزه هوشمندسازی که با اعمال مدل‌های برتر هوشمندسازی جهانی در پنج رکن اساسی فناوری، فرایند، داده، حاکمیت و افراد، بررسی و پژوهش شد، در مجموع سطح هوشمندی سازمان 46٪ احصا گردید. سپس با طراحی و استقرار معماری مرجع سازمانی و بررسی وضعیت موجود و مطلوب سازمان، نقشه راه هوشمندسازی با تعریف 32 مگاپروژه برای اجرا طی دو سال آینده با تعیین شاخص های کلیدی عملکردی برای کنترل و نظارت بر پیشرفت و نیز برنامه زمانبندی و بودجه ریزی تدوین شده است.

وی مروری نیز بر برخی سامانه‌های محوری پیاده سازی شده طی سال گذشته در این مسیر از جمله ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی میز خدمت الکترونیکی به نام هوشیار و برخی اقدامات زیربنایی در راستای راه اندازی پایگاه پام تک داشت: از جمله تامین زیرساخت یکپارچه سازی داده و سرویس، تجمیع داده فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، کنترل کیفیت و پالایش داده، ایجاد سرویس استعلام مدارک تحصیلی کل کشور و داشبوردهای مدیریتی. هم چنین اعلام کرد پروژه هایی از قبیل امضای دیجیتال، هوشمندسازی و تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه سبد سرویس های استعلام در دستور کار پیش روی سازمان قرار دارد.

در پایان صالحی در خصوص کاربرد هوشمندسازی در پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) سخنانی ایراد کردند که عمدتا نیازهای اصلی سازمان حول دو موضوع هوشمندسازی خود پام تک و دیگری هوشمندسازی مبتنی بر این پایگاه اطلاعاتی بود.

در موضوع نخست مواردی هم چون اعتبارسنجی داده‌های دریافتی از مراجع و اصلاح آنها، سنجش صحت مدارک و اطلاعات تحصیلی، استعلام های مکانیزه تجمیع مدارک و اطلاعات تحصیلی، ایجاد کارتابل داده و نظارت بر عملکرد فراخوانی های استعلام مدرک و هشداردهی مناسب در صورت بروز نقص در عملکرد از مهم ترین آنها بود.

درباره هوشمندسازی مبتنی بر این پایگاه نیز اهم موارد قابل ذکر عبارتند از: پیش‌بینی افت تحصیلی دانشجویان، پیش‌بینی سلامت روانی دانشجویان، کشف و جلوگیری از تقلب و جعل در ارائه و استعلام مدارک، تحلیل هوشمند برای ارائه بینش در مورد وضعیت تحصیلی و آموزشی در کشور، کمک به سیاست‌گذاری علمی و برنامه ریزی آموزشی در وزارتخانه و دانشگاه ها، استفاده از اطلاعات پایگاه در فرایندهای دانشجویی به صورت حذف حداکثری خوداظهاری کاربران و یکپارچه سازی با سازمان سنجش در داده های پذیرفته شدگان آزمون های مختلف ورود به دانشگاه ها و داده های پایه جهت ارتقای بلوغ درهوشمندسازی.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر