صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
در اولین جلسه شورای اقتصاد؛

عارف: شورای اقتصاد مهمترین مرجع و نهاد سیاستگذاری اقتصاد کشور است

در اولین جلسه شورای اقتصاد با حضور وزرای دولت چهاردهم به ریاست معاون اول رئیس جمهور، چهار طرح «توسعه و بهره برداری میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران»، «توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان»، «مطالعه و اجرای طرح‌های تعادل بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در محدوده استان ها» و «جایگزینی واحد‌های فرسوده نیروگاه مشهد با یک بلوک سیکل ترکیبی» بررسی و مصوب شد.
کد خبر : 931064

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف صبح امروز (دوشنبه) در این جلسه با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد به عنوان مهمترین مرجع و نهاد سیاستگذاری اقتصاد کشور باید به جایگاه اصلی خود در تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های اقتصادی و تعیین هدف‌های کلی برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور بازگردد، تصریح کرد: شورای اقتصاد صرفاً جایگاهی برای تصویب طرح‌ها نباشد و ضرورت دارد وارد مباحث کارشناسی در حوزه طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی کشور شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور درباره ضرورت پیوست عدالت اجتماعی در تصویب طرح‌های کلان کشور افزود: در کنار بحث عدالت اجتماعی باید آمایش سرزمینی و مباحث محیط زیستی نیز دیده شود.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون‌های تخصصی در دبیرخانه شورای اقتصادی بیش از گذشته فعال شود و دستگاه و وزارتخانه‌ها ملزم هستند معاونین شاخص و رده بالای خود را به این کمیسیون‌های تخصصی معرفی کنند و همچنین پس از تصویب طرح‌ها در شورای اقتصاد باید گزارشی از عملکرد و روند اجرای طرح و ارزیابی طرح‌ها در طول برگزاری جلسات ارائه و بررسی شود.

عارف همچنین با اشاره به برگزاری جلسه موفقیت آمیز شورای قیمت گذاری گندم، از تلاش‌های وزیر جهاد کشاورزی و کشاورزان در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده قدردانی و تاکید کرد: کشاورزان زحمت کش نقش مهمی در خودکفایی گندم و امنیت غذایی کشور دارند و همکاری این قشر از کشور با وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت گندم در سال آینده بسیار مهم است و نشانگر ظرفیت و توانمندی وزیر جدید جهاد کشاورزی در اولین گام‌ها و ماموریت‌های مهم این وزارتخانه است.

در این جلسه که وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، دبیر هیئت دولت، سخنگوی دولت، مسئولان دستگاه‌های دولتی و اجرایی و دیگر اعضای شورای اقتصاد حضور داشتند، طرح‌های «توسعه و بهره برداری میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران»، «توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان»، «مطالعه و اجرای طرح‌های تعادل بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در محدوده استان ها» و «جایگزینی واحد‌های فرسوده نیروگاه مشهد با یک بلوک سیکل ترکیبی» بررسی و تصویب شد.

در طرح توسعه و بهره برداری میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران با هدف تولید نفت خام تجمعی به میزان ۴۰،۴ میلیون بشکه طی بیست سال آینده با سرمایه‌گذاری در سقف ۵۲۸ میلیون دلار براساس ساز و کار ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تصویب شد.

همچنین با انتقال تضامین تسهیلات مالی خارجی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرکت پالایشگاه آبادان موافقت شد.

در ادامه طرح مطالعه و اجرای تعادل بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در محدوده استان‌ها با ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران به تصویب شورای اقتصاد رسید.

طرح جایگزینی واحد‌های فرسوده نیروگاه مشهد با یک بلوک سیکل ترکیبی راندمان بالا به ظرفیت ۳۳۰ مگاوات نیز در این جلسه با هدف افزایش راندمان نیروگاه به ۵۵ درصد براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی مصوب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر