صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

هوشمندسازی یارانه نان هم حریف افزایش قیمت‌ها نشد/ قیمت نان در تهران افزایش یافت

با وجود اجرای طرح هوشمندسازی و صرفه جویی ۶۵ همتی از این طریق تا ابتدای تابستان سال جاری، قیمت نان در تهران تا حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر : 930967

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش از این بحث هوشمند سازی نان در سه گام به منظور افزایش کیفیت و جلوگیری از هدر رفت نان به اجرا گذاشته شده بود. در اساس سامانه هوشمند سازی نان برای مدیریت آرد یارانه‌ای و به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت نان شکل گرفت، اما بعد‌ها این طرح به گونه‌ای پیش رفت که تمام خدمات نانوایی‌ها را تحت پوشش قرار داد.

به عنوان مثال هر نانوایی به تناسب میزان فروش نان، آرد سهمیه‌ای دریافت کرده و به تناسب سهمیه آرد دریافتی سهمیه خمیر مایه نیز تعیین می‌شد. اما بنابر گفته مدیر اجرایی طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در ابتدای تابستان سال جاری، طرح هوشمند سازی نان موفق به صرفه جویی ۳ میلیون و ۶۱۰ هزار تنی در مصرف آرد شده و از این نظر حدود ۶۵ همت صرفه جویی حاصل شده است.

 افزایش قیمت در چند استان

اما این میزان صرفه جویی نیز بهانه ای برای عدم افزایش قیمت نان نشده است و پس از افزایش قیمت در چند استان هم اکنون خبرها حاکی از قیمت انواع نان در استان تهران است. به گفته فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران؛ نان سنگک ساده از ۳ به ۵ هزار تومان، همچنین قیمت نان بربری ساده با آرد نوع یک، از ۱ هزار و هشتصد تومان به ۲ هزار و پانصد تومان وبربری ساده با آرد نوع دو ۲ هزار و پانصد تومان به ۳ هزار و پانصد تومان رسید.

نان لواش با آرد نوع یک از پانصد تومان به هفتصد تومان تغییر قیمت یافت و لواش نوع دو نیز از ششصد و پنجاه به نهصد تومان رسید.

قیمت نان سنتی تافتون با آرد نوع یک، از ۹۰۰ تومان به ۱ هزار و دویست شصت تومان و نوع دو از ۱ هزار و دویست به ۱ هزار و پانصد تومان رسید. همچنین قیمت نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک از هفتصد به ۸۵۰ تومان و نوع دو از ۱ هزار به ۱ هزار و دویست تومان تغییر یافت.

به گفته وی شکل عرضه نان کنجدی نیز تغییر یافته، به این ترتیب که در کارتخوان‌های عرضه نان قسمتی جداگانه برای خرید کنجد در نظر گرفته شده و مشتریان میتوانند از این قسمت به ازای هر نان از ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند و نانوا با نظرمشتری از این کنجد در پخت نان استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر