صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

دلایل علمی ایجاد لخته‌های خونی و عوارض آن

لخته‌های خونی یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.
کد خبر : 930845

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، لخته‌های خونی یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند. گاهی لخته‌های خونی در بدن فردعوارض سنگینی به دنبال دارند.

لخته‌های خونی در عروق خونی در اثر برخی عوامل ایجاد می‌شوند. عروق خونی می‌توانند در اثر جراحت، عمل جراحی یا بیماری‌های عروقی آسیب ببینند که این آسیب‌ها می‌توانند موجب ایجاد لخته‌های خونی شوند. از سوی دیگر کاهش یا توقف جریان خون به دلیل بی‌تحرکی طولانی‌مدت می‌تواند منجر به ترومبوز وریدی یا همان لخته خون شود.

منظور از بی‌تحرکی، فردی است که مدت طولانی در بیمارستان بستری است

برخی اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌ها مانند اختلالات انعقادی نیز می‌توانند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهند. همچنین سن بالا، چاقی، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا از جمله عواملی دیگری هستند که خطر تشکیل لخته را افزایش می‌دهند.

افزایش خطر لخته خون با استفاده از قرص‌های ضدباری

محققان بررسی کرده‌اند که استفاده از دارو‌های هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری یا درمان هورمونی می‌تواند خطر تشکیل لخته را افزایش دهد. از سوی دیگر برخی بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، و عفونت‌ها نیز می‌توانند موجب لخته شدن خون شوند. افرادی که سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی دارند هم بیشتر در معرض خطر تشکیل لخته‌های جدید خونی هستند.

 

 

تشکیل لخته‌های خونی می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، بنابراین شناخت علائم و عوامل خطر مهم است تا بتوان اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داد.

عوارض ایجاد لخته‌های خونی

یکی از کم خطر‌ترین عوارضی که لخته‌های خون برای بدن ایجاد می‌کنند درد در پاها، تورم و قرمزی آن است. یکی دیگر از عوارض این است که اگر لخته‌ای از DVT جدا شود و به ریه‌ها برود، می‌تواند باعث آمبولی ریه شود که عوارضی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و حتی مرگ را به همراه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که لخته‌های خونی در عروق مغز می‌توانند باعث سکته مغزی شوند که عوارض آن شامل اختلالات حرکتی، گفتاری و شناختی است. همچنین لخته‌هایی که عروق کرونر قلب را مسدود می‌کنند، می‌توانند منجر به حمله قلبی شوند که عوارض جدی برای عملکرد قلب دارد. از سوی دیگر لخته‌های خونی می‌توانند به عروق کلیه آسیب برسانند و در نتیجه نارسایی کلیوی ایجاد کنند.

 

 

پزشکان متخصص معتقدند که در افراد دیابتی، لخته‌ها می‌توانند به مشکلات عروقی و زخم‌های پای دیابتی منجر شوند. علاوه بر آن لخته‌ها می‌توانند گردش خون را مختل کرده باعث درد و ناراحتی در نواحی مختلف بدن شوند. حتی در برخی موارد، لخته‌های خونی زمینه‌ساز عفونت‌های ثانویه نیز هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: لخته خون
ارسال نظر