صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره‌های اینترنتی چین در مدار مستقر شدند

شرکت فضایی چین ۱۰ ماهواره اینترنتی را در مدار پایین زمین مستقر کرد تا با مجموعه استارلینک به رقابت بپردازد.
کد خبر : 930687

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت فضایی «گیس‌اسپیس» که توسط شرکت جیلی، خودروساز چینی پشتیبانی می‌شود به تازگی اعلام کرده، سومین دسته از ماهواره‌های اینترنتی را به عنوان بخشی از برنامه‌اش برای تشکیل یک ابرصورت فلکی به عنوان معادل چینی استارلینک شرکت آمریکایی اسپیس ایکس به فضا پرتاب کرده است.

این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ماهواره‌ها در مدار پایین زمین از مرکز پرتاب ماهواره تایوان واقع در شمال استان شانشی به فضا پرتاب شدند و با پرتاب اخیر، این صورت فلکی اکنون شامل ۳۰ ماهواره است که ۹۰ درصد از کره زمین را با خدمات ارتباطی ۲۴ ساعته پوشش می‌دهد.

شرکت چینی جیلی در سال ۲۰۱۸ بازوی متمرکز بر فضای خود را با نام تأسیس کرد تا یک شبکه ماهواره‌ای ایجاد کند که راه حل‌های رانندگی خودران را ارائه می‌دهد. این شرکت تا سال ۲۰۲۲ یک کارخانه ساخت ماهواره را به پایان رساند و ۹ ماهواره را در مدار قرار داد. اکنون جیلی در حال توسعه برنامه‌های خود است.

شرکت گیس اسپیس اعلام کرده: با استقرار 10 ماهواره اخیر درواقع نخستین‌ بار است که یک شرکت هوافضای تجاری چینی ارتباطات ماهواره‌ای در مدار کم‌ارتفاع زمین را در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد.

این منظومه اینترنتی همچنین از سیستم موقعیت‌یابی و مسیریابی بیدو که سامانه جایگزین چین به جای جی‌پی‌اس است، استفاده می‌کند تا خدمات موقعیت‌یابی را بدون نقاط کور ارائه دهد. این شرکت ادعا می‌کند که سیستم موقعیت‌یابی آن تا یک سانتی‌متر دقیق خواهد بود.

به گفته متخصصان، استارلینک اسپیس ایکس یک صورت فلکی پهن باند تجاری در حال رشد است که حدود ۵۵۰۰ ماهواره در فضا دارد و توسط مصرف کنندگان، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

استارلینک که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، ده‌ها هزار کاربر در ایالات متحده دارد و قصد دارد ده‌ها هزار ماهواره دیگر را به سیستم خود اضافه کند که بزرگترین منظومه اینترنتی در نوع خود است.

پرتاب ماهواره توسط شرکت زیرمجموعه جیلی نیز بخشی از نخستین مرحله ساخت آن برای صورت فلکی است که هدف آن قرار دادن ۷۲ ماهواره در مدار تا پایان سال ۲۰۲۵ است و قرار است به بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر خدمات‌رسانی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر