صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
تیم دانشگاه آزاد در فستیوال جهانی اختراعات افتخارآفرینی کرد؛

ارتقای تکنولوژی صنعت ساخت و ساز کشور با 3 اختراع طلایی

مخترعان برتر دانشگاه آزاد با 3 اختراع در فستیوال جهانی اختراعات آمریکا افتخارآفرینی کردند، اختراعاتی که در صورت حمایت و تولید صنعتی نقش بسیار مؤثری در ارتقای تکنولوژی صنعت ساخت و ساز کشور ایفا می‌کنند.
کد خبر : 930665

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ داود بهشتی‌زاده دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سینا فرد مرادی‌نیا استادیار دانشکده فنی مهندسی و عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و هادی روحی بلویردی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد این دانشگاه موفق به کسب دو مدال طلای جهانی و یک مدال نقره و کاپ جایزه بزرگ مسابقات جهانی اختراعات و ابداعات سیلیکون‌ولی آمریکا ۲۰۲۴ شدند.

فستیوال بین‌المللی و تخصصی اختراعات و نوآوری‌های کشور آمریکا (SVIIF ۲۰۲۴) مرداد ۱۴۰۳ توسط فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA) و با حمایت سازمان مالکیت‌های فکری ملل متحد (WIPO)، مؤسسه مخترعان کشور آمریکا (UIA) در منطقه سیلکون‌ولی (مرکز نمایشگاهی سانتا کلارا) با حضور مخترعان، دانشگاه‌های معتبر کشور آمریکا و مؤسسات علمی و تحقیقاتی بیش از ۳۰ کشور از جمله ایران، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، بحرین، بلغارستان، چین، کرواسی، آلمان، دانمارک، مصر، فرانسه، ایسلند، ایرلند، کره جنوبی، فلیپین، لهستان، کامرون، اسپانیا، سوئد و… برگزار شد.

{$sepehr_key_1721}

با توجه به حمایت سازمان‌های مهم بین‌المللی درحوزه اختراعات و برگزاری در منطقه سیلکون‌ولی که از مهم‌ترین قطب‌های نوآوری و فناوری تحول آفرین جهان است، این عرصه جهانی یکی از برترین و معتبرترین نمایشگاه‌های اختراعات در دنیا محسوب می‌شود.

تیم سه‌نفره اعزامی دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از داود بهشتی‌زاده، سینا فرد مرادی‌نیا و هادی روحی بلویردی در این مسابقات بین‌المللی با سه اختراع برتر با عناوین زیر در مسابقات آمریکا حضور یافتند.

بهشتی‌زاده درباره جزئیاتی از این اختراعات به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: نخستین اختراع «سازه‌ها و ویلا‌های پیش‌ساخته سریع الاحداث بتنی پرمقاومت پیچ و مهره‌ای و عایق حرارت و برودت است که در این مسابقات مدال نقره گرفت.

وی تشریح کرد: این اختراع با توجه به نیاز به سریع‌سازی و ایمن‌سازی سازه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در این پروژه فونداسیون سازه در محل ساخته شده و قطعات دیوار‌ها به صورت اسلب‌های با بتن‌های پرمقاومت و پرتوان به صورت پیش ساخته در محل کارخانه ساخته شده و توسط سیستم اتصالاتی ابداعی گروه به صورت کامل چفت و بست شده و نصب می‌شوند. بتن‌های ویژه به صورت کامل عایق صوتی و برودتی و گرمایی هستند.

به گفته دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، «ساخت فضای امن در بافت‌های فرسوده برای جلوگیری از تلفات انسانی هنگام وقوع زلزله» دومین اختراع تیم سه‌نفره اعزامی دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی آمریکا بود که مدال طلا را صید کرد.

بهشتی‌زاده گفت: این پروژه برای اینکه در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی امکان بازسازی کامل و نوسازی به دلیل مشکلات مالی و هزینه‌های زیاد امکانپذیر نیست، کاربردی وسیع خواهد داشت. در این پروژه با سازه‌ای بسیار سبک تلفیقی از بتن‌های الیافی پرتوان و پرمقاومت با ضخامت کم و فلزات سبک، یک سازه قابل حمل و بسیار مقاوم ساخته شده و در بافت‌های فرسوده و در محل داخل ساز‌ها نصب می‌شود و هنگام وقوع زلزله جلوی تلفات انسانی را به شدت کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: «ساخت بتن‌های پرتوان و دوست دار محیط زیست با قابلیت خود ترمیم شوندگی با استفاده از جلبک‌ها و باکتری‌های زنده محبوس در داخل بتن» سومین اختراع تیم سه‌نفره اعزامی دانشگاه آزاد اسلامی بود که توانست مدال طلا و کاپ جایزه بزرگ مسابقات را از آن خود کند.

دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی عمران توضیح داد: این اختراع که علاوه بر کسب مدال طلا به عنوان بهترین اختراع فنی و مهندسی دنیا در سال ۲۰۲۴ موفق به دریافت کاپ جایزه بزرگ مسابقات آمریکا شد، ساخت بتن خودترمیم شونده با باکتری‌های زنده محبوس در سیستم ابداعی گروه است، این بتن به صورت خودترمیم شونده عمل کرده و قابلیت ترمیم ترک‌های ریز ایجاد شده را دارد که نتیجه این عملکرد، کاهش تولید بتن و سیمان بوده و در نتیجه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی تولید سیمان و بتن و گاز‌های گلخانه‌ای متاثر از آن را به دنبال دارد.

بهشتی‌زاده تأکید کرد: این سه اختراع تیم سه‌نفره اعزامی دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی اختراعات آمریکا در صورت حمایت و تولید صنعتی نقش بسیار مؤثری در ارتقای تکنولوژی صنعت ساخت و ساز در کشور ایفا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در این جشنواره بین‌المللی معتبر، اختراعات از نظر علمی، نوآوری، ماهیت طرح، مقرون به صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی و فرصت‌های بازار، مورد ارزیابی و نمره‌دهی قرار گرفتند که تیم دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از کشورمان موفق به کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره و جایزه ویژه این جشنواره جهانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر