صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

دانشمندان رفتار مغز در حذف صداهای اضافی محیط را برای هوش مصنوعی معنی کردند

تصور کنید در یک اتاق شلوغ صدا می‌پیچد در نتیجه تشخیص صدای اصلی و جدا کردن آن از صداهای پس‌زمینه بی‌نهایت دشوار می‌شود، این همان جایی است که هوش مصنوعی برای شناسایی دقیق و غربال کردن صداهای مزاحم وارد میدان شده است البته تا همین اواخر هیچ فناوری قادر به انجام آن نبود.
کد خبر : 930603

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در واقع انسان‌ها یک مهارت منحصر به فرد دارند و آن این است که می‌توانند در یک اتاق شلوغ، صداهای مزاحم را فیلتر کنند و فقط صدای فردی را که مشغول گفتگو با او هستند، بشنوند.

این مهارت هرچند ممکن است ساده و بدیهی فرض شود، اما تا همین اواخر فناوری قادر به تقلید و بازتولید آن نبود.

اگرچه حذف صداهای اشیاء در پس‌زمینه از صدای مکالمه‌های انسانی کار به نسبت آسانی است، چالش وقتی بروز می‌کند که صدای پس‌زمینه از صدای اشیاء به صدای آدم‌ها تغییر پیدا می‌کند. چیزی که با نام «مشکل مهمانی شبانه» شناخته می‌شود.

کیت مک الوین، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری در موسسه آمریکایی «ویو ساینسز»، در این باره می‌گوید: «من در حذف نویزهایی مانند صدای خودرو یا سیستم‌های تهویه هوا از گفتار موفق بودم، اما وقتی شروع به حذف گفتار از گفتار کردم معلوم شد که این مسئله بسیار سختی است. صداها با هم تداخل می‌کنند و حل آن از نظر ریاضی وحشتناک می‌شود.»

در یک اتاق شلوغ صدا می‌پیچد و تشخیص صدای اصلی و جدا کردن آن از صدای پس‌زمینه بی‌نهایت دشوار می‌شود. این همان جایی است که هوش مصنوعی برای شناسایی دقیق و غربال کردن صداهای رقیب وارد میدان شده است.

شرکتی به نام «ویو ساینسز» در سال ۲۰۰۹ با این هدف تاسیس شد که بتواند صداهای همپوشان را با استفاده از یک فناوری پیشرو از هم جدا کند. 

این اختراع جدید در واقع یک فناوری هوش مصنوعی بود که می‌تواند چگونگی پرش صدا را قبل از رسیدن به میکروفون یا گوش ما در یک اتاق تجزیه و تحلیل کند.

مک الوین می‌گوید: «ما صدا را وقتی به هر میکروفون می‌رسد می‌گیریم و به عقب برمی‌گردیم تا بفهمیم از کجا آمده است. سپس هر صدایی را که نمی‌توانسته از جایی که فرد نشسته است خارج شده باشد، حذف می‌کنیم.»

این فناوری از جهاتی قابل مقایسه با وقتی است که با دوربین روی یک سوژه تمرکز می‌کنید و پس‌زمینه محو می‌شود.

علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند دستکاری‌ها یا تغییرات در ضبط های صوتی را شناسایی کرده و از صحت مدارک ارائه شده در دادگاه اطمینان حاصل کنند.

از آن زمان دیگر آزمایشگاه‌های دولتی از جمله در بریتانیا این فناوری را به خدمت گرفته‌اند.

بنابر گفته شرکت سازنده، از این فناوری هوش مصنوعی همچنین می‌توان در بررسی سیگنال‌های سونار در زیر دریا و همینطور مذاکرات با گروگان‌گیر‌ها استفاده کرد.

شرکت ویو ساینسز می‌گوید قصد دارد این فناوری خود را برای استفاده در کیت‌های ضبط صدا، رابط های صوتی در خودروها، بلندگوهای هوشمند و سمعک‌ها معرفی و عرضه کند.

برای مثال اگر با خودرو یا بلندگوی هوشمند خود صحبت کنید، مهم نیست که صدای زیادی در اطراف شما وجود داشته باشد، دستگاه همچنان می‌تواند آنچه را که می‌گویید تشخیص دهد.

مک الوین می‌گوید: «آنچه که الگوریتم ریاضی ما با دقت می‌تواند انجام دهد، به طرز شگفت‌آوری شبیه به برخی از ویژگی‌های عجیب ساختار دستگاه شنوایی در انسان است.»

وی اضافه می‌کند: «ما تصور می‌کنیم که مغز انسان ممکن است از همان الگوریتم‌های ریاضی‌ای استفاده کند که ما در حل مشکل مهمانی شبانه تصادفا به آن برخورد کرده‌ایم.»

انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی
ارسال نظر