صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

رواج یک پدیده اجتماعی؛ «زندگی یک نفره» یا «عشق به خود» کدام واقعی‌تر است؟

بررسی‌های یک مرکز تحقیقاتی حاکی از آن است که شمار افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند در جهان رو به افزایش است. بطور مثال در ایالات‌متحده، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی ۲۵ تا ۵۴ ساله بدون خانواده و به تنهایی زندگی می‌کردند.
کد خبر : 930589

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس گزارش وبسایت «OpenTable»که در زمینه رزرو رستوران‌ها در ایالات متحده فعال است، میزان رزرو میز در رستوران تنها برای یک نفر، در دو سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است.

این رقم در سال جاری میلادی در آلمان نیز ۱۸ درصد و در بریتانیا ۱۴ درصد افزایش یافته است.

در ژاپن حتی برای چنین اشکالی از رزرو یک اصطلاح ویژه و توأم با احترام طراحی شده است: ohitorisama که به معنای غذاخوردن به تنهایی است.

به‌تازگی یک نظرسنجی در ژاپن نشان داده که ۲۳ درصد از مردم این کشور به تنهایی غذا می‌خورند؛ این رقم پیش از این در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۸ درصد بوده است.

به همین دلیل بسیاری از رستوران‌ها در ژاپن و دیگر کشورها، شروع به تغییر شیوه چینش میزها و صندلی‌ها و حتی تغییر منوهای غذا کردند تا محیط راحتی را برای جذب افرادی که به تنهایی غذا می‌خورند، فراهم کنند.

ماساهیرو ایناگاکی، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقاتی «Hot Pepper Gourmet Eating Out» می‌گوید: «حتی رستوران‌های به اصطلاح خانوادگی نیز اکنون صندلی‌های پیشخوان را برای غذاخوری‌های انفرادی افزایش دادند و وعده‌های کوچک‌تر ارائه می‌دهند تا فردی که به تنهایی غذا می‌خورد، غذاهای متنوعی دریافت کند.»

دبی سو، مدیرعامل وبسایت «OpenTable» نیز معتقد است که گرایش مردم به دورکاری، یکی از دلایل افزایش این سبک از غذاخوردن است زیرا افراد اکنون به تنهایی کار می‌کنند و اوقات ناهار خود را نیز به تنهایی می‌گذرانند.

او دلایل دیگری را نیز برای رواج این پدیده اجتماعی برمی‌شمرد و می‌گوید: «فکر می‌کنم جنبش گسترده‌تری از عشق به خود و مراقبت از خود و لذت بردن از زمانی که در اختیار دارید، بوجود آمده است.»

با این وجود آنا ماتیلا، استاد دانشگاه پنسیلوانیا دیدگاه متفاوتی دارد و می‌گوید: «قرنطینه‌های طولانی‌مدت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که تعاملات اجتماعی کمتر امکان‌پذیر باشد و بنابراین غذاخوردن گروهی در بیرون از خانه نیز اهمیت کمتری پیدا کند. علاوه بر این گوشی‌های هوشمند به برخی از مشتریان رستوران‌ها کمک می‌کنند که حتی وقتی تنها هستند، احساس کنند همچنان با دیگران ارتباط دارند.»

شمار افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند در جهان رو به افزایش است این رقم در سال ۱۹۹۰ میلادی در آمریکا ۲۹ درصد بوده است و بر اساس داده‌های اخیر، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۴۰ درصد افزایش یابد.

افزایش تمایل‌ها به سفر کردن به تنهایی بویژه در میان مسافران ۵۵ ساله و بالاتر نیز در رونق سبک غذاخوردن به تنهایی موثر بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر