صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
قمار غرب در صحنه جنگ اوکراین؛

روسیه با کارت «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» بازی می‌کند؟

هنوز مشخص نیست که در دکترین هسته‌ای روسیه چه تغییراتی اعمال خواهد شد؛ اما گمان می‌رود که در چارچوب جدید، مسکو به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در صحنه جنگ اوکراین مشروعیت ببخشد.
کد خبر : 930553

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید اقدام آمریکا مبنی بر دامن زدن به جنگ اوکراین و آنچه «مجموعه غرب» انجام می‌دهد، بازنگری دکترین هسته‌ای را برای روسیه الزامی می‌کند.

این موضع‌گیری تکرار اظهارات دو روز پیش «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه است که از تصمیم مسکو برای تغییر در دکترین هسته‌ای کشور به دلیل نقش غرب در جنگ اوکراین خبر داد.

دکترین هسته‌ای فعلی روسیه در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی و مقرر شد که مسکو در صورت مواجهه با حمله هسته‌ای یا هرگونه حمله متعارف که موجودیت کشور را به مخاطره بیندازد، به سلاح هسته‌ای متوسل شود.

اما اکنون، پسکوف می‌گوید به دلیل چالش‌ها و تهدید‌های برخاسته از کشور‌های موسوم به مجموعه غرب، بازنگری در نسخه ۲۰۲۰ دکترین هسته‌ای ضروری است.

به گفته پسکوف، مسکو در اتخاذ این تصمیم، احتمال استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد اهدایی از سوی غرب برای حمله به خاک روسیه را در نظر گرفته است.

به گزارش آنا، هنوز مشخص نیست که مسکو چه تغییراتی در دکترین هسته‌ای روسیه اعمال خواهد کرد. اما، مقام‌های وابسته به مسکو بار‌ها درباره اینکه غرب جهان را به پرتگاه جنگ هسته‌ای سوق می‌دهد هشدار داده‌اند و مقام‌های غربی هم می‌گویند اخطار «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را درباره اینکه در صورت تهدید موجودیت کشورش از استفاده از سلاح هسته‌ای ابایی ندارد، جدی می‌گیرند.

از آن گذشته، روسیه ظرف یک سال گذشته، در سه مرحله رزمایش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی برگزار کرده است.

{$sepehr_key_1695}

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، هدف از اجرای این نوع رزمایش، حفظ آمادگی نیرو‌ها برای اجرای مأموریت‌های رزمی با به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی است.

کرملین هم پیشتر گفته بود که رزمایش‌های روسیه با موضوع به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی پاسخی به مواضع اعضای ناتو است که اوکراین را برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی تحریک می‌کنند و از اعزام نیرو‌های پیمان آتلانتیک شمالی به صحنه جنگ ناتو سخن می‌گویند.

{$sepehr_key_1696}

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌ها، کلاهک مخصوص موشک‌های کوتاه‌برد و همین‌طور مهمات توپخانه‌ای است که برای استفاده در حوزه محدودی در میدان نبرد طراحی شده‌اند. قدرت تخریب این نوع تسلیحات هسته‌ای از تسلیحات هسته‌ای استراتژیک اصلی که قابلیت از بین بردن شهر‌ها و زیرساخت‌های کلان را دارند، بسیار کمتر است.

درصورتی‌که تمامیت ارضی روسیه مورد تهدید قرار بگیرد، انتظار می‌رود همان‌گونه که پوتین قبلاً هشدار داده بود، در چارچوب تغییراتی که در دکترین هسته‌ای مسکو اعمال خواهد شد، استفاده از این تسلیحات تاکتیکی که قدرت تخریبی کنترل‌شده‌ای دارند، گنجانده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر