صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۶ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

۱۰ قانون عجیب و جالب مدارس ژاپن

هر کشور مجموعه‌ای از اهداف توسعه‌ای دارد و تمام تلاش خود را می‌کند تا این اهداف و ایده‌آل‌ها را در نسل بعدی نهادینه کند. بهترین ابزار برای این کار سیستم آموزشی است. آینده دانش آموزان در این مدارس است که شکل می‌گیرد.
کد خبر : 930435

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیستم آموزشی ژاپن یکی از بهترین‌های جهان محسوب می‌شود؛ آنها آموزش عملی و توسعه اصول اخلاقی را تشویق می‌کنند. اما برخی از قوانینی که در مدارس ژاپن وضع شده است شاید برایتان عجیب باشد. در ادامه به معرفی برخی از این قوانین پرداختیم.

احترام 

در مدارس ژاپن، احترام بیش از هر چیز دیگری اولویت دارد. احترام جایگاه مهمی در سنت‌های آموزشی ژاپن دارد. دانش‌آموزان باید به معلمان خود سلام کنند. وقتی معلم وارد کلاس می‌شود، همه دانش‌آموزان باید به نشانه احترام برای مدت کوتاهی بایستند.

بدون جایگزین 

در قوانین مدارس ژاپنی هیچ معلم جایگزینی برای معلم غایب وجود ندارد. در صورت غیبت معلم، دانش‌آموزان باید وظایف خود را انجام داده و به‌طور مستقل درس بخوانند، که این امر توانایی یادگیری مستقل آنها را تقویت می‌کند. ممکن است از خود بپرسید چگونه دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس بدون ایجاد هرج و مرج به‌طور مستقل درس بخوانند یا اینکه چگونه کودکان بدون معلم یاد می‌گیرند اما باید گفت اولین موضوعی که در مدارس ژاپن تدریس می‌شود، انضباط است بنابراین در صورت عدم حضور معلم نیز کلاس در آرامش و نظم است.

بدون سالن غذاخوری

در ژاپن، دانش‌آموزان ناهار خود را در کلاس‌هایشان و در حین برگزاری کلاس‌ها می‌خورند. در محوطه مدرسه سالن غذاخوری وجود ندارد و در برخی موسسات حتی به دانش‌آموزان اجازه داده نمی‌شود که ناهار خود را بیاورند.
اگرچه هر روز غذا‌های مختلفی ارائه می‌شود، اما شیر همیشه اجباری است. از آنجایی که هیچ‌کس نمی‌خواهد شیر را با برنج خود بخورد، این مسئله گاهی اوقات باعث می‌شود که دانش‌آموزان از ناهار خود متنفر شوند. طبق مقررات مدارس ژاپن، همه دانش‌آموزان باید هر روز شیر مصرف کنند، خواه بخواهند یا خیر.

نظافت 

دانش‌آموزان ژاپنی منظره‌ای از نظافتچی که بعد از تعطیل شدن مدرسه به تمیز کردن می‌پردازد را نمی‌بینند چراکه پس از ناهار، معلمان و دانش‌آموزان کلاس‌ها را تمیز می‌کنند؛ این کار حس مسئولیت آنها در قبال حفظ محیط پاکیزه را تقویت می‌کند.

بدون کفش

 

ژاپنی‌ها معتقدند اگر کفش‌های بیرون در مدارس مجاز نباشند، تمیز نگه داشتن کلاس‌ها آسانتر است بنابراین پوشیدن کفش‌های بیرون برای دانش آموزان مجاز نیست و باید کفش مخصوص مدرسه خود را بپوشند. کودکان به محض ورود به مدرسه کفش‌های بیرون خود را تعویض کرده و در کمدهایشان نگهداری می‌کنند.

ظاهر طبیعی 

مقررات مدارس ژاپن بر ظاهر کلی دانش‌آموزان تأکید زیادی دارد. دختران دبیرستانی در ژاپن اجازه ندارند جواهرات بپوشند، موهایشان را رنگ کنند، آرایش کنند یا ناخن‌هایشان را لاک بزنند. آنها معتقدند که این فعالیت‌ها دانش‌آموزان را از درس دور می‌کند. وقتی کسی با آرایش به مدرسه می‌آید، می‌توانند آن را با پاک‌کننده آرایشی که همیشه در کلاس موجود است، تمیز کنند.

مدل موی پسران ژاپنی 

در ژاپن، پسران مدرسه‌ای اجازه ندارند مدل موی متفاوتی داشته باشند. مو‌های آنها باید ساده، کوتاه، صاف و مشکی باشد. یکی از عجیب‌ترین سیاست‌های مدارس این است که هرکسی که مو‌های فرفری یا قهوه‌ای دارد باید مدرکی دال بر طبیعی بودن این مو‌ها ارائه دهد.عکس‌های دوران کودکی نیز میتواند مدرک باشد. اگر نتوانید این مدرک را ارائه دهید، باید موهایتان را صاف کرده و آنها را به رنگ مشکی درآورید. با این حال، برخی از مدارس شروع به کنار گذاشتن این قانون کرده‌اند.

وقت‌شناسی 

همه باید به‌موقع به مدرسه که معمولاً از ساعت ۸ صبح شروع می‌شود، برسند. در مدارس ژاپن همیشه نظم و انضباط رعایت می‌شود. آنها بر اهمیت زمان تأکید زیادی دارند. دانش‌آموزان حتی اگر فقط چند دقیقه دیر کنند، مورد انتقاد قرار می‌گیرند. طبق مقررات مدارس ژاپن، دانش‌آموزی که سه بار در هفته دیر کند، با وظایف تمیزکاری صبح زود مجازات می‌شود.

اضافه‌کاری 

در سال ۱۹۹۲ اعلام شد که پنج روز کاری در هفته وجود خواهد داشت و شنبه‌ها تعطیل خواهد بود. با این حال، آمار‌های سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ۵.۷ درصد از مدارس ابتدایی و ۶.۳ درصد از دبیرستان‌های ژاپن در روز‌های شنبه باز هستند. علاوه بر این، کودک بعد از مدرسه و حداقل یک بار در ماه در روز شنبه، ساعت‌ها در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت می‌کند.

بدون تلفن همراه 

مقررات مدارس ژاپن استفاده از تلفن‌های همراه در کلاس‌ها را ممنوع می‌کند. دانش‌آموزانی که تلفن همراه به کلاس می‌آورند باید آن را خاموش کرده و در کیفی در درب ورودی قرار دهند. اگرچه بسیاری از مدارس به دانش‌آموزان اجازه نمی‌دهند که تلفن‌هایشان را به کلاس بیاورند، شهر کارییا در استان آیچی استفاده از تلفن همراه بعد از ساعت ۹ شب را نیز برای دانش‌آموزان ممنوع کرده است.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر