صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

گروسی به اهداف هسته‌ای عربستان مُهر مشروعیت زد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از مشروعیت برنامه هسته‌ای ریاض صحبت می‌کند که اصرار وزیر انرژی عربستان برای «دستیابی به کل چرخه سوخت»، کارشناسان را درباره صلح‌آمیز بودن اهداف این کشور دچار تردید کرده است.
کد خبر : 930308

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با «العربیه»، به بلندپروازی‌های هسته‌ای عربستان سعودی مهر مشروعیت زد.

وی همچنین از هرگونه ابراز تردید نسبت به پیروی ریاض از پادمان‌های بین‌المللی و همکاری نزدیک با آژانس خودداری کرد.

گروسی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را راهی روشن به سمت آینده‌ای عاری از کربن در امتداد تلاش برای جایگزینی تدریجی مفاهیم انرژی پاک عنوان کرد و گفت که در باب این موضوع با «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی در جریان مذاکرات مرتبط با تغییرات اقلیمی صحبت خواهد کرد.

این در حالی است که طبق گفته وزیر سعودی، عربستان مشغول کار روی پروژه ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای است و در سال ۲۰۲۲ هم با اهدای ۲.۵ میلیون دلار از طرح ابتکاری «اشعه‌های امید» آژانس که روی درمان بیماران سرطانی با استفاده از فناوری هسته‌ای متمرکز است، حمایت کرد.

عربستان سعودی اسپانسر مالی طرح ایجاد مرکز آموزش امنیت هسته‌ای آژانس واقع در «سبرسدورف» (Seibersdorf) اتریش هم هست که قرار است در ماه میلادی اکتبر افتتاح شود.

به گزارش آنا، ادعای گروسی درباره مشروعیت برنامه هسته‌ای ریاض در شرایطی مطرح می‌شود که کمتر از یک سال پیش، «عادل بن الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفته بود که کشورش صاحب انرژی هسته‌ای خواهد شد و همان‌طور که نفت را می‌فروشد، آن را به آژانس انرژی اتمی خواهد فروخت.

او این اظهارات را در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ در شهر داووس سوئیس و در گفتگو با گروسی مطرح کرده بود- ادعایی بلندپروازانه که حاکی از تمایل عربستان به استفاده از ذخایر اورانیوم برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی در راستای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی است.

اگرچه سعودی‌ها مدعی‌اند که آنها فقط برای توسعه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند، اما این نگرانی وجود دارد که برنامه هسته‌ای آنها در مقطعی در آینده، فراتر از این برود.

اوایل ۲۰۲۳ بود که وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که مقادیر زیادی ذخایر اورانیوم در صحرای این کشور کشف شده است و آنها به دنبال بهره‌برداری از آن هستند. او افزود، برنامه‌های این کشور شامل دستیابی به «کل چرخه سوخت است که شامل کیک زرد (پودر اورانیوم ناخالص)، اورانیوم با غنای پایین، و همچنین تولید سوخت هسته‌ای برای مصرف محلی و صادرات است.»

همین عبارت «کل چرخه سوخت» است که موجب نگرانی کارشناسان شده، چراکه این عبارت به بازفرآوری سوخت مصرف‌شده اشاره دارد- فرآیندی که می‌تواند پلوتونیوم منفجرشونده تولید کند که می‌تواند برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر