صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

عارف: جوانگرایی و استفاده از تحصیل‌کردگان، سرلوحه کار وزارت نیرو قرار گیرد

معاون اول رئیس جمهور در جلسه معارفه وزیر نیرو بر استفاده از جوانان و زنان دانشگاهی و تحصیلکرده تأکید کرد.
کد خبر : 930225

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف در آیین معارفه «مهندس عباس علی آبادی» وزیر نیرو در دولت چهاردهم و تکریم مهندس علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم با انتقاد از بی توجهی و عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه انرژی های تجدیدپذیر گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دوره، استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر مانند زمین گرمایی است.

وی همچنین بر استفاده مناسب از منابع آبی انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس و استفاده بهینه از آب های زیرزمینی تاکید کرد و گفت:‌ در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم، اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.

در این جلسه که صبح امروز (شنبه) در ساختمان وزارت نیرو برگزار شد، عارف با بیان اینکه جوانگرایی و استفاده از استعداد خانم‌های متعهد و تحصیلکرده، باید سرلوحه کار وزارت نیرو قرار گیرد، از شهید عباسپور به عنوان مدیری که اعتقاد راسخی به جوانگرایی داشت یاد کرد و گفت: یکی از خلاقیت‌های ایشان جوانگرایی بود که در نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی، با ابتکار و خلاقیت خود، جوانان دانشجو را در این ساختار دعوت به همکاری کردند و توانستند تحولی در این وزارتخانه ایجاد کنند و اکنون نیز باید بر همان سیاق استفاده از جوانان و زنان دانشگاهی و تحصیلکرده با قدرت ادامه یابد.

وی در ادامه با تشکر از تلاش‌ و مدیریت وزیر نیرو در دولت سیزدهم گفت: صندلی‌ها عوض می‌شود، اما خدمت، الزاماً بواسطه داشتن یک سمت و نشستن بر یک صندلی نیست و بنابراین از همه وزرای دولت‌های گذشته دعوت می‌کنیم که با دولت چهاردهم همکاری کنند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تقدیر از مهندس علی آبادی افزود: ایشان از خانواده وزارت نیرو بوده و کارشناس متعهد و عالمی هستند که به دور از ‌حاشیه فعالیت می کنند و با حضور ایشان در وزارت نیرو، دستاوردهای ارزشمندی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی افزود: خوشبختانه فضای خوبی را بین همه قوا و نهادهای حاکمیتی در چهارچوب وفاق ملی احساس می‌کنیم و خوشحالم که در دولتی پایبند به «وفاق ملی» خدمت می‌کنم.

عارف با بیان اینکه بر طبق سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه، رشد متوسط ۸ درصدی هدف گذاری شده است گفت: متاسفانه با این رشد، خیلی فاصله داریم که باید در دولت چهاردهم جبران کرده و برطبق افق چشم انداز، به جایگاه اول منطقه برسیم.

معاون اول رئیس جمهور به مهندس علی آبادی، خطاب به وزیر نیرو گفت:‌ در اسرع وقت، گزارش دقیقی از وضع موجود شامل مزیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه وزارت نیرو تهیه شود تا در پایان خدمت ببینیم که در چه وضعیتی قرار داشته ایم و در پایان دوره در چه وضعیتی کار را تحویل می‌دهیم.

عارف در ادامه سخنان خود در این جلسه، با بیان اینکه «آب» چالش دهه آینده جهان است، گفت: این چالش برای ما که در منطقه‌ای با اکوسیستم خشک قرار داریم پیچیده‌تر است، اما با این حال آنچنان که باید در زمینه استفاده از آب، دقت نمی‌کنیم.

وی افزود: علیرغم همه شعارها و برنامه‌های گذشته، سهم بخش کشاورزی در استفاده از آب در کشورما ۸۶ است که ۱۶ درصد بیش از متوسط جهانی است و این در حالیست که ما یک سوم متوسط جهانی در کشورمان آب داریم، در بخش مصرف خانگی و بخش صنعت نیز همین مشکلات هدر رفت بالا و استفاده بی رویه از آب را داریم.

وی با انتقاد از وضعیت قطعی برق نیز گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم، اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور در زمینه کمبود برق با بیان اینکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر مورد غفلت قرار گرفته است گفت: در برنامه سوم، با آنکه تاکید زیادی بر این نوع از انرژی‌ها داشتیم، اما وزیر وقت نیرو حاضر نبود سهم تولید برق از این بخش اندکی افزایش یابد، دلیل مخالفتشان هم آن بود که سوخت مجانی می‌گرفتند، اما آن نگاه مقطعی حداکثر ۴ یا ۵ ساله، نتیجه‌اش این شده که امروز با قطعی برق روبرو هستیم اما استفاده چندانی از انرژی های تجدیر پذیر و مخصوصا انرژی خورشیدی نمی‌کنیم.

وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر باید یک بحث ملی باشد اما نگاه بخشی در این حوزه به ما ضربه زد، اکنون ما باید با تلاش بسیار به سمت استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر مانند زمین گرمایی برویم، البته تولید و استفاده از انرژی‌های کلاسیک را نیز رد نمی‌کنیم و باید با قدرت ادامه بدهیم.

وی کنترل مصرف برق، افزایش بهره وری، سرمایه ‌گذاری در حوزه تولید برق، تلاش برای افزایش پایداری شبکه را از دیگر موضوعات مورد توجه وزیر نیرو در این حوزه برشمرد.

عارف با بیان اینکه بر طبق برنامه هفتم توسعه، میانگین بهره‌وری در صنعت برق باید به ۴۴ درصد و رشد خطوط شبکه به ۵ درصد برسد از وزیر نیرو خواست کار را در این حوزه با جدیت ادامه دهد.

معاون اول رئیس جمهور، در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در سیاست‌های کلی این بخش کاهش مصرف انرژی، کاهش شدت انرژی، افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، افزایش سهم استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های، خورشیدی، بادی و زمین گرمایی، افزایش بهره‌وری، کاهش هدر رفت انرژی و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و تلاش برای پایداری شبکه دیده شده است که باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد.

وی همچنین مشخص شدن قیمت تضمینی خرید انرژی‌های جدید و خرید انرژی برق تولیدی از منابع تجدید پذیر و نیز برق تولیدی از پسماندها را از وزیر نیرو خواست.

عارف در ادامه با بیان اینکه «آب‌های مرزی» مسئله بسیار مهمی است گفت:‌ در این حوزه باید با همکاری سایر بخش‌ها برای جبران کسری آب و غلبه بر بحران آب تلاش کنیم.

وی درباره پروژه‌های انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس گفت: اگر تنها بحث «انتقال» دیده شود و همه جوانب آن و از جمله قیمت تمام شده و چگونگی پرداخت هزینه آب بخش صنعت و مردم دیده نشود، تنها کاری که صورت گرفته این است که مشکل به آینده انتقال داده شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر