صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

نکات مهم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه تا روز یک شنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ منتشر می‌شود.
کد خبر : 930117

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوبت اول کنکور سراسری در تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت و نوبت دوم این آزمون در تاریخ‌های ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ در ۵ گروه آزمایشی ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه برگزار شد. 

نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ به صورت کارنامه ملاک برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفته که داوطلبان می‌توانند با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org، کارنامه خود را مشاهده کنند.

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته پذیرش با آزمون در همه گروه‌های آزمایشی تا روز یک‌شنبه به تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌شود و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز چهار‌شنبه به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آغاز و تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

 ثبت‌نام از طریق سامانه جامع آزمون سراسری نیز از روز چهار‌شنبه به تاریخ ۱۴ شهریور آغاز و تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۸شهریور ادامه خواهد داشت.
 
داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده و بر اساس کارنامه اعلامی، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و مایل به انتخاب کدرشته‌محل‌هایِ پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هستند انتخاب رشته آنها فقط در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود. به عبارت دیگر فرآیند انتخاب رشته این دو، جداگانه نخواهد بود. 

توضیحات کامل این دو روشِ پذیرش در «دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته» (شماره ۲) به تفکیک ارائه شده است.

داوطلبانی که در آزمون سراسری ۱۴۰۳ (نوبت‌های اول و یا دوم) ثبت نام نکرده و غایبِ جلسۀ این آزمون‌ها بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت نام نکرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند براساس بند ۲ این اطلاعیه، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است بر اساس دفترچه مربوط اقدام کنند.

ثبت‌نام همزمان در رشته های باآزمون و سوابق تحصیلی منجر به باطلی می‌شود

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کند و هم در مرحله ثبت نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها کند، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی (رشته‌های با آزمون) شده‌اند، لازم است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و انجام انتخاب رشته به نکات ذیل توجه کنند:

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حاوی تمام شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، توضیحاتِ کامل دربارة نحوة تکمیل فرم انتخاب رشته و همچنین راهنمای مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری است و داوطلبان باید دفترچه‌های انتخاب رشتۀ مربوط را به دقت مطالعه کنند.

تاکید می‌شود ابتدا نسبت به مطالعۀ دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در دفترچه پیوست‌ها و نیز ویژه نامه انتخاب رشته اقدام نموده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته) استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب نمایند. پس از آن، کدرشته‌محل‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی، آنها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل کنند. پس از تائید نهایی کدرشته محل‌های انتخابی، رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد.

هر داوطلبی فقط یکبار اجازه انتخاب رشته دارد 

 داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می‌شود. ضمناً پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح یا ویرایش نمایند. 

در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته‌ها را (که به صورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانیِ این سازمان درج شده است) مطالعه کنید و صرفاً در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته‌ها را انتخاب کنید. 

انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور 1403
ارسال نظر