صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف یک دایره رادیویی عجیب در کهکشان راه شیری

ستاره شناسان دایره رادیویی جدیدی را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری کشف کردند.
کد خبر : 930041

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اخترشناسان به تازگی موفق به کشف یک دایره رادیویی عجیب شده‌اند که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد. این کشف جدید، توجهات زیادی را به خود جلب کرده و سوالات متعددی دربارهٔ ماهیت و منشاء این پدیده ایجاد کرده است.

دانشمندان شرح می‌دهند، این یک حلقه اسرارآمیز است که در تمام طول موج پ‌ها به جز رادیو نامرئی است و می‌تواند ردی از یک ستاره به شدت ناپایدار باشد که جرم بیرونی خود را می‌ریزد.

به گفته اخترشناسانی که با تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی به این کشف دست یافتند، این حلقه مرموز از نور رادیویی ممکن است توسط یک نوع ستاره پرجرم ایجاد شده باشد که باد قدرتمندی از تابش لایه‌های بیرونی آن را می‌وزاند.

دایره‌های رادیویی (Odd Radio Circles یا ORCs) به عنوان ساختار‌های بزرگ و دایره‌ای شکل در امواج رادیویی شناخته می‌شوند که به تازگی در کهکشان‌های مختلف شناسایی شده‌اند. این دایره‌ها معمولاً به صورت حلقه‌های بزرگ و روشن در داده‌های رادیویی ظاهر می‌شوند و نشان‌دهنده فعالیت‌های نجومی خاصی هستند.

این دایره رادیویی جدید که در مرکز کهکشان ما کشف شده، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مرموزترین دایره‌های رادیویی شناخته می‌شود. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ‌هایی با وضوح بالا و تکنولوژی‌های پیشرفته، این پدیده را شناسایی کردند. اندازه این دایره به قدری بزرگ است که می‌تواند بسیاری از ستاره‌ها و سحابی‌های اطراف را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته محققان، نوردهی این دایره در طول موج‌های مختلف رادیویی به گونه‌ای است که نشان‌دهنده وجود فعالیت‌های نامتعارف در مرکز کهکشان است. همچنین طیف‌های نوری مختلفی که از این دایره به دست آمده، اطلاعاتی درباره نوع مواد و گاز‌های موجود در آن ارائه می‌دهد.

منجمان نسز توضیح می‌دهند که منشاء این دایره‌های رادیویی هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما برخی از نظریه‌ها در این باره بدین شکل است که این دایره‌ها احتمالا ناشی از انفجار‌های فوق‌العاده یا رویداد‌های نجومی دیگر مانند سوپرنووا‌ها هستند. از طرف دیگر مرکز کهکشان راه شیری به طور خاص دارای یک سیاه‌چاله بزرگ است که می‌تواند در شکل‌گیری این دایره‌ها نقش داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر