صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

دلیل حفظ ذخایر ژنتیکی دام و طیور چیست؟

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، درباره حفظ ذخایر ژنتیکی دام و طیور، گفت: این ذخایر به عنوان یک منبع ژنتیکی ارزشمند برای تولید محصولات دامی باکیفیت و سازگاری با شرایط محیطی کشور محسوب می‌شوند. این ذخایر ژنتیکی می‌توانند به عنوان پشتوانه مطلوب برای حفاظت از منابع بومی کشور باشند.
کد خبر : 929961

حسن خمیس آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به اینکه این موسسه یکی از ارکان اصلی تحقیقات در حوزه دام، طیور و زنبور عسل در کشور است، گفت: تحقیقات عرصه علوم دامی، نقش موثری در حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی دام و طیور کشور دارد که تاکنون در همین راستا تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردر ارتباط با حفظ ذخایر ژنتیکی دام و طیور تشریح کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، شناسایی و ثبت نژاد‌های بومی دام و طیور بومی است که در این راستا ثبت ۶ نژاد اصلاح شده مرغ بومی، یکی از این اقدامات به شمار می‌رود.

{$sepehr_key_1581}

وی عنوان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی با ایجاد بانک ژن، به حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی کشور اقدام کرده است.همکاری با دامداران و بهره برداران، تدوین استاندارد‌ها و دستورالعمل‌ها و همکاری با سازمان‌های بین المللی، از دیگر اقداماتی است که خمیس آبادی در خلال اقدامات موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به آنها اشاره کرد.

حفظ ذخایر ژنتیکی پشتوانه مطلوب برای حفاظت از منابع بومی کشور

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با طرح این پرسش که دلیل حفظ ذخایر ژنتیکی چیست، بیان کرد: این ذخایر به عنوان یک منبع ژنتیکی ارزشمند برای تولید محصولات دامی باکیفیت و سازگاری با شرایط محیطی کشور محسوب می‌شوند. این ذخایر ژنتیکی می‌توانند به عنوان پشتوانه مطلوب برای حفاظت از منابع بومی کشور باشند.

وی، ادامه داد: یکی از مزایای حفاظت از منابع ژنی، سازگاری و مقاومت نژاد بومی با شرایط اقلیمی کشور است و سبب جلوگیری از تفرق ژنی می‌شود؛ تفرقی که ممکن است در اثر ورود نژاد‌های خارجی به کشور باشد.

{$sepehr_key_1582}

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با اجرای پروژه‌های متعدد سعی در حفظ نژاد‌های ارزشمند دارد که همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی، دامداران و بهره برداران در این میان از ضروریات است. همچنین سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تحقیقات و توسعه، می‌تواند به بهبود وضعیت موجود بینجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر