صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
واکاوی دلایل ناهنجاری های قامتی از زبان استاد دانشگاه در گفت و گو با آنا:

فراهم کردن تجهیزات ورزشی برای کارمندان، سرمایه است نه هزینه/ سازمان ها باید ورزش کردن کارمندان را اجبار کنند

استادیار رفتارحرکتی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سازمان ها باید بدانند اگر برای سلامتی افراد خرجی متحمل می شوند آن خرج سرمایه گذاری است و هزینه جاری نیست.
کد خبر : 929892

محمدرضا قاسمیان مقدم در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص ناهنجاری های قامتی و آسیب هایی که از سبک زندگی افراد حاصل می شود اظهار کرد: خیلی از مشکلات و آسیب های جسمی و قامتی حاصل قرار گیری نادرست افراد در پشت میز، کمبود تغذیه مناسب و عدم فعالیت های لازم است. دو موضوع مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کرد، اهداف سازمان ها و مراقبت های فردی است. هیچکدام از این موارد به تنهایی کاربردی ندارد.

فراهم کردن تجهیزات ورزشی برای کارمندان، سرمایه است نه هزینه

وی افزود: در اولین گام باید ببینیم که آیا سلامتی کارکنان سازمان برای او اهمیت دارد یا خیر. خیلی از مواقع دیده ایم که وقتی کارمند سازمانی بعد از گذشت ۱۵ سال به پختگی و کارآزمودگی کامل رسید، سازمان می خواهد از او بهره گیرد. اما مشکلاتی از قبیل آسیب های ستون فقرات و دیگر درد ها به سراغ کارمند آمده و سازمان دیگر نمی تواند از تجربه او استفاده کند. سازمان ها باید بدانند اگر برای سلامتی افراد خرجی متحمل می شوند آن خرج سرمایه گذاری است نه هزینه های جاری. دیگر موردی که باید به آن توجه کرد ارگونومی محیط است. باید دید چه مقدار در آن سازمان تجهیزات و امکانات برای سلامتی قامتی افراد وجود دارد. سازمان باید با یک برنامه ریزی منظم این موارد را مهیا کند‌. خیلی از کارمندان بیشتر ساعات زندگی خود را در اداره هستند. بهترین کاری که سازمان ها می توانند انجام دهند این است که ساعاتی از کار را اختصاص دهند به انجام حرکات اصلاحی و ورزشی و کارمندان را موظف کنند که به انجام آنها بپردازند.

تا ندانیم دردی داریم به دنبال رفع آن نمی رویم

استاد دانشگاه درباره برخی مشکلات عدم تحرک در اداره ها خاطر نشان کرد: البته باید یاد آور شد که در خیلی از سازمان ها با اینکه تجهیزات و امکانات فراهم است و افراد می توانند از آنها استفاده کنند اما به دلایلی از انجام آن امتناع می کنند که این مورد دیگر تقصیر سازمان ها نیست. خیلی خوب است اگر سازمان ها پایش های سلامتی برگزار کنند. متأسفانه تا کسی ندادند که دردی دارد در پی اصلاح و رفع آن نیز نمی رود.

وی افزود: در بعد دیگر که مربوط به خود افراد می‌شود باید بدانند که شاید برای سازمان این موارد خیلی مهم نباشد. در هر حال انسان باید از خود مراقبت کند. افراد باید از موارد کوچک شروع کنند. اطلاعات خود را درباره ارگونومی افزایش دهند. اگر حتی یک بالشت کوچک می تواند به درست نشستن آنها کمک کند از آن خودداری نکنند. ورزش باید برای افراد یک عادت شود. خیلی از ما می دانیم که باید ورزش انجام دهیم اما نمی دانیم چگونه. دنبال یافتن چگونگی او نیز نمی رویم. خیلی از ما می دانیم باید ورزش کنیم و چگونگی آن را نیز بلد هستیم اما یک روز انجام می دهیم روز دیگر انجام نمی دهیم. اگر ورزش تبدیل به یک عادت شود دیگر مواردی مانند دور بودن باشگاه و شهریه آنها تداخلی در ورزش ما ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر