صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کپسول زیستی هند به فضا می‌رود

سازمان فضایی هند تصمیم دارد، پرواز آزمایشی کپسول خدمه گاگانیان را تا پایان سال ۲۰۲۴ راه اندازی کند.
کد خبر : 929839

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند قصد دارد دسامبر سال جاری کپسول گاگانیان را بدون خدمه در آزمایشی حیاتی قبل از ماموریت فضانوردان به پرواز درآورد و آزمایش‌های نهایی آن را اجرا کند.

هند در نظر دارد تا قبل از پایان سال میلادی، آزمایشی کلیدی از خودروی خدمه گاگانیان را انجام دهد، به این دلیل که این کشور برای مأموریت‌های پرواز فضایی انسانی آماده می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اخیرا فاش کرد که برخی از سخت افزار‌های موشکی برای پرواز آزمایشی بدون خدمه گاگانیان به مرکز فضایی واقع در جزیره سد بزرگ سریهاریکوتا رسیده و توضیح داد: امروز، ما در حال کار بر روی نخستین ماموریت این کپسول به نام G۱ هستیم که طی آن قرار است نخستین ماموریت بدون سرنشین اجرا شود.

این کپسول بدون سرنشین هندی که به عنوان یک بخش مهم از ماموریت گاگانیان در نظر گرفته شده است، توانایی حمل سه فضانورد به فضا را دارد. در طی پرواز‌های آزمایشی، هدف اصلی هند ارزیابی عملکرد سامانه‌های حیاتی، سامانه‌های فرود و پس از آن سنجش میزان تحمل فضانوردان در شرایط فضایی خواهد بود.

این کپسول که در مرکز فضایی سریهاریکوتا ساخته شده است، با استفاده از راکت GSLV Mk III به فضا پرتاب خواهد شد. این راکت نیز به تازگی در آزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و توانایی‌های آن به اثبات رسیده است.

پس از این پرواز آزمایشی که فاقد سرنشین است، هند برنامه‌های بعدی خود را برای اعزام نخستین فضانورد هندی به فضا در سال ۲۰۲۵ دنبال خواهد کرد. این ماموریت قرار است حدود یک هفته به طول بی‌انجامد.

هند با انجام این پرواز آزمایشی، گام بلندی در راستای توسعه فناوری‌های فضایی خود برداشته و به دنبال پیوستن به کشور‌های صاحب قدرت فضایی است. این موفقیت می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضا برای هند باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر