صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

تولید لباسی که می‌تواند تا ۱۵ درجه دمای بدن را کاهش دهد

دانشمندان پوششی را تولید کرده‌اند که هم می‌تواند انرژی خورشید را به جو بازتاب دهد و هم کاری کند که گرمای طبیعی بدن اجازه فرار داشته باشد.
کد خبر : 929624

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گذراندن وقت در خارج از خانه به هنگام گرما می‌تواند باعث عرق زیاد، ناراحتی و حتی بروز مشکلات برای سلامتی شود. دانشمندان حالا اما می‌گویند راهی یافته‌اند که می‌تواند چاره‌ای برای آن باشد: لباس‌هایی که بدن را خنک می‌کنند.

محققان در دانشگاه ماساچوست یک پوشش انعطاف‌پذیر مبتنی بر گچ تولید کرده‌اند که می‌تواند به جنس پارچه‌ها اضافه شود و آن‌ها را در مقابل حرارت مقاوم کند.

نتایج آزمایش‌هایی که در گرمای شدید انجام شده است نشان می‌دهد این نوآوری می‌تواند دمای سطح زیر لباس را تا ۸ درجه در مقایسه با هوای بیرون و تا ۱۵ درجه در مقایسه با پارچه‌های عادی کاهش دهد.

محققان می‌گویند ماده‌ای که جهت خنک کردن پارچه استفاده می‌شود برای محیط زیست بی‌خطر است. آن‌ها برای ساخت این ماده از گچ‌های سنتی مبتنی بر سنگ آهک (که برای خنک کردن خانه‌ها در مناطق گرم استفاده می‌شوند) الهام گرفته‌ و نقاط مختلف پارچه را با ذرات کربنات کلسیم، اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده سنگ آهک و گچ، پوشاندند.

به گفته آنان این پوشش هم می‌تواند انرژی خورشید را به جو بازتاب دهد و هم کاری کند که گرمای طبیعی بدن اجازه فرار داشته باشد.

دانشمندان می‌گویند که این پوشش را می‌توان تقریباً روی هر پارچه موجود تجاری اعمال کرد. همچنین می‌توان لباس به دست آمده از این روش را با ماشین لباسشویی به صورت مرتب شست بدون اینکه کارآیی آن کم شود.

تریشا ال اندرو، شیمیدان و دانشمند مواد در دانشگاه ماساچوست، در این باره می‌گوید: «این کار می‌تواند روی یک رو یا هر دو روی پارچه یک تی‌شرت نخی اعمال شود. پوشش کاملاً سطحی است و به الیاف پنبه نفوذ نمی‌کند و آن را تغییر نمی‌دهد.»

پارچه‌های خنک‌کننده ابداع جدیدی نیستند، اما طرح‌های گذشته اغلب شامل ساختارهای سفت و سخت، فرآیندهای تولید پیچیده و اجزای الکتریکی بوده است.

بر اساس یک بررسی علمی که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، پارچه‌های خنک‌کننده اغلب گران در‌می‌آیند و پوشیدن آن‌ها نیز آزاردهنده است.

قرار است یک شرکت دانش‌بنیان به زودی تولید آزمایشی این پارچه را شروع کند. محققان می‌گویند هزینه مواد خام برای پوشش «تا حدی قابل کنترل است»، هرچند باید پذیرفت که قیمت کلی به دلیل پرداخت پارچه اندکی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پوشاک
ارسال نظر