صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند انسان محور باشد؟

برای مقابله با مشکلاتی مانند سوگیری و اطمینان از عملکرد هوش مصنوعی، باید رویکرد نسبت به استفاده از ابزار‌های این فناوری انسان محور باشد.
کد خبر : 929571

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ وقتی وارد دوره‌ای می‌شویم که فناوری می‌تواند دسترسی انسان‌ها را به سطح بی سابقه‌ای برساند، تضمین اعتماد و مسئولیت پذیری در هوش مصنوعی هیچ گاه مهم‌تر از حالا نبوده است. نوآوری هوش مصنوعی و به ویژه هوش مصنوعی مولد، فرصت‌های زیادی برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات انسان‌ها دارد، اما رهبران کسب وکار‌ها باید با دقت بیشتری در این مسیر قدم بردارند.

برای مقابله با مشکلاتی مانند سوگیری و اطمینان از عملکرد این فناوری، رویکرد نسبت به ابزار‌های هوش مصنوعی باید انسان محور باشد. رهبران کسب وکار‌ها نقش مهمی در چگونگی پیاده سازی این فناوری، برای سازمان‌ها و جهان دارند: هوش مصنوعی باید در خدمت مردم باشد، با ارزش ها، اهداف و آرمان‌های فردی و سازمانی همسو و همراه باشد.

وقتی می‌گوییم هوش مصنوعی باید مسئولیت پذیر باشد، به این معنی است که سیستم‌های جدید باید انسان محور، فراگیر، شفاف و پاسخگو باشند. سیستم‌های هوش مصنوعی باید تحت نظارت و بازخورد مداوم ذی نفعان باشند و همچنین باید به گونه‌ای طراحی شوند که در کنار تخصص انسانی کار کنند نه اینکه جایگزین آنها شوند. هوش مصنوعی حقیقتاً کلید بهبود نحوه تعامل همه انسان‌ها با فناوری را در اختیار دارد، اما برای به دست آوردن بیش‌ترین بهره از آن به رویکردی مسئولانه نیاز است.

ساخت هوش مصنوعی برای حل مشکلات

هوش مصنوعی عمومی اگر بتواند مشکلات خاص افراد را حل کند، ارزش ایجاد می‌کند که این نحوه طراحی نرم افزار هوش مصنوعی را نشان می‌هد. با طراحی نرم افزار هوش مصنوعی برای اشخاص، مانند کسانی که در زمینه بازاریابی، منابع انسانی یا امور مالی کار می‌کنند، می‌توان انسان‌ها را در مرکز قرار داد. رهبران کسب وکار باید اطمینان حاصل کنند که می‌دانند هر نقش یا شخصیتی از هوش مصنوعی چه چیزی می‌خواهد، چه تجربه کاربرپسند و بدون اصطکاک باشد، چه چابکی و بهره وری بیشتر.

با اتخاذ این رویکرد انسان محور و تمرکز بر چالش‌های واقعی که کارمندان و مشتریان هر روز با آن مواجه می‌شوند، راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند ارزش واقعی را برای کل سازمان ارائه دهند. بازخورد مستمر از کارمندان و مشتریان به شکل گیری راه حل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند که ارزش پایدار و ثابتی دارند و از همه مهم تر، فناوری است که استفاده از آن برای همه منصفانه و آزاد است.

شکستن موانع با فناوری

بهره وری و دسترسی پذیری در بهبود نحوه تعامل انسان‌ها با فناوری نقش اساسی دارند. توانایی مدل‌های هوش مصنوعی چندزبانه و چندوجهی برای درک هر چیزی به زبان‌های مختلف، راهی مهم برای از بین بردن موانع افرادی خواهد بود که با هوش مصنوعی کار می‌کنند. مدل‌های هوش مصنوعی فردا قادر به درک ورودی‌های متعدد مانند ویدیو و تصاویر خواهند بود که به معنای دسترسی آسان‌تر به فناوری، صرف نظر از زبان و مکان و امکان همکاری تیم‌ها با یکدیگر در سراسر جهان است.

نرم افزار ترجمه هوش مصنوعی همچنین می‌تواند اطمینان حاصل کند که تیم‌های بین المللی از ارتباط یکپارچه در سراسر سازمان بهره‌مند شوند. برای نمایندگان، این بدان معنی است که مسائل مشتری و کارمند را می‌توان در زمان واقعی، بدون توجه به زبان اصلی که مساله در آن مطرح شده است، سریع‌تر حل کرد. با این حال، برای همه، این بدان معناست که می‌توان کمک و درک را به شیوه‌ای عادلانه‌تر از قبل ارائه کرد.

سوگیری و تعصب هوش مصنوعی

سوگیری در هوش مصنوعی یک مشکل واقعی و مداوم است که همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از امتیازدهی اعتباری گرفته تا درخواست‌های شغلی و تصاویر تولیدشده توسط سیستم‌های هوش مصنوعی. رهبران کسب وکار باید تاثیر دنیای واقعی فناوری بر افرادی که از آن استفاده می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند را در نظر بگیرند و همچنین در مورد تاثیر هر سیستم هوش مصنوعی بر کل جامعه با دقت فکر کنند. این تأثیر اجتماعی و زیست محیطی باید در هر مرحله از توسعه محصول هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.

هم تیم‌هایی که چنین سیستم‌هایی را آموزش می‌دهند، آزمایش می‌کنند و هم از آن‌ها استفاده می‌کنند و مجموعه داده‌های مورد استفاده در آموزش باید منعکس کننده تنوع جامعه باشد تا اطمینان حاصل شود که این ابزار‌ها از مشکلاتی مانند تعصب جلوگیری می‌کنند. رهبران کسب وکار باید تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که فناوری هوش مصنوعی تا حد امکان طیف وسیعی از نیاز‌ها را پوشش می‌دهد.

در مراحل اولیه، شناخت و شفاف بودن در مورد مبادلاتی که با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد، اهمیت دارد. این موضوع به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد گفتگو‌های معنادار با مشتریان در مورد مدیریت چالش‌ها شود، نه اینکه صرفا آن‌ها را از خود دور کند. تنها با یک مثال، نمی‌توان به طور کامل از شر تعصب هوش مصنوعی خلاص شد، اما رهبران کسب وکار با اتخاذ رویکردی دقیق در آموزش هوش مصنوعی و تیم‌های استخدام شده برای مقابله با هوش مصنوعی، می‌توانند مشکل را تشخیص داده و آن را کاهش دهند.

آینده‌ای روشن‌تر

رهبران کسب وکار با قرار دادن انسان در مرکز توسعه هوش مصنوعی و اتخاذ رویکردی شفاف، فراگیر و پاسخگو، می‌توانند سیستم‌های هوش مصنوعی بسازند که نه تنها سازمان آن ها، بلکه جامعه گسترده‌تر پیرامون آن‌ها را واقعا بهبود می‌بخشد.

رهبران کسب وکار باید اطمینان حاصل کنند که تیم‌ها و مجموعه‌های داده متنوع هستند و انسان را در حلقه بازخورد مداوم از همه ذینفعان نگه دارند. این رویکرد مشارکتی کلید توسعه هوش مصنوعی ایمن و در دسترس، با بهبود مستمر ناشی از بینش‌ها و بازخورد‌ها از عملکرد دنیای واقعی خواهد بود. با تمرکز هوش مصنوعی بر نیاز‌های انسانی، اهداف انسانی و ارزش‌های انسانی، رهبران کسب وکار می‌توانند مطمئن باشند که می‌توانند آینده روشن تری خلق کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر