صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

صداوسیما یار دوازدهم یا حریف فوتبال و VAR؟

در دو هفته ای که لیگ برتر فوتبال انجام شده نحوه استفاده از VAR باعث شده تا حواشی زیادی به وجود آید.
کد خبر : 929509

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، طلسم ورود کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران بالاخره با کش و قوس های فراوان شکسته شده و در دو هفته ای که از لیگ می گذرد 5 بازی لیگ با VAR برگزار شده است.

این استفاده از کمک داور ویدئویی البته بدون تنش و بدون حاشیه نبوده است. عدم به تصویر کشیده شدن تصاویر آهسته در بازی از سوی دوربین های صداوسیما برای مردمی که از پای گیرنده ها بازی را مشاهده می کنند و عدم ثبت تصاویری که به VAR می رود از روی اسکوربورد ورزشگاه و همچنین به تصویر کشیده نشدن موارد حساس مثل خط آفساید و خط دروازه و خطاهایی این چنینی باعث شده تا این شبهه به وجود آید که آیا واقعا آنچه در بازی هایی که کمک داور ویدئویی دارد انجام می شود همان تکونولوژی VAR است یا خیر.

این تردیدها وقتی بیشتر شد که محمدرضا احمدی مجری برنامه فوتبال برتر در هفته دوم و قبل از شروع بازی پرسپولیس و تراکتور حسابی به فدراسیون فوتبال تاخت و خیلی علنی اعلام کرد آنچه که مردم از کمک داور ویدئویی مشاهده می کنند همان تصاویر ضبط شده دوربین های صداوسیماست و درواقع این VAR همان ویدئو چک است و با تکنولوژی مورد نظر فوتبال در دنیا تفاوت دارد.

نوع صحبت و بیان مجری تلویزیونی به قدری قاطعانه بود که تردید هر بیینده ای را به یقین تبدیل کرد که فدراسیون فوتبال همه را سرکار گذاشته و خبری از VAR واقعی نیست.

همین باعث شد انتقادات زیادی هم به فدراسیون فوتبال شود اما بعد از این هجمه ها و پیگیری هایی که از سوی خبرنگار آنا از مسئولان فدراسیون فوتبال و جامعه داوری انجام شد، این نکته مشخص شد که به هیچ وجه بحث عدم استفاده از VAR با همان تکنولوژی که در همه جای دنیا از آن استفاده می شود معنا ندارد. در واقع فیفا در هر بازی که با استفاده از کمک داور ویدئویی است از تمامی جزییات آن مطلع می شود و اگر کمترین تفاوتی در استفاده از کمک داور ویدئویی وجود داشت اجازه اجرای آن به فدراسیون فوتبال داده نمی شد.

ضمن اینکه در فصل گذشته که لیگ قهرمانان آسیا با دستگاهی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در ورزشگاه هاهی آزادی و نقش جهان وارد کرده بود برگزار شد هرگز صداوسیمای ایران چنین صحبت هایی را مطرح نکرد. یکی از دلایل مهم این بود که اگر اعتراضی از سمت آنها می شد کنفدراسیون فوتبال آسیا می توانست حق پخش را به صداوسیما ندهد اما اکنون که فعلا لیگ ایران با سه دستگاه VAR در حال برگزاری بازی هاست صداوسیما به شکل عجیبی به نحوه استفاده از VAR می تازد، آن هم در شرایطی که هنوز در پرداخت حق پخش فوتبال کوتاهی می کند. 

به طور کلی استفاده از دوربین ها در سیستم کمک داور ویدئویی به عهده صداوسیماست نه شرکت وارد کننده VAR. اگر در هر تورنمنتی که از این تکنولوژی استفاده می شود همه موارد برای ببینده ها به نمایش در می آید مربوط به تعداد بالای دوربین هایی است که در ورزشگاه نصب شده اند اما سوال اینجاست آیا صداوسیمای ایران در همه شهرها امکانات لازم برای تامین دوربین ها را دارد؟ تا فصل گشذته که برخی از شهرستان ها حتی از نمایش تصاویر به صورت HD هم محروم بودند و هنوز هم که هنوز است برخی از مراکز استانی صداوسیما این مشکل را دارند.

در واقع بی امکاناتی بیشتر از آنکه مربوط به فدراسیون فوتبال باشد به صداوسیما برمی گردد. حتی چهارشنبه هفته گذشته تفکری رئیس هیئت فوتبال یزد در مطالبی که در شبکه ایکس منتشر کرد این هشدار را داد که اگر ورزشگاه شهید نصیری یزد برای برگزاری مسابقات آماده شود امکانات تصویری صداوسیما در این شهر مطلوب برای برگزاری بازی ها با VAR نیست.

جنجال سازی صداوسیما جایی نمود بیشتری پیدا می کند که هفته آینده برای بازی تیم ملی ایران مقابل قرقیزستان در انتخابی جام جهانی فیفا دستگاه VAR را وارد می کند و باید دید آیا برای آن بازی هم صداوسیما می تواند به سیستم فیفا ایراد بگیرد؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر