صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

سید علی: استفاده غیرقانونی VAR در ایران بحثی خنده‌دار است/ فدراسیون تمامی پروتکل‌های مدنظر فیفا را رعایت کرده

داور بازنشسته فوتبال گفت: تمامی پروتکل‌های مدنظر فیفا از سوی فدراسیون فوتبال رعایت شده و اینکه به صورت قانونی VAR در ایران استفاده نمی‌شود یک بحث خنده‌دار است.
کد خبر : 929272

سید مهدی سید علی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتقادات به سیستم VAR که در دو هفته ابتدایی لیگ برتر استفاده شده، اظهار کرد: فیفا استفاده از VAR را در ایران تأیید کرده است. تعداد محدودی از شرکت‌های مورد تأیید فیفا هستند که تجهیزات VAR از آنها خریداری می‌شود. یکی از این شرکت‌ها طرف قرارداد فدراسیون فوتبال ایران است. روال قانونی این پروژه زیر نظر فیفا انجام شده، داوران ما دوره آن را پشت سر گذاشته‌اند و در حال قضاوت هستند. مشکل خاصی هم نیست.

وی در مورد اینکه برخی مدعی هستند فیفا از کیفیت دستگاه‌های VAR مورد استفاده در ایران بی‌خبر است، عنوان کرد: مگر می‌شود فیفا بی‌خبر باشد چه نوع دستگاهی از VAR در ایران در حال استفاده است! فیفا هر کشوری را خارج از پروتکل‌های استفاده از VAR عمل کند و بخواهد از دستگاه‌های غیرمجاز به اسم VAR استفاده کند را با محرومیت‌های سنگینی مواجه می‌کند. قطعاً تمامی پروتکل‌های مدنظر فیفا از سوی فدراسیون فوتبال ایران رعایت شده، هم دستگاه‌ها از شرکت معتبر مدنظر فیفا خریداری شده، هم داوران ما زیر نظر مدرس رسمی فیفا آموزش VAR دیده‌اند و مجوز رسمی گرفته‌اند. ما در یک اتاق شیشه‌ای قرار داریم و غیرممکن است فیفا بی‌خبر از اقدامات ایران در مسیر استفاده از تکنولوژی VAR باشد.  

داور بازنشسته فوتبال تأکید کرد: تا جایی که اطلاع دارم تجهیزات VAR از یکی از شرکت‌های مورد تأیید فیفا خریداری شده، داوران زیر نظر مدرس رسمی VAR آموزش دیدند و مدرک گرفتند، تمامی اقدامات فدراسیون در مسیر استفاده از VAR رسمی و قانونی است.  

وی در خصوص اینکه مجری تلویزیونی گفته که VAR حاضر در ایران آیتم‌هایی مثل تکنولوژی خط دروازه را در اختیار ندارد و با دوربین‌های صدا و سیما در حال اجراست، تصریح کرد: یک بخشی از دوربین‌های صدا و سیما هم در دیدار‌هایی که با VAR برگزار شده مورد استفاده قرار گرفته است. چنین کاری به هیچ وجه غیرقانونی است و اتفاقاً جزء پروتکل‌های فیفاست. هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نباید به حرف آنهایی که بی‌اطلاع هستند توجه کرد. دوربین‌های PGM صدا و سیما قابل استفاده در سیستم VAR هستند.  

سید علی خاطرنشان کرد: مگر VAR واقعی چیست که برخی نادانسته VAR ایران را غیرواقعی خوانده‌اند؟ اپراتوری که کنار دو داور اتاق VAR می‌نشیند بر اساس دستوری که داور به او می‌دهد صحنه‌ها را نگه می‌دارند، فیلم صحنه مشکوک چند ثانیه قبل را از زوایای مختلف عقب و جلو می‌برند. اینکه تعداد دوربین‌ها محدود است و حداکثر تعداد دوربین وجود ندارد، این یک بحث است. ولی اینکه به صورت قانونی VAR در ایران استفاده نمی‌شود یک بحث خنده‌دار است. غیرممکن است فیفا نداند یکی از کشور‌های مهم زیرمجموعه‌اش چگونه از VAR استفاده می‌کند. ایران یکی از کشور‌های مهم قاره آسیا برای فیفا محسوب می‌شود و عملکرد VAR در این کشور زیر ذره‌بین فیفاست.  

انتهای پیام/

ارسال نظر