صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازگشت قمصری با پیروز و پریزاد / این اثر نه اقتباسی و نه ترجمانی از اُپرا‌های غربی است

اپرای پیروز و پریزاد کاری از علی قمصری؛ پس از اجرا‌های موفق در خرداد سال جاری، بار دیگر از نیمه‌های شهریور، اجراهایش را از سر می‌گیرد.
کد خبر : 929260

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ، «پیروز و پریزاد» نخستین اپرای کاملا منظوم ایرانی است که آهنگساز و شاعر در یک بازه زمانی و با همنشینی آن را خلق کرده‌اند؛ این اثر نه اقتباسی از ادبیات کهن است و نه ترجمانی از اُپرا‌های غربی.

«پیروز و پریزاد» از جمله‌ آثاری است که با طراحی بزرگ روی صحنه می‌رود و اجرای موسیقی‌اش کاملا زنده و به دور از هر گونه صدای از قبل ضبط شده‌ای است.

در اپرای «پیروز و پریزاد» به جز علی قمصری هنرمند مشهور دیگری حضور ندارد، اما با این حال در اجرا‌های اولیه، مخاطبان بسیاری را به سالن کشاند و بالاترین امتیاز‌ها را از مخاطبان در برخی از سایت‌های نظرسنجی کسب کرد.

در شرحی کوتاه بر این رویداد هنری اینچنین آمده است: پیروز و پریزاد اثر علی قمصری بر داستانی تمام منظوم از احسان افشاری است. این اثر با محوریت موسیقی، بهره گرفتن از آداب نمایشی و حضور گروه حرکت و جلوه‌های بصری گسترده، به عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌های علی قمصری روی صحنه می‌رود.

آهنگسازیِ «پیروز و پریزاد» را علی قمصری و نویسندگی و شاعری آن را احسان افشاری انجام داده است. احمد سلیمانی و محمدرضا کوهستانی مشاوران هنری این اثر هستند و طراحی حرکت را مهرداد آبجار برعهده دارد.

نخستین اجرا‌های اپرای «پیروز و پریزاد» در دور دومِ برنامه‌هایش، ۱۵ و ۱۶ شهریور در تالار وحدت به صحنه می‌رود. بلیت فروشی این رویداد هنری از امروز شنبه ۳ شهریور در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر