صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

ماه از زمین فاصله می‌گیرد!

ماه با سرعتی در حدود 3.78 سانتی‌متر در سال از زمین دور می‌شود! این مسئله می‌تواند بر سرعت چرخش زمین تأثیر بگذارد.
کد خبر : 928872

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماه تنها قمر طبیعی زمین است و انعکاس نور آن شب‌های ما را مهتابی می‌کند. کشش گرانشی ماه بر جزر و مد اقیانوس‌های روی زمین تأثیر می‌گذارد و رقص موزونی را در آب ایجاد می‌کند که بر اکوسیستم ها و فعالیت های انسانی نیز تأثیر می‌گذارد. از نظر علمی ماه اطلاعات ارزشمندی را در مورد تاریخ منظومه شمسی می‌دهد. مأموریت های آپولو در نیمه دوم قرن بیستم به فضانوردان اجازه داد تا نمونه‌هایی را از ماه جمع آوری کنند که دانش خوبی در مورد ماه به ما داد.

{$sepehr_key_1385}

شاید عجیب به نظر برسد، اما ماه در حال دور شدن از زمین است. این قمر زیبا هر سال حدود 3.78 سانتی متر حرکت می‌کند. فاصله زیادی نیست، اما دقت کنید که در طول میلیون‌ها سال، این فاصله افزایش قابل توجهی خواهد بود.

شاید تعجب کنید که چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه بر ما تأثیر می‌گذارد. ماه رابطه خاصی با زمین دارد. ماه حدود 4.5 میلیارد سال پیش، احتمالاً پس از برخورد عظیم جسمی با زمین، تشکیل شد. از آن زمان، ماه به طرق مختلف بر زمین تأثیر گذاشته است. یکی از مهمترین تأثیرات آن جزر و مد اقیانوس هاست. کشش گرانشی ماه باعث بالا و پایین رفتن آب اقیانوس ها می‌شود.

دور شدن ماه بر سرعت چرخش زمین تأثیر می‌گذارد. زمین هر 24 ساعت یک چرخش کامل می‌کند. این چرخش چرخه روز و شب ما را به وجود می‌آورد، اما از آنجایی که ماه به آرامی در حال دور شدن است، در واقع سرعت چرخش زمین را می‌کاهد. این امر به دلیل فرآیندی به نام اصطکاک جزر و مدی اتفاق می‌افتد. تعامل گرانشی بین زمین و ماه باعث ایجاد حرکت در اقیانوس ها و خشکی شده است. در نتیجه مقداری از انرژی چرخشی زمین به ماه منتقل می‌شود و باعث دورتر شدن آن خواهد شد.

میلیون‌ها سال پیش، یک روز در زمین فقط ۲۲ ساعت طول می‌کشید. این بدان معناست که در آن زمان روزهای بیشتری در یک سال وجود داشت. چرخش زمین با تداوم دور شدن ماه، کُند می‌شود. در آینده، این به امر روزهای طولانی‌تری منجر خواهد شد. دانشمندان تخمین می‌زنند که در حدود 200 میلیون سال بعد، یک روز حدود 25 ساعت خواهد بود.

 دور شدن مداوم ماه از زمین چیزی بیش از یک واقعیت علمی است و تأثیرات گسترده‌ای بر محیط زیست، زندگی روزمره و آینده سیاره ما دارد. درک این رابطه به ما کمک می‌کند تا تعادل ظریف درون منظومه شمسی را درک کنیم. همانطور که ماه به سفر خود ادامه می‌دهد، ما شاهد تغییراتی خواهیم بود که زندگی روی زمین را به روشی که تازه درک کردیم شکل می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر