صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

معیار تغییر راهبرد هسته‌ای آمریکا چیست؟

کاخ سفید می‌گوید راهبرد هسته‌ای آمریکا که هر چهار سال یک‌بار بازنگری می‌شود، علیه هیچ کشوری نیست اما گزارش اخیر «نیویورک تایمز» بین این راهبرد و اندازه زرادخانه اتمی چین رابطه‌ای قائل شده است.
کد خبر : 928848

 گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاخ سفید می‌گوید طرح راهبرد هسته‌ای محرمانه‌ای که امسال (۲۰۲۴) از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تأیید شد، تهدید یا پاسخی علیه هیچ کشوری نیست.

این در حالی است که اخیراً «نیویورک تایمز» گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه راهبرد بازدارندگی آمریکا برای نخستین بار بر توسعه زرادخانه هسته‌ای چین متمرکز شده است.

اما انجمن کنترل تسلیحات می‌گوید مواضع و راهبرد تسلیحات هسته‌ای آمریکا همچنان منطبق بر سندی است که سال ۲۰۲۲ بازنگری شد و تغییر جهتی به سمت روسیه و چین نداده است.

{$sepehr_key_1379}

در همین حال، نیویورک تایمز می‌گوید کاخ سفید بی‌آنکه هرگز به‌طور علنی تغییر راهبرد را تأیید کرده باشد، پیش از پایان زمامداری بایدن، ابلاغیه‌ای محرمانه را به کنگره ارسال خواهد کرد.

طبق برآورد منابع اطلاعاتی آمریکا، احتمال دارد که چین تا ۲۰۳۰ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را از ۵۰۰ عدد به هزار عدد افزایش دهد. روسیه هم در حال حاضر، چهار هزار کلاهک هسته‌ای دارد و همچنان اصلی‌ترین محرک آمریکا در تنظیم راهبرد هسته‌ای است.

راهبرد آمریکا همچنان بر مهار تسلیحات هسته‌ای چین و روسیه متمرکز است، اما اگر دولت پکن رویکرد توسعه‌ای در پیش بگیرد یا روسیه از محدودیت‌هایی که پیشتر در پیمان استارت نو لحاظ شده بود، فراتر رود؛ احتمالاً واشینگتن هم به‌نوبه خود تغییراتی در اندازه یا آرایش نیرو‌های هسته‌ای خود اعمال خواهد کرد، اما بعید است این تغییرات قبل از ۲۰۳۰ اعمال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر