صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

پویش مهربانو؛ گام اول افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران پویش مهربانو را اولین قدم در گسترش مشارکت بانوان در اهدای خون با شیوه‌ای متفاوت و اثر بخش عنوان کرد.
کد خبر : 928713

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهندس شهرام میرزایی با بیان اینکه این پویش که در قالب یک طرح از بیست و دوم مردادماه امسال، در مرکز جامع اهدای خون شهید کریمی منطقه ۴ آغاز شد، گفت: این پویش به زودی در کل شهر و استان تهران و سپس در کل کشور اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های گسترده سازمان انتقال خون برای ترویج فرهنگ اهدای خون میان بانوان که از سال گذشته آغاز شده است، گفت: خوشبختانه شاخص اهدای بانوان هم اکنون شیب ملایم صعودی گرفته و سیزده درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

معاون سازمان انتقال خون ایران افزود: درچهار ماه اول سال جاری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و اردبیل در این شاخص نسبت به سایر استان‌ها پیشرو بودند و امیدواریم با این پویشی که با همکاری سازمان بسیج مستضعفین کشور برگزار می‌شود، شاهد افزایش شاخص اهدای بانوان در کل کشور باشیم.

به گفته مهندس میرزایی در چهارماهه نخست سال جاری از ۸۴۳ هزار و ۷۱۹ مورد اهدای خون در کشور، ۳۷ هزار و ۸۱۴ واحد خون توسط بانوان اهدا شده است که تقریبا چهار و نیم درصد کل خون‌های اهدایی در این مدت است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه و همکاری‌های مشترک با دستگاه‌هایی که به نوعی در امور فرهنگی اجتماعی و آموزشی و دانشگاهی دخیل هستند، گفت: وزارت ورزش و جوانان، سازمان بسیج مستضعفین و جمعیت هلال‌احمر از جمله سازمان‌هایی هستند که در چارچوب تفاهمنامه با ما همکاری می‌کنند.

وی انعقاد تفاهم نامه با سازمان بسیج برای اجرای پویش مهربانو را زمینه ساز افزایش نرخ اهدای خون بانوان دانست و گفت: پویش مهربانو را منحصر به بانوان بسیجی نیست؛ در واقع بسیج بانوان در این پویش با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات و پایگاه‌ها و مراکزی که در محله‌های مختلف دارد، اطلاع رسانی محله محور را به لایه‌های عمیقی شهر می‌رساند و ارتباط مستقیمی با بانوان برقرار می‌کند.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران ابراز امیدواری کرد با کمک بسیجیان کشور به ویژه بانوان بتوان این فرهنگ را در سطح محلات گسترش داد و بانوان را با فواید اهدای خون آشنا کرد چراکه بانوان بخاطر صداقت و تعهد اخلاقی که نسبت به خانواده و جامعه دارند، دارای سالم‌ترین و بهترین منابع خونی هستند.

مهندس میرزایی از انجام آزمایش هموگلوبین در ابتدای فرایند اهدای خون بانوان خبر داد و گفت: اگر اهدا کننده مشکل کم خونی داشته باشد براساس دستور العمل ها، پزشک مربوطه برای او دارو‌های مکمل آهن تجویز می‌کند تا پس از رفع فقر آهن مجددا مراجعه کند و چنانچه مشکلی در این خصوص نداشته باشد، پزشک اهدا معاینات و مصاحبه لازم را انجام می‌دهد و اهداکننده به واحد اهدا و خون گیری هدایت و در آنجا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خون گیری انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: خون گیری روندی بسیار ساده است. شاید در گذشته عده‌ای از سوزن و آلودگی‌های ناشی از آن می‌ترسیدند ولی امروزه همکاران زحمتکش و متخصص ما در سراسر کشور تمام استاندارد‌های جهانی و بین المللی و داخلی را به طور کامل رعایت می‌کنند و جای هیچگونه نگرانی نیست.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون از بانوان دعوت کرد به جمع اهدا کنندگان بپیوندند و با هر بار اهدای خون در روند سلامتی حداقل سه بیمار مشارکت و کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: انتقال خون
ارسال نظر