صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۲ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۵؛

رعدوبرق داغ‌تر از سطح خورشید است! +فیلم

افراد اغلب از زیبایی رعدوبرق شگفت‌زده می‌شوند و درخشش ناگهانی آن می‌تواند نفس‌گیر باشد. با این حال ایمن ماندن در هنگام وقوع صاعقه خیلی مهم است زیرا در اثر وقوع آن حرارت بسیار زیادی تولید می‌شود.
کد خبر : 928653

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رعدوبرق یک پدیده طبیعی قدرتمند است. این رخداد چشمگیر در هنگام وقوع طوفان رخ می‌دهد زمانی که  انرژی الکتریکی در ابرها جمع می‌شود. انرژی رعدوبرق یک منظره درخشان ایجاد می‌کند که ما آن را به صورت رعدوبرق می‌بینیم. رعدوبرق معمولاً به زمین برخورد می‌کند، اما می‌تواند به درختان، ساختمان‌ها و ... برخورد کند.

رعدوبرق فقط کسری از ثانیه طول می‌کشد. این پدیده جوی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در صورت برخورد با انسان کُشنده باشد. صدای بلندی که به دنبال رعدوبرق به گوش می‌شد در اثر انبساط سریع هوای گرم‌شده توسط رعدوبرق به وجود می‌آید. مردم اغلب می‌توانند رعدوبرق را قبل از شنیدن صدایش ببینند، زیرا نور سریعتر از صدا حرکت می‌کند. تماشای رعدوبرق می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما باید همیشه از داخل خانه با خیال راحت انجام شود!

{$sepehr_key_1350}

با این حال آیا می‌دانستید که دمای رعدوبرق می‌تواند داغ‌تر از سطح خورشید باشد؟ بیایید بررسی کنیم که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد. ابتدا اجازه دهید در مورد سطح خورشید صحبت کنیم. خورشید تنها ستاره منظومه شمسی و مانند یک گوی سوزان است. دمای سطح خورشید حدود 5500 درجه سانتیگراد (حدود 9932 درجه فارنهایت) است. این دما خیلی داغ است! فقط کافی است تصور کنید که آب در 100 درجه به جوش می‌آید.

با این حال این حرارت در مقابل دمای رعدوبرق چیزی نیست! دمای رعدوبرق می‌تواند تا پنج برابر یعنی دمای حدود 30000 درجه سانتیگراد (54000 درجه فارنهایت) برسد. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ رعدوبرق در هنگام طوفان تشکیل می‌شود وقتی الکتریسیته ساکن در ابرها ایجاد شده است. در حالی که برق جمع می‌شود، به یک پریز نیاز دارد! البته طبیعتاً پریزی در کار نیست. هنگامی که ولتاژ به اندازه کافی بالا بود، انرژی به شکل صاعقه آزاد می‌شود. آزاد شدن ناگهانی برق باعث تولید گرمای فوق العاده می‌شود.

{$sepehr_key_1351}

رعدوبرق بسیار سریع حرکت می‌کند (حدود یک‌سوم سرعت نور!) و با حرکت آن، هوای اطراف تقریباً فوراً گرم می‌شود. این گرمایش سریع باعث می‌شود که جو به طور انفجاری منبسط شود. به همین دلیل است که پس از مشاهده رعدوبرق، صدای رعدوبرق بلندی را می‌شنویم. صدا کندتر از نور حرکت می‌کند، بنابراین ما ابتدا رعدوبرق را می‌بینیم و سپس رعدوبرق را می‌شنویم! هنگامی که رعدوبرق به زمین برخورد می‌کند، می‌تواند نیروی قدرتمندی ایجاد کند. می‌تواند باعث آتش سوزی، تخریب درختان و حتی آسیب رساندن به ساختمان‌ها شود.

این نیرو به قدری قوی است که می‌تواند اجسام موجود در مسیر خود را تبخیر کند. کافی است درختی را تصور کنید که به دلیل گرمای شدید صاعقه منفجر شده است. رعدوبرق جدای از قدرت مخرب آن، نقش مهمی در اکوسیستم دارد زیرا به تولید نیتریک اکسید در جو کمک می‌کند که برای رشد گیاه ضروری است. افراد اغلب از زیبایی رعدوبرق شگفت زده می‌شوند و درخشش ناگهانی آن که آسمان را روشن می‌کنند می‌تواند نفس گیر باشد. با این حال ایمن ماندن در هنگام وقوع طوفان مهم است. اگر صدای رعدوبرق شنیدید، در داخل خانه پناه بگیرید و از اشیاء بلند مانند درختان دوری کنید. رعدوبرق در هر زمانی ممکن است پیش بیاید و لازم است احتیاط کنید.

صحنه‌های دیدنی وقوع صاعقه در اقصی‌نقاط جهان

انتهای پیام/

ارسال نظر