صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۲ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

هفتمین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم/ کمیسیون آموزش با صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم موافقت کرد

هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.
کد خبر : 928596

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نمایندگان قرار است امروز صبح صلاحیت و برنامه‌های سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بحث و بررسی کنند.

مجلس شورای اسلامی تاکنون صلاحیت و برنامه های علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را در شش جلسه گذشته بررسی کردند و نمایندگان موافق و مخالف برنامه های وزیران پیشنهادی، به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.

می‌توانید جهت مطالعه مشروح شش جلسه قبلی روی هر لینک کلیک کنید: 

 اولین جلسه

دومین جلسه

سومین جلسه

چهارمین جلسه

پنجمین جلسه

ششمین جلسه

تأیید صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت علوم در کمیسیون آموزش

کمیسیون آموزش مجلس، صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری را با حداکثر آرا تائید کرد.

در نتیجه‌گیری و نظر نهایی گزارش کمیسیون آموزش در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی علوم آمده است: پس از بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر سیمای صراف و با توجه به اینکه ایشان متعهد به دستیابی به اهداف کمّی و سنجه‌های عملکردی مصرح در قانون برنامه هفتم پیشرفت شدند، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اکثریت آراء موافقت کرد.

نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی اقتصاد و علوم چه گفتند؟

اتابک: باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم

در ابتدای جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد اتابک برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون مجلس رفت.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه ما با بهره مندی از متخصصین و انجمن‌ها و با شناخت چالش‌های مؤثر از شرایط بین المللی ترسیم شده است.

وی گفت: در گام دوم انقلاب باید برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقا تولید و با تکیه بر توان داخلی و توسعه و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت باشد.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

سید احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: پس از بررسی برنامه‌های سیمایی صراف، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی وی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اکثریت آرا موافقت کرد.

عباسی به‌عنوان مخالف اول وزیر پیشنهادی علوم صحبت کرد

علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با وزارت سیمایی‌صراف در چهار قسمت بیان کرد.

وی به تعداد دانشجویان خارجی اشاره کرد و از سیمایی صراف خواست برای افزایش این دانشجویان به ۳۳۰ هزار نفر تا پایان برنامه هفتم توسعه برنامه های خود را ارائه دهد. عباسی همچنین گفت ما باید تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۹۰ هزار مقاله علمی برسیم و اکنون ۱۷ هزار مقاله تا ۹۰ هزار مقاله فاصله داریم. این کار چطور باید انجام شود. 

عباسی ادامه داد: در برنامه‌های خود به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در آموزش عالی اشاره کردید منظورتان از رفع همپوشانی ها و جلوگیری از موازی کاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های خود به راهکاری برای کاهش موازی کاری پژوهشی در وزارتخانه علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی اشاره نکردید. در این سازمان ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و وزارت علوم نیز به همین سبک کار انجام می‌شود برنامه ای در این زمینه اعلام نکردید؟

خاتمی: دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است

سیدمسعود خاتمی، نماینده گلپایگان و خوانسار در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون رفت و بیان داشت: دکتر سیمیایی خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوق دان شایسته ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.

وی افزود: آقای سیمایی با اشراف علمی به مسایل حقوقی و حضور در حوزه تقنین می تواند سیاستگذار توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد

سیمایی صراف ادامه داد: ایشان دانش آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است و کارنامه تحصیل او در دانشگاه های طراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم حوزوی در سطح بالای آن موجب می شود که ایشان مسائل و مشکلات حوزه و دانشگاه و نحوه ارتباط این دو کانون را خوب بداند که تجربه کرده است.

موحد: نکته مهمی در فرمایشات مخالف محترم نبود که مورد جرح وزیر پیشنهادی علوم قرار بگیرد

سیدمحمد موحد به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به بیان نکات خود پرداخت و بیان کرد: مخالف محترم وزیر پیشنهادی علوم بیشتر ابهاماتی را مطرح کردند تا ایرادات و اشکالات اساسی؛ قطعا این ابهامات توسط آقای سیمایی جواب داده خواهد شد.

سراج: از وزیر پیشنهادی علوم ۸ سوال کردم ولی جواب نداد برای همین مخالفم

محمد سراج، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون رفت و اظهارکرد: وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد، بنده از ایشان ۸ سوال کردم ولی به سوالات من جواب نداد، در برنامه او هم نگاه کردم پاسخی ندیدم برای همین مخالفم.

وی افزود: اگر پاسخ دریافت کنم ممکن است نظرم تغییر بکند.

 همتی: در برنامه‌ای که ما از آقای سیمایی داشتیم ۱۵ صفحه بیشتر نبود

عبدالحسین همتی، نماینده مردم زرند در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: به شخص آقای سیمایی نقدی نداریم، او شخصیت محترم، متعهد، کارآمد، انقلابی و ارزشی است و سوابق علمی خوبی هم دارد.

وی با بیان اینکه نگرانی ما مربوط به برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است، گفت: قرار است بعد از چند دوره وزارت علوم دست فردی قرار بگیرد که رشته‌اش علوم انسانی هست و این می تواند برای علوم انسانی ما مفید باشد ولی برای رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه چه برنامه ای دارید؟

همتی افزود: رتبه بندی علمی ما در سطح دنیا بیشتر بر اساس مقالات بین‌المللی هست م نگرانیم که جایگاه علمی کشور از دست برود در این زمینه شفاف سازی انجام بدهید.

مرادی: یکی از نقاط قوت دولت پزشکیان معرفی آقای سیمایی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم است

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: دفاع اینجانب و موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر علوم در راستای تعصبی است که به آموزش عالی دارم.

وی افزود: جایگاه وزارت علوم در کشور بسیار جایگاه بالایی است باید تلاش شود فاصله دانشگاه های کشور با بهترین دانشگاه های کشور کم شود.

همتی اظهارداشت: برای تحقق این انتظار وزراتخانه نیازمند برخورداری از شخصیتی شجاع با انگیزه و امین و دلسوز است؛ این خصایص در وجود آقای سیمایی مشاهده می شود.

بهرامی: نماد عینی سیاست‌ورزی پزشکیان انتخاب آقای سیمایی است

محمد بهرامی سیف آباد، نماینده مردم بویراحمد در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت بکنم چون از بدنه دانشگاه هستم.

بهرامی گفت: در بحث مدیریت دانشگاه خیلی از همکاران ما صرف علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد. این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم و هم یک حقوقدان هست.

وی افزود: امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم خیلی از بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه خارج کند

وزیر پیشنهادی علوم: قانون برنامه هفتم منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود گفت: نمایندگان چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده‌اند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کردند که نمونه‌های از آن را عنوان می‌کنم.

 مشروح این خبر را می‌توانید در اینجا ببینید.

موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه و صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالف نداشت

هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت نکردند و مطابق با آئین نامه مجلس، موافقین وزیر نیز صحبت نکردند و سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت.

صالحی برنامه‌های خود را تشریح کرد

سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت تشریح برنامه‌های خود، پشت تریبون مجلس حاضر شد و سخنان خود را بیان نمود.

وی گفت: جامعهٔ ایرانی در ۲ دههٔ گذشته تغییرات قابل‌توجهی یافته که یعنی باید به راهکارهای جدیدی در رویکرد دولت-ملت داشته باشیم. فرهنگ و رسانه می‌تواند در این تغییرات گسترده مفصل ارتباطیِ دولت و ملت باشد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما در سال ۹۵ به ۱۸ درصد یعنی ۹ برابر و اکنون بالاتر یعنی حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند.

مشروح این خبر را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

صلاحیت و برنامه‌های اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون عمران، کمیسیون امور داخلی مجلس تایید شد

 

پوردهقان: آقای مومنی! افرادی را استاندار بکنید که باسواد بوده و به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی نباشند

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های  سردار اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور اظهارداشت: سردار اسکندر مومنی که مردم ایشان را به یک فرد منظم، مومن، متعهد، پاکدست و با برنامه در حوزه ‌های انتظامی می‌شناسند برای وزارت کشور معرفی شده است.

وی افزود: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و باسوادی وجود دارند که به واسطه اینکه دولت‌های مختلف آمدند آنها را ذبح سیاسی کردند در گوشه‌ای از وزارتخانه وزارت مهم وزارت کشور دارند خاک می خورند.

پوردهقان ادامه داد: امروز بعضی از استاندارانی که در بعضی از استان‌ها منصوب شدند طی سالیان گذشته افرادی بودند که با نردبان‌های سیاسی بالا آمدند. آدم‌های غیرمتخصصی هستند که مردم از آنها گله‌مند هستند.

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: از شما برادر عزیز انقلابی انتظار است که یک فردی در راس استان در راس کارهای اجرایی قرار بگیرد که سواد داشته باشد عینک نگاه سیاسی به چشمش نباشد و آدمی نباشد که به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی باشد.

گودرزی: آقای مومنی! به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما مطمئن باشید به عنوان موافق رای خواهم داد

حمیدرضا گودرزی، نماینده مردم  الیگودرز در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های  سردار اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور اظهارکرد: آقای مومنی! وزارت کشور یک وزارت بسیار گسترده بوده و تمام نظم و انضباط داخلی کشور به وزارت کشور برخواهد گشت.

وی افزود: شما در انتخاب استانداران بسیار باید دقت کنید در انتخاب فرمانداران بخشداران و دهیاران که حوزه مسئولیت جنابعالی است.

نماینده مردم الیگودرز ادامه داد: در سازمان شهرداری کشور که خوشبختانه نمایندگان نگاه بسیار مثبتی به سازمان شهرداری و دهیاری کشور دارند انتظار داریم که دقت فراوانی بفرمایید.

رئیس جمهور در صحن مجلس حاضر شد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

صوفی: به آقای مؤمنی تبریک می‌گویم

عباس صوفی، نماینده مردم همدان و فامنین در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور صحبت کرد و گفت: با توجه به اینکه از ۲۴۰ نفر ۲۱۱ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند از همین حالا به آقای مومنی تبریک می‌گویم.

حجت الاسلام میرزایی: شخصیت اخلاق‌مدار و معتدل آقای اسکندری تضمینی برای برگزاری انتخابات عادلانه است

حجت الاسلام محمد میرزایی،  نماینده مردم اصفهان در حمایت از مؤمنی پشت تریبون رفت و سخنان خود را بیان نمود بیان کرد: شخصیت اخلاق‌مدار و معتدل آقای اسکندری تضمینی برای برگزاری انتخابات عادلانه با حداکثر مشارکت و بدون تنش است. 

وی افزود: یکی از وظایف وزارت کشور برگزاری انتخابات سالم و شفاف است. شخصیت اخلاق‌مدار و معتدل آقای اسکندری تضمینی برای اینکه انتخابات پیش رو به طور عادلانه با حداکثر مشارکت و بدون هرگونه تنش و اختلاف برگزار شود، است. 

هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت

دقایقی پیش و با اعلام حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

تاکنون صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده است.

همچنین بخشی از برنامه‌ها و صلاحیت اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور بررسی شد و ادامه بررسی آن به جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی موکول شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر