صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف اقیانوسی مخفی در قمر سیاره اورانوس

تلسکوپ فضایی ناسا شواهدی از یک جهان اقیانوسی در اطراف اورانوس پیدا کرده است.
کد خبر : 928478

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فوربس، مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که قمر یخی اطراف اورانوس ممکن است اقیانوس مایع زیرزمینی داشته باشد.

این قمر با نام آریل، یکی از ۲۷ قمر اطراف اورانوس، هفتمین سیاره از خورشید و سومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی است. قمر یاد شده یکی از چهار قمری است که دانشمندان مدت‌هاست به عنوان بخشی از جستجوی آب در سراسر منظومه شمسی آن را مورد رصد و بررسی قرار داده‌اند.

دانشمندان به عنوان بخشی از پروژه برنامه ریزی شده برای بررسی و رصد قمر‌های اورانوس، به مدت ۲۱ ساعت متوالی از تلسکوپ فضایی جیمزوب استفاده کردند تا آثاری از آمونیاک، مولکول‌های آلی، آب و یخ دی اکسید کربن را کشف کنند.

محققان می‌گویند، تصور می‌شود که یخ دی‌اکسید کربن در اورانوس به این دلیل که فاصله آن از خورشید ۲۰ برابر دورتر از زمین است، وجود نداشته باشد، اما داده‌های به دست آمده حاکی از آن است، سطح آریل که دارای دره‌ها، شیار‌ها و مناطق صاف است حاوی یخ دی‌اکسید کربن است؛ این ویژگی در موقعیت این قمر به سمت ماه بیشتر از هر نقطه دیگری وجود دارد.

دانشمندان شرح می‌دهند، اینکه منشا یخ دی اکسید کربن از کجا و کدام جرم منظومه شمسی است، همچنان ناشناخته باقی مانده، اما مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله "Astrophysical Journal Letters" استدلال می‌کند که ممکن است از اقیانوس مایع زیر سطح آریل نشات گرفته باشد.

ریچارد کارترایت، نویسنده اصلی این پژوهش از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در لورل، مریلند می‌گوید، برای بررسی طول موج نور دریافتی از قمر سیاره اورانوس استفاده شده و مقایسه داده‌های دریافتی از تلسکوپ جیمز وب و یک طیف شبیه‌سازی‌شده در آزمایشگاه به دانشمندان نشان داد که آریل یکی از بیشترین منابع کربن‌دی‌اکسید را در منظومه شمسی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر