صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

دستیابی صندوق توسعه ملی به جایگاه ۱۳ رتبه‌بندی صندوق‌های ثروت ملی جهان

مدیر همکاری‌های بین المللی صندوق توسعه ملی از دستیابی این صندوق به جایگاه سیزدهم در رتبه‌بندی صندوق‌های ثروت ملی جهان خبر داد.
کد خبر : 928400

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق توسعه ملی، نگین حیدری‌زاده اظهار داشت: امسال صندوق توسعه ملی در شاخص حکمرانی پایداری و تاب آوری بین صندوق‌های ثروت ملی دستاوردی درخشان داشته و جایگاه خود را در رده‌بندی جهانی به رتبه ۱۳ رسانده است.

وی بیان‌داشت: صندوق توسعه ملی موفق شده است امسال با کسب امتیاز ۵۲ درصدی در شاخص GSR که مخفف شاخص «حکمرانی، پایداری و تاب آوری» صندوق‌های ثروت ملی در دنیاست جایگاه سیزدهم را در رتبه‌بندی بین صندوق‌های ثروت ملی جهان و جایگاه پنجم را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دست آورد.

مدیر همکاری‌های بین‌المللی صندوق توسعه ملی افزود: این موفقیت با ارتقای ۱۸ درصدی امتیاز‌ها نسبت به سال قبل به دست آمده و صندوق توسعه ملی با کسب رتبه ۱۳ در رده بندی سال ۲۰۲۳ توانسته است نسبت به سال ۲۰۲۲ در مجموع گام بلندی در زمینه بهبود مولفه‌های مربوط به شاخص GSR (شاخص حکمرانی، پایداری و تاب‌آوری) بردارد که این نشان دهنده تلاش‌های مستمر صندوق توسعه ملی برای ارتقا کیفیت خدمات رسانی و بهبود مولفه‌های مربوط به این شاخص کیفی است.

حیدری‌زاده تصریح‌کرد: صندوق‌های ثروت ملی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، امسال توانسته‌اند در رده بندی جهانی صندوق‌ها بهبود رتبه چشمگیری داشته باشند و در ارتقاء شاخص‌ها از ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۲۳ برسند.

رشد ۲۰۰ درصدی صندوق توسعه ملی در شاخص GSR

وی با بیان اینکه که شاخص حکمرانی، پایداری و تاب آوری صندوق‌های ثروت ملی از ۱۰۰ درصد محاسبه می‌شود، تصریح‌کرد: در واقع این پیشرفت به دلیل عملکرد بهتر صندوق‌های متعلق به کشور‌های منطقه از جمله صندوق توسعه ملی ایران در مولفه‌هایی مثل حکمرانی اتفاق افتاده است.

مدیر همکاری‌های بین المللی صندوق توسعه ملی خاطرنشان‌کرد: در دوره جدید فعالیت این صندوق و با هدایت اعضای هیئت عامل و ریاست مهدی غضنفری، صندوق توسعه ملی در شاخص حکمرانی، پایداری و تاب‌آوری که ۲۵ مولفه مهم دارد و ۱۰ بند از آن مربوط به مولفه‌های حکمرانی است، توانست رشدی ۲۰۰ درصدی داشته باشد.

وی گفت: با ریل‌گذاری جدید و رویکردی شفاف که با ورود غضنفری از سال ۱۴۰۰ به صندوق توسعه ملی آغاز شد توانستیم با رشدی ۲۰۰ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۱، از ۱۰ مولفه شاخص حکمرانی در ۹ مورد امتیاز «بسیار عالی» کسب کنیم.

حیدری‌زاده افزود: این دستاورد‌ها تاییدی بر تعهد صندوق توسعه ملی به رعایت استاندارد‌های بین المللی و اصول شفافیت و کارآمدی عملکرد آن است و صندوق توسعه ملی توانسته در این دوره با انتشار منظم و دقیق عملکرد و بارگذاری داده‌ها و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و طرح‌ها و همچنین تسهیل در دسترسی و تماس افراد با مدیران و کارشناسان به این مهم دست یابد.

انتشار بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری پس از ۱۲ سال

مدیر همکاری‌های بین المللی صندوق توسعه ملی ادامه‌داد: صندوق توانسته است پس از ۱۲ سال در این دوره بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری خود را منتشر کند و براساس مفاد این بیانیه اقدام به سرمایه‌گذاری کند. همه این دستاورد‌ها در کسب امتیاز‌ها و رسیدن به این رتبه در منطقه و جهان موثر بوده است.

حیدری‌زاده تاکید کرد: با کسب این دستاورد، اکنون صندوق در صدد است تمرکز و تلاش خود را روی شاخص تاب‌آوری یا ریسک معطوف کند، زیرا هنوز در بخش تاب‌آوری و ریسک صندوق می‌تواند عملکردی بهتر و بیشتر داشته باشد. ضمن اینکه در مولفه‌های مربوط به پایداری هم که مربوط به مواردی مثل محیط زیست و عضویت در سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی است هم تلاش می‌کنیم در سال پیش رو امتیاز‌های بهتر و بیشتری کسب و رتبه بالاتری را نسبت به امسال کسب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صندوق توسعه
ارسال نظر