نحوه پذیرش در دوره دکتری استاد محور
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت علوم به منظور اصلاح شیوه پذیرش در مقطع دکتری طرح استاد محوری را با هدف رفع نیازهای جامعه و مسئله محور کردن پژوهش در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ تصویب کرد و بر آن اساس از مهر همان سال برای اجرا، ابلاغ شد.
طرح استاد محور به دو روش باآزمون و استعداد درخشان انجام میشود؛ استادانی که علاقمند هستند میتوانند موضوع کاری خود را اعلام کنند و موضوعات در دفترچههای کنکور درج میشود بعد از همان زمان انتخاب رشته میتواند استاد و موضوع کاری خود را انتخاب کند. در حال حاضر ممکن است دانشجو و استاد به صورت اجبار یک موضوع را انتخاب کنند و علاقهای هم به کار کردن باهم نداشته باشند؛ چرا که تحت دستور گروه آن استاد انتخاب شده است.
پذیرش استاد محور استعداد درخشان
انتخاب دانشجوی استاد محور به شیوه استعداد درخشان به اینصورت است که باید حتما جزء ۲۰ درصد دانشجوی برتر ورودی رشته خود باشند و در این زمان استادان بدون نظر دانشکده و گروه دانشجو را انتخاب میکنند.
پذیرش استاد محور با آزمون
در شیوه پذیرش دکتری استاد محور با آزمون، استادان لیستی از طرحهای تحقیقاتی مورد نیاز خود را به دانشگاه ارائه میدهند و دانشگاه پس از بررسی طرحها و موضوعات ارائه شده، بهترین آنها را تصویب و به وزارت علوم اعلام خواهد کرد.
همچنین، هیچ کدام از اعضای هیئت علمی در طرح استاد محور مجوز جذب اعضای خانواده خود را نخواهند داشت؛ تخطی از این قانون محرومیت از تحصیل را برای همان دانشجو در هر ترمی که باشد، به همراه خواهد داشت.
در طرح استاد محور فرایند جذب دانشجو بر اساس ضوابط تعیین شده آموزشی و پژوهشی مانند حد نصاب، نمره کل نهایی و ... اجرا میشود.
ظرفیت طرح استاد محور دکتری
استادانی که در مرحله مصاحبه از داوطلب رضایت داشته باشند، آن دانشجو به عنوان دکتری استاد محور پذیرفته خواهد شد. داوطلبان واجد شرایط در زمان انتخاب رشته به صورت ۴ تا ۵ برابر ظرفیت به اساتید دارای طرح معرفی میشوند و استادان بر اساس معیارهای موجود از میان داوطلبان یک نفر را انتخاب میکنند. همچنین بر اساس طرح استاد پروژه محور، اساتیدی که دارای پروژههای بیشتری هستند میتوانند دانشجوی بیشتری را پذیرش کنند.
در انتها ۲۰ درصد از پذیرش کل دوره دکتری متعلق به شیوه پذیرش بر اساس استاد محوری است، سرفصلها و دورههای آموزشی در هر ترم دکتری، استاد محور همانند سایر دورههای دکتری خواهد بود، اما انجام کارهای تحقیقاتی بر اساس همان طرحی انجام میشود که داوطلب در زمان انتخاب رشته آن را انتخاب کرده بود.
این نوع پذیرش از ۲۰ درصد استعداد درخشان ورودی آن رشته است و پذیرش توسط اساتید و بدون نظر گروه و دانشکده مستقیم صورت میگیرد.
وی با اشاره به طرح جدید وزارت علوم در تحصیلات تکمیلی گفت: طرح جدیدی داریم که با انتخاب استاد شروع میشود. به این معنی که طرحنامهها و موضوعات کاری اساتید در دفترچههای کنکور تحصیلات تکمیلی درج میشود و دانشجو از ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب میکند.
به گفته محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، در این طرح، دانشجو پس از شروع به تحصیل و گذشتن از مدت آموزش، میتواند استاد راهنما را انتخاب کند. در طرح جدید این امتیاز را به اساتید در شهرستانها میدهند که دانشجویان بر اساس علاقه به رشته و موضوع پژوهش خود، پایان نامه خود را انتخاب کنند. در حال حاضر استادان نخبهای در دانشگاههای مختلف از جمله زنجان، سیستان و بلوچستان و شیراز داریم که ممکن است از سوی دانشجو به عنوان استاد راهنما انتخاب نشوند. اکنون شیوه این است که دانشجو اول دانشگاه را انتخاب میکند. پس از طی دوره آموزش استاد راهنما را انتخاب میکند و ممکن است که نه استاد و نه موضوع را علاقهای نداشته باشد.
در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳، ۱۸۷ دانشجو در کدرشته محل با این شیوه پذیرش شدند و ۲۹ دانشگاه در آن حضور داشتند.
جدول کد رشته محلهای استاد محور در آزمون دکتری ۱۴۰۳
گروه علوم انسانی | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
زبان و ادبیات فارسی | دانشگاه ارومیه. دانشگاه بیرجند. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). دانشگاه رازی کرمانشاه | ۴ نفر |
زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی | دانشگاه اصفهان | یک نفر |
علوم اقتصادی گرایش اقتصاد بین الملل | دانشگاه شهید باهنر کرمان | ۲ نفر |
مدیریت ورزشی | دانشگاه رازی کرمانشاه | یک نفر |
فیزیولوژی ورزشی | دانشگاه اصفهان. دانشگاه شیراز | ۳ نفر |
جامعه شناسی گرایش جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | دانشگاه فردوسی مشهد | یک نفر |
جامعه شناسی گرایش جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران | دانشگاه یزد | یک نفر |
آموزش عالی گرایش مدیریت آموزش عالی | دانشگاه ارومیه | یک نفر |
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | دانشگاه اصفهان | ۲ نفر |
مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات | دانشگاه اصفهان | یک نفر |
گروه علوم پایه | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
شیمی گرایش شیمی فیزیک | دانشگاه صنعتی اصفهان | یک نفر |
شیمی گرایش شیمی تجزیه | دانشگاه اصفهان. دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران). دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). دانشگاه رازی کرمانشاه. دانشگاه سمنان. دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشگاه شیراز. دانشگاه علم و صنعت ایران. دانشگاه یزد | ۱۱ نفر |
نانوشیمی | دانشگاه شهید باهنر کرمان | یک نفر |
شیمی گرایش شیمی آلی | دانشگاه ارومیه. دانشگاه تبریز. دانشگاه صنعتی اصفهان. دانشگاه علم و صنعت ایران. دانشگاه یاسوج | ۸ نفر |
شیمی گرایش شیمی معدنی | دانشگاه اصفهان. دانشگاه رازی کرمانشاه. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۴ نفر |
میکروبیولوژی | دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران) | یک نفر |
ریاضی گرایش آنالیز | دانشگاه سمنان | یک نفر |
ریاضی گرایش جبر | دانشگاه تربیت مدرس | یک نفر |
فیزیک گرایش اپتیک و لیزر | دانشگاه اصفهان. دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | ۲ نفر |
فیزیک گرایش گرانش و کیهان شناسی | دانشگاه شیراز | یک نفر |
علوم کامپیوتر گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی | دانشگاه شهید باهنر کرمان | ۲ نفر |
گروه فنی و مهندسی | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
مهندسی برق گرایش الکترونیک | دانشگاه رازی کرمانشاه. دانشگاه سمنان. دانشگاه لرستان | ۳ نفر |
مهندسی برق گرایش مخابرات سیستم | دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان. دانشگاه تربیت مدرس | ۳ نفر |
مهندسی برق گرایش مخابرات میدان و موج | دانشگاه سمنان. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۳ نفر |
مهندسی برق گرایش قدرت | دانشگاه اصفهان. دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان. دانشگاه تربیت مدرس. دانشگاه رازی کرمانشاه. دانشگاه سمنان. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. دانشگاه شیراز. دانشگاه صنعتی سهند. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۱۵ نفر |
مهندسی کنترل و علائم راه آهن | دانشگاه علم و صنعت ایران | یک نفر |
مهندسی عمران گرایش سازه | دانشگاه ارومیه. دانشگاه سمنان. دانشگاه علم و صنعت ایران. | ۴ نفر |
مهندسی راه آهن گرایش خط و سازههای ریلی | دانشگاه علم و صنعت ایران | یک نفر |
مهندسی عمران گرایش مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی | دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان | یک نفر |
مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید | دانشگاه اصفهان. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۲ نفر |
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی | دانشگاه اراک. دانشگاه اصفهان. دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشگاه شیراز | ۶ نفر |
مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی | دانشگاه اراک. دانشگاه ارومیه. دانشگاه اصفهان. دانشگاه سمنان. دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. دانشگاه شیراز. دانشگاه علم و صنعت ایران. دانشگاه محقق اردبیلی. دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان. دانشگاه یاسوج | ۱۶ نفر |
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی | دانشگاه سمنان. دانشگاه شیراز. دانشگاه علم و صنعت ایران. | ۵ نفر |
مهندسی راه آهن گرایش ماشینهای ریلی | دانشگاه علم و صنعت ایران | یک نفر |
مهندسی سیستمهای انرژی | دانشگاه صنعتی همدان | یک نفر |
مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک | دانشگاه شیراز | یک نفر |
مهندسی معدن گرایش استخراج مواد معدنی | دانشگاه ارومیه | یک نفر |
مهندسی معدن گرایش فرآوری مواد معدنی | دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشگاه یزد | ۲ نفر |
مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ | دانشگاه یزد | یک نفر |
مهندسی پزشکی | دانشگاه تربیت مدرس. دانشگاه علم و صنعت ایران. دانشگاه صنعتی اصفهان | ۴ نفر |
مهندسی صنایع گرایش لجستیک و زنجیره تأمین | دانشگاه علم و صنعت ایران | یک نفر |
مهندسی نفت گرایش مخازن | دانشگاه شیراز | یک نفر |
مهندسی متالورژی و مواد | دانشگاه شیراز. دانشگاه صنعتی اصفهان. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۶ نفر |
مهندسی شیمی | دانشگاه تبریز. دانشگاه رازی کرمانشاه. دانشگاه سمنان. دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشگاه شیراز. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. دانشگاه علم و صنعت ایران. دانشگاه علم و فناوری مازندران. دانشگاه محقق اردبیلی. دانشگاه یاسوج | ۲۰ نفر |
فناوری نانو گرایش نانومواد | دانشگاه صنعتی اصفهان. دانشگاه علم و صنعت ایران | ۲ نفر |
گروه کشاورزی و منابع طبیعی | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
علوم و مهندسی محیط زیست | دانشگاه تربیت مدرس (محل تحصیل دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شهرستان نور) | یک نفر |
علوم و مهندسی باغبانی گرایش فیزیولوژی تولید و پس از برداشت گیاهان باغبانی | دانشگاه ارومیه. دانشگاه صنعتی اصفهان | ۲ نفر |
علوم و مهندسی صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی | دانشگاه ارومیه. دانشگاه شیراز | ۳ نفر |
مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک گرایش شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه | دانشگاه صنعتی اصفهان | یک نفر |
مدیریت منابع خاک گرایش فیزیک و حفاظت خاک | دانشگاه شیراز | یک نفر |
علوم دامی گرایش فیزیولوژی دام و طیور | دانشگاه اراک | یک نفر |
علوم دامی گرایش ژنتیک و اصلاح دام و طیور | دانشگاه شهید باهنر کرمان | ۲ نفر |
علوم و مهندسی آب گرایش آبیاری و زهکشی | دانشگاه صنعتی اصفهان | یک نفر |
علوم و مهندسی آب گرایش سازههای آبی | دانشگاه لرستان | یک نفر |
ژنتیک و بهنژادی گیاهی | دانشگاه ارومیه | یک نفر |
آگروتکنولوژی گرایش اکولوژی گیاهان زراعی | دانشگاه شهرکرد | ۲ نفر |
توسعه کشاورزی | دانشگاه یاسوج | ۳ نفر |
حشره شناسی کشاورزی | دانشگاه یاسوج | ۲ نفر |
علوم و مهندسی جنگل گرایش علوم زیستی جنگل | دانشگاه تربیت مدرس (محل تحصیل دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شهرستان نور) | یک نفر |
علوم و مهندسی شیلات گرایش فراوری محصولات شیلاتی | دانشگاه تربیت مدرس (محل تحصیل دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شهرستان نور) | یک نفر |
علوم و مهندسی آبخیز گرایش حفاظت آب و خاک | دانشگاه تربیت مدرس (محل تحصیل دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شهرستان نور) | یک نفر |
گروه هنر | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
مدیریت پروژه و ساخت | دانشگاه هنر (تهران) | یک نفر |
معماری | دانشگاه هنر (تهران). دانشگاه علم و صنعت ایران | ۲ نفر |
شهرسازی | دانشگاه هنر (تهران). دانشگاه علم و صنعت ایران | ۲ نفر |
پژوهش هنر | دانشگاه هنر (تهران) | یک نفر |
تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنرهای اسلامی | دانشگاه هنر (تهران) | یک نفر |
مرمت گرایش مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی | دانشگاه هنر (تهران) | ۲ نفر |
مرمت گرایش مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی | دانشگاه هنر (تهران) | ۲ نفر |
گروه دامپزشکی | ||
رشته | دانشگاه دارای پذیرش استادمحور | ظرفیت |
پاتولوژی دامپزشکی | دانشگاه شیراز | یک نفر |
انتهای پیام/