صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

گسترس رشته‌های هوش مصنوعی و زیست‌فناوری‌ در راستای افزایش جذب دانشجو

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیشترین درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویی است و با تسلط بر علم روز و رشته‌های جدید به‌ویژه رشته‌هایی در زمینه هوش مصنوعی و زیست‌فناوری‌ها تمایل داوطالبان برای ورود به دانشگاه را افزایش دهیم.
کد خبر : 928359

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی‌اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و یکمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت کنکور و ورودی دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در تعدادی از رشته‌ها مانند رشته‌های حقوق، روانشناسی، مدیریت فناوری اطلاعات، کامپیوتر و ... رشد قارچ گونه داریم و متوسط کشور بدین گونه است که بالای ۸۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها از چنین رشته‌ها بوده و این اتفاق خطرناک برای دانشگاه‌هاست و ما در آینده نزدیک در بسیاری از رشته‌ها نظیر رشته عمران، برق و ... و بعضی از رشته‌های دیگر دانشجو نخواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط کنونی رشته‌هایی داریم که تمایلی برای ورود و انتخاب آنها نیست و باید بررسی مجددی در آمایش رشته‌ها صورت گیرد و دلایل این تغییر ذائقه داوطلبان به‌درستی بررسی و مشخص شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به این بررسی‌ها و وضع موجود ورودی‌های دانشگاه‌ها اتفاقی که در حال وقوع است این بوده که در آینده نزدیک در بعضی رشته‌های فنی مهندسی نیروی متخصصی نخواهیم داشت و برعکس در رشته‌هایی مانند حقوق و مدیریت به مرز اشباع خواهیم رسید و این امری خطرناک برای وزارت علوم و آموزش عالی است که آمار و ارقام این مسئله را تأیید می‌کند.

علی‌اکبری عنوان کرد: در آینده نزدیک برای بررسی این معضل در استان کهگیلویه و بویراحمد با تیم کارشناسی به یاسوج سفر کرده و برای بررسی و رفع این مورد جلسات کارشناسی با حضور افراد صاحب‌نظر برگزار خواهد شد به دنبال احیا و ایجاد رشته‌هایی خواهیم بود که داوطلبان ورود به دانشگاه را ترغیب به انتخاب آنها کرده و مسئله نیروی کار متخصص و کمبود آن را رفع کنیم.

وی تأکید کرد: باید همه مسائل مرتبط برون و درون دانشگاهی عدم تمایل به بعضی از رشته‌های و اقبال به رشته‌های دیگر به‌صورت دقیق و با حساسیت بالا بررسی شود. به این دلیل که چه بخواهیم چه نخواهیم بیشترین درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویی است و نباید این را از دست بدهیم و با تسلط بر علم روز و رشته‌های جدید به‌ویژه رشته‌هایی در زمینه هوش مصنوعی و زیست‌فناوری‌ها تمایل داوطالبان برای ورود به دانشگاه را افزایش دهیم.

افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان  کهگیلویه و بویراحمد  نیز به بیان توانمندی‌ها، مسائل و مشکلات موجود در راه پیشرفت و توسعه دانشگاه پرداخت و گفت: برای نخستین بار طبق دستور دکتر طهرانچی بودجه استانی از زیاندهی خارج شده و درآمد‌های غیرشهریه‌ای به طرز شایسته افزایش یافته که عمده آنها از طریق مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری با نهاد‌های صنعتی و نفت و گاز بوده است.

محمدکاظم کاوه پیشقدم به افزایش ۱۰ برابری درآمد‌های غیرشهری در حوزه املاک گچساران و ساماندهی مدارس سما استان و برون‌رفت مدارس از زیاندهی در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: از دیگر موفقیت‌های استان تثبیت حقوقی اسناد به‌ویژه املاک تجاری و پیروزی در دعاوی در سال جاری بوده و چندین رشته متناسب با آمایش استانی در راستای مهارت محوری به واحد‌های استان اضافه شده است.

به گزارش آنا، در پایان این جلسه بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان مطرح و به تصویب اعضاء هیئت امناء رسید. محمد علی‌اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای ورود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه با قرائت فاتحه با آرمان‌های این شهدا تجدید میثاق کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر