صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شکارچی گاز متان به مدار رفت

با حمایت انجمن‌های بشردوستانه و ناسا نخستین ماهواره شکارچی متان به فضا پرتاب شد.
کد خبر : 928284

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، در اقدامی نوآورانه، گروهی با حمایت مالی انجمن‌های بشردوستانه و همکاری با ناسا، نخستین ماهواره خود را برای شکار گاز متان به فضا پرتاب کردند. این ماهواره که «تانگر-1» نام دارد، وظیفه دارد تا انتشار گاز متان در سراسر جهان را با دقت و حساسیت بالایی رصد کند. 

متان یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند است که  ۸۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن در گرمایش زمین نقش دارد. انتشار متان عمدتا از منابعی مانند تولید سوخت‌های فسیلی، کشاورزی، زباله‌ها و صنعت ناشی می‌شود. 

هدف اصلی از پرتاب این ماهواره، شناسایی دقیق منابع انتشار متان و کمک به کاهش آن است. با استفاده از فناوری پیشرفته سنجش از دور، این ماهواره قادر است تا انتشار متان را در سطح زمین با دقت بالا اندازه‌گیری کند. این اطلاعات به دانشمندان، سیاستگذاران و فعالان محیط زیست کمک خواهد کرد تا به طور موثرتر با این چالش زیست محیطی مقابله کنند.

ماهواره مذکور مجهز به یک ابزار سنجش پیشرفته است که در طیف مادون قرمز نزدیک کار می‌کند. این ابزار قادر است تا انتشار متان را با دقت بالا تشخیص دهد.

به گفته متخصصان ناسا این ماهواره در مدار پایینی زمین قرار دارد و به طور مداوم سطح زمین را رصد می‌کند. علاوه براین، ماهواره جدید قادر است تا انتشار متان را در سراسر جهان رصد کند.

از جمله افرادی که در این پرتاب نقش دلشتند، مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک است که به طور فعال در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی فعالیت می‌کند. وی از طریق بنیاد خود، از پروژه پرتاب ماهواره شکارچی متان حمایت مالی کرده است.

ناسا نیز به عنوان یک سازمان پیشرو در زمینه تحقیقات فضایی، در توسعه و پرتاب این ماهواره با گروه بلومبرگ همکاری داشته است.

دانشمندان توضیح می‌دهند، پرتاب ماهواره «تانگر-1» یک گام مهم در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی و شناسایی دقیق منابع انتشار متان و کمک به کاهش آن است.این ماهواره  قادر خواهد بود نشت متان را از تأسیسات فردی مانند پالایشگاه‌های نفت و دفن زباله‌ها شناسایی کند و داده‌های آن به منظور کمک به صنایع آلاینده در یافتن و مسدود کردن نشت‌ها از طریق یک پورتال آنلاین عمومی در دسترس قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر