صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

همایون: باطن زنان و ظاهر مردان در تمدن‌سازی نوین باید بیشتر دیده شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر خواهان تمدن‌سازی نوین برگرفته از الگوی زن مسلمان هستیم باید این چرخه به وجود بیاید که باطن زنان و ظاهر مردان بیشتر دیده شود،
کد خبر : 928048

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در سومین همایش ملی زن مسلمان در آیینه الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شد با بیان اهمیت کانون خانواده اظهار کرد: زمانی که صحبت از مسئله زنان بوده به طبع اهمیت خانواده مطرح می‌شود، اهمیت آن هم در این است که در ابتدای خلقت یعنی دوران حضرت آدم(ع) که خالص‌ترین و بی‌پیرایه‌ترین الگوی زیست انسانی ارائه شده در وهله نخست بحث زن و مرد مدنظر بوده و سپس به دلیل مباحث جمعیتی، تشکیل خانواده و موارد مرتبط با آن حائز اهمیت شد.

وی افزود: در نگاه عرفانی، عالم تجلی اسماء خدواند است، این‌گونه که همه اسمای پروردگار از وضعیت باطنی به شکلی ظاهری تجلی می‌یابند با تفحص در این عالم می‌توان رویداد‌های بی‌شماری را مشاهده کرد و دریافت که چه چیز‌هایی مظهر اسامی ظاهری و باطنی خداوند بوده که به نوعی در عالم خلقت متبلور شده‌اند. با تفکر در این موضوع می‌توان استنباط کرد که اسم باطن و ظاهر خداوند در نوع جنسیت خلقت انسان متبلور شده و می‌توان مرد را اسم ظاهر و زن را اسم باطن، بدون ارزش‌گذاری در برتری هریک بر دیگری در نظر گرفت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: انسان در پرتو حجاب‌هایی بوده که تا آنها را برطرف نکند قادر به ارتباط با خداوند نیست؛ از این‌رو باید با ریاضت، تهذیب نفس و عبادت، پرده‌ها و حجاب‌های حائل را به کناری زده تا به حقیقت عرفان و دیدار با پروردگار نائل آید. بر همین اساس می‌توان درک کرد که حجاب مختص زنان نیز برگرفته از حجاب پیرامون خداوند و از آنجایی که زن مظهر اسم باطن بوده، حجاب زنان نیز تجلی حجاب خداوند است.

همایون تأکید کرد: خداوند تمایل به ظهور دارد و همان‌طور که در حدیث قدسی آمده: کنت کنز مخفیا فاحببت ان اعرف فخلفت الخلق لکی اعرف و با توجه به ارتباط اسم باطنی با خلقت زن، باعث شده که زن بیشتر موجودی برون‌گرا باشد و توجه زن به ظهور یک امر تمدنی مهم بوده؛ اما دشمنان اسلام بروز و ظهور زنان را در جامعه در کشف حجاب و موارد ظاهری و مادی زن بیان می‌کنند در حالی که مطابق فلسفه الهی و مکتب قرآن ظهور زن در جامعه برابر با همان باطن زنانگی و ارزش‌های الهی به ودیعه نهاده شده در خلقت وجودی وی بوده نه آن ارزش‌های ظاهری و مادی که در غرب رواج یافته است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی باعث شد تا نگاه سنتی به زن که در چهار دیواری خانه محبوس بود، تغییر یابد و زنان با دیدگاه و جنس فرهنگی وارد جامعه شوند و حضور دوشادوش زنان همراه با مردان در هشت سال جنگ تحمیلی خود گواهی بر این تغییر نگرش به قشر زنان و ورود آنان به صحنه اجتماع است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اگر خواهان تمدن‌سازی نوین برگرفته از الگوی زن مسلمان هستیم باید این چرخه به وجود بیاید که باطن زنان و ظاهر مردان بیشتر دیده شود، تمدن به زن نیاز دارد و بی‌تردید یکی از الگو‌های زنان عالم در صحنه اجتماع، حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا به‌عنوان قله تمدن‌ساز در تاریخ است؛ چراکه کربلا در کربلا می‌ماند اگر حضرت زینب(س) نبود.

انتهای پیام/

ارسال نظر