صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۷ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

قاسمی: زنان با ظهور انقلاب اسلامی هویت جدید نوینی را کسب کردند

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زنان با ظهور انقلاب اسلامی، شاهد تولد دوباره خود در بطن و عرصه جامعه و اجتماع بودند و هویت جدید نوینی را به‌عنوان الگویی برای سایر زنان جهان اسلام کسب کردند.
کد خبر : 928037

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاصمه قاسمی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در سومین همایش ملی زن مسلمان در آیینه الگوی پیشرفت تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شد، اظهار کرد: موضوع این همایش مسئله امروز جامعه ایران و جهان بوده و نکته حائز اهمیت آن نیز در این است که مسائل و دغدغه در حوزه زنان تنها مختص به جامعه آماری زنان نیست؛ بلکه همه جوامع، دولت‌ها و آحاد انسان‌ها اعم از زن و مرد را در برمی‌گیرد.

وی افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی اثبات و تکرار توانمندی بانوان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی جامعه بوده که برای نخستین بار از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) مطرح و پس از انقلاب اسلامی اجرا شده، وظیفه همگان است تا با تأسی از راهی که امام راحل ترسیم کرده به‌خوبی آن را به نسل جوان و آینده کشور انتقال داده و با الگو قرار دادن آن بر مشکلات و چالش‌های پیش رو فائق آبیم.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده تأکید کرد: در مسیری که امام برای زنان در عرصه تمدن نوین اسلامی ترسیم کرده به روشنی الگوی زن مسلمان، جایگاه و نقش زنان و تعاملات سازنده آنان در جامعه مشخص و مسیر رشد و تعالی زن مسلمان در اجتماع همانند چراغی نورانی تدوین شده؛ وقتی قرار است تمدن‌سازی صورت گیرد باید در نظر داشت که مقیاس، دامنه و جامعه هدف آن فقط جهان اسلام نیست؛ بلکه همه جوامع بشری مدنظر را در بر می‌گیرد.

قاسمی ادامه داد: در عصر حاضر زنگ خطر برای بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و نهاد‌های اجتماعی خانواده در جهان غرب به صدا درآمده و از آنجا که جامعه ایران نیز منفصل از جامعه جهانی نیست این هشدار در ایران امروز نیز شنیده می‌شود. پس اگر بنا شده زنان به‌عنوان الگوی پیشرفت تمدن اسلامی ترسیم شوند باید بدانیم در کجا بوده‌ایم و قرار است به کجا برسیم؛ چراکه بر اساس اسناد و سابقه تاریخی، زن هیچگاه در گذشته جهان نه برتری و نه حتی برابری با جنس مخالف داشته و همواره در حاشیه بوده، معدود زنانی را سراغ داریم که در تاریخ، تاریخ‌ساز بوده‌اند.

وی افزود: یک اتفاق تاریخی که روی آن تبلیغات کمی صورت گرفته و باید سالیان مدیدی سپری شود تا بتوان به لایه‌های عمیق فلسفی آن پی برد، وقوع انقلاب اسلامی و برکات بی‌شمار نشئت گرفته از آن برای زنان است؛ چراکه با ظهور انقلاب اسلامی، زنان شاهد تولد دوباره خود در بطن و عرصه جامعه و اجتماع بودند و هویت جدید نوینی را به‌عنوان الگویی برای سایر زنان جهان اسلام و به‌ویژه در مقابل با تاریخ سراسر تبعیض، ظلم و ضد فمینیستی غرب کسب کردند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده گفت: برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در موضوعات و هویت زنان میان فرهیختگان و اندیشمندان کمتر مورد توجه قرار گرفته و همین امر منجر به عدم شناخت جامعه جهانی از فلسفه اسلام و ظرفیت وجودی ارزش‌های والای مقام زن در ایران و مکتبی که پیامبر صلح و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) پیام‌آور آن بوده، قرار گرفته است.

قاسمی بیان کرد: نگاه امام راحل به مقوله زن برگرفته از مکتب اسلام دیدگاهی ارزشی و الهی است که در آن حضور زنان در جامعه به‌عنوان یک انسان و رشد فردی و شکوفایی اجتماع مدنظر قرار دارد؛ اما این نگرش در تفکر غرب و فمینیستی وجود ندارد؛ چراکه غرب، زن را به مانند کالایی به صرف زن بودن و فردگرایی در نظر می‌گیرد با پیروزی انقلاب اسلامی زنان پا به عرضه اجتماع نهادند؛ البته نه اینکه در دوران طاغوت زن در اجتماع حاضر نبود نه، زنان حضور داشتند؛ اما نه به صورت عموم و گسترده و در همه عرصه‌ها با وقوع انقلاب راهی که پیش روی زنان برای ورود به اجتماع نهادینه شد با راه زنان غربی متفاوت است.

وی ادامه داد: غرب برای خاتمه بخشیدن به ظلم وارده بر زنان در نظام خود با اعلام برابری جنسیتی کار را آغاز کرد و در مقابل در بحبوحه فمینیسم غربی، دیدگاه نظری انقلاب اسلامی ظلم وارده بر زن را فقط در نظام طبقاتی در نظر نگرفت؛ بلکه با نگرش به همه ابعاد ظرفیت و ارزش‌های الهی به ودیعه گذاشته در زنان و خاتمه بخشیدن به نگاه تبعیض‌آمیز به زن و ظلم وارده بر آنان در تاریخ، خواستار ورود زن به اجتماع با این رویکرد بوده است.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده تبیین کرد: قطعاً برگزاری چنین همایشی منتج به ارائه مدل‌های کاربردی در ساختن تمدن نوین اسلامی برگرفته از فلسفه و مکتب اسلامی – ایرانی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر