صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انقلاب در ایستگاه مداری با به‌کارگیری فناوری ‌کوانتوم

متخصصان ناسا برای نخستین‌بار با استفاده از یک حسگر کوانتومی اندازه‌گیری‌هایی براساس اتم‌های فوق سرد انجام داده است.
کد خبر : 928016

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ایستگاه فضایی بین‌المللی به عنوان یک آزمایشگاه فضایی شناخته شده  که در آن دانشمندان و فضانوردان تحقیقات مختلفی را در زمینه‌های متفاوت انجام می‌دهند، اما در سال‌های اخیر، یک فناوری جدید به نام حسگر کوانتومی به جمع این تحقیقات پیوسته است و نوید یک انقلاب در اکتشافات فضایی را می‌دهد.

در همین راستا، دانشمندان آزمایشگاه اتم سرد ناسا (CAL) در ایستگاه فضایی بین‌المللی اعلام کردند که برای نخستین‌بار با استفاده از یک حسگر کوانتومی اندازه‌گیری‌هایی با دقت بالا براساس اتم‌های فوق سرد عنصر روبیدیوم انجام داده‌اند.

محققان این سازمان توانستند ارتعاشات ظریف خود ایستگاه بین‌المللی را با استفاده از ابزاری به نام تداخل سنج اتمی اندازه گیری کنند که یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای انجام اندازه گیری‌های با دقت بالا است. این تکنیک بر اساس همان اصول تداخل سنجی نوری است، جایی که نور به دو پرتو تقسیم می‌شود که قبل از ترکیب شدن برای ایجاد تداخل در مسیرهای نوری مختلف حرکت می‌کنند. هر گونه تفاوت بین مسیرهای پرتوها امکان تشخیص بسیار دقیق تغییرات در محیط را فراهم می‌کند.

دانشمندان شرح می‌دهند، این یک دستاورد قابل توجه با کاربردهای گسترده است، به این دلیل که این حسگرها می‌توانند از نظر حساسیت و دقت از حسگرهای سنتی پیشی بگیرند و پیشرفت در زمینه‌هایی مانند فناوری جی‌پی‌اس و ارتباطات از راه دور را ممکن سازند.

حسگرهای کوانتومی از خواص مکانیک کوانتومی استفاده می‌کنند تا اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق و حساس را انجام دهند. این حسگرها می‌توانند به طور قابل توجهی حساس‌تر از حسگرهای کلاسیک باشند و به دانشمندان این را امکان می‌دهند تا پدیده‌های جدیدی در فضا کشف کنند.

محققان شرح می‌دهند، حسگرهای کوانتومی به دلیل استفاده از خواص کوانتومی، دقت بسیار بالایی دارند و می توانند تغییرات بسیار کوچک در میدان های مغناطیسی، گرانشی و الکتریکی را تشخیص دهند. این دقت بالا به دانشمندان امکان می دهد تا به طور دقیق‌تر از قبل، ساختار و ترکیب اجرام آسمانی را بررسی کنند. علاوه براین،  حسگرهای کوانتومی به دانشمندان کمک می‌کند تا ماده تاریک را درک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر