صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رسول نجفیان در گفت‌وگو با آنا؛

بیان واقعه کربلا باید با استفاده از تکنیک‌های جذاب و جدید باشد

رسول نجفیان بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما،‌ تلویزیون و تئاتر گفت: در سبک نمایش‌های آیینی باید نوگرایی و نوآوری رعایت شود تا اثر جاذبه داشته باشد، وگرنه داستان کربلا را همه شنیده‌اند. رعایت تکنیک‌ها و داستان‌های بکر در این نمایش‌ها حائز اهمیت است.
کد خبر : 928001

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسول نجفیان بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تلوزیون و تئاتر به تماشای نمایش «اولین بازی» به کارگردانی میثم یوسفی در تماشاخانه مهر حوزه هنری بر روی صحنه است، نشست.

نمایش «اولین بازی» به نویسندگی امیر مشهدی عباس، کارگردانی میثم یوسفی و تهیه کنندگی سجاد عباسی اجرای خود را از ۱۶ مرداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز کرده و تا ۳۱ مردادماه نیز اجرا آن ادامه دارد.

رسول نجفیان بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در حاشیه تماشای این نمایش در گفت‌وگو با آنا گفت: قبل از هر چیز می‌خواهم شعری از مولانا بگوییم که بی ربط این نمایش نیست:

«هر نفس نو می‌شود دنیا و ما / بی خبر از نو شدن اندر بقا / هر زمان نو صورتی و نو جمال / تا ز نو دیدن فرو میرود ملال»

وی افزود: بحث عاشورا و مسئله‌ کربلا یکی از مواردی است که سال‌ها در حال تکرار است و این تکرار نباید دچار ملال شود. تئاتری که ساده فقط اتفاقات کربلا و عاشورا را تعریف کند، شاید نتواند مخاطب را به خود جذب کند، و احساس کلیشه‌ای بودن به مخاطب دست می‌دهد، مانند اکثر نمایش‌هایی که در این حوزه کار شدند.

نجفیان در ادامه افزود: از دیدن این نمایش واقعا خرسندم و خوشحالم که کارگردان، بازیگران و طراحان در پرداخت به قصه، بسیار زیبا و پر جاذبه عمل کردند. از نظر من این نمایش نه تنها مخاطبین کودک و نوجوان بلکه مخاطبین بزرگسال را هم به خود جذب کرده است، این که ادوات و ابزار‌های جنگی وارد داستان شوند و بخواهد قصه را روایت کنند برایم تازگی داشت و اتفاقی نو بود.

این هنرمند با اشاره به اینکه همه‌ ما با ارزش‌ها و ماجرای کربلا آشناییم، افزود: پیتر بروک هنرمند خارجی با دیدن تعزیه‌ها در ایران شگفت زده شده بود. این که از یک تشت به عنوان رود فرات و دجله استفاده می‌کردند، یا اینکه شمر در ابتدای کار خود را معرفی می‌کند و درآخر که آن جنایت را مرتکب می‌شود خودش هم به گریه می‌نشیند. در این سبک نمایش‌ها باید نوگرایی و نوآوری به‌شدت رعایت شود تا اثر بتواند جاذبه داشته باشد. وگرنه قصه‌ کربلا را همه جا می‌بینیم و می‌شنویم. باید از تکنیک‌ها و داستان‌های بکر این واقعه در نمایش‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم سال به سال به آثار رونق بدهیم.

نمایش «اولین بازی» با حمایت حوزه کودک ونوجوان حوزه هنری تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه، حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر